Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med köp av liten p&s kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCure

Guest
Postar nu en ny tråd då rubriken på den förra inte längre stämmer. Jag fick dock många givande och snabba svar där och kunde rätt snabbt konstatera att en Canon Ixus V3 är ett bättre köp än en DiMAGE Xi om man står i valet mellan dessa två kameror.

Men efter lite surfande och läsandes på diverse sidor så dök två alternativ till på kameror upp, Konica Revio KD-500Z och Pentax Optio S.

Frågan som jag nu ställer mig är vilken av dessa tre kameror som är den bättre?

Canon Digital Ixus V3
Konica Revio KD-500Z
Pentax Optio S ( http://www.dpreview.com/news/0301/0...entaxoptios.asp )

V3:an har jag inte läst speciellt mycket ont om och det verkar vara en bra kamera från en seriös tillverkare.

Konican verkar även den vara en riktigt bra kamera. Tyvärr så har den ett unikt batteri, ingen A/V utgång samt ingen sekvenstagning.

Pentaxen verkar inte har många nackdelar mer än att ingen har testat den och verkligen vet hur kvalitén på bilderna blir både inomhus och utomhus. Funderar starkt på den faktiskt! Det enda som är synd är att den inte verkar ha något ordentligt linsskydd.

Vad tror ni om dessa?
Samtliga kameror finns att läsa om på www.cyberphoto.se

Tack på förhand!
MVH / Johan

Hej

En intressant kamera kan ju vara Minolta dimage F300 som släpps under februari månad.

Drivs av vanliga AA batterier, 5 mpixel, 3x zoom och "lillebror" F100 som jag har själv har fått bra kritik.

Själv hade jag valt en Olympus C-50.

Den är extremt liten, zoomen är superskön och den har FETT med funktioner, fall i fall man skulle behöva något lite mer avancerat i framtiden (det är alltid bra att ha möjligheten att själv ändra bildinställningar).

Nackdelarna med den kameran är att den käkar proprietary batterier (icke-AA), men åas gör de flesta andra kompaktkameror det också.

En Olympus c-50 har jag redan haft.

Inget snack om att den ger bra bilder men tyvärr så är den lite för stor enligt mitt tycke. Jag vill gärna att kameran med lätthet ska kunna slinka ner i en jeansficka utan problem och det gör knappast c-50:n.

Minolta DiMAGE F300:an kan dock vara ett alternativ, speciellt om den bygger på samma system som 7Hi:n. Dock i lite tjockaste laget tyvärr. Måste säga att jag ändå blev lite skeptisk till Minolta när man läst hur dålig kvalité det blir på bilderna av Xi:n. Men man ska inte dömma något i förväg! Väntar med spänning på lite recensioner av den kameran!

Hej

Har själv en Ixus, men av den första typen:

+ Formatet på kameran
+ Minneskorttypen CF är billig och lätt att få tag på stora kort
+ Fokucerar snabbt o bra
+ Hyfsad kvalite på bilderna
+ Bra objektivskydd
+ Bra batterilivslängd, dock specialbatteri

- Allt är av stabil metall utom locket till CF kortet som lätt går sönder i gångjärnet då man har den i fickan

- Inga inställningsmöjligheter utom EV kompesation, val av JGP komprimering o storlek samt WB

Roine

upp, upp, upp!!

..har ännu inte fått några kommentarer angående kamerorna förutom Ixusen, och den vet jag ska vara bra. Frågan är hur dom andra två står sig i jämförelse med just den.

Är mycket tacksam för alla svar!

Mvh / Johan

DaCure skrev:
till Minolta när man läst hur dålig kvalité det blir på bilderna av Xi:n. Men man ska inte dömma något i förväg! Väntar med spänning på lite recensioner av den kameran!

den lär knappast vara sämre än F100..som är riktigt bra.

läs om F100 här eller här

annars skulle jag absolut säga Konican..ger klart bättre bildkvalité än V3.

Den här kameran skule man vilja veta mer om oxå!
Nån som har koll på den??

Casio EX-Z3

Som är en ultra kompakt kamera med de imponerande måtten:
87 x 67 x 23 mm

som kan jmf med DimageX:
85 x 72 x 20 mm

Verkar intressant som en "ta-med-dig-i-fickan-överallt-kamera"! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar