Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med köp av liten och bra kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCure

Guest
Har nu förkastat planerna på att köpa en riktigt bra (och dyr) digitalkamera och tänkt göra så att jag köper en billig och liten digital som jag kan ta med på fester o.s.v. och sen köper jag mig en riktigt bra kompaktkamera för riktigt film istället. Den kan jag då ha med på resor mm. där jag vill kunna få fram "riktiga" kort som flera kan sitta och titta på. Jag kan ju då också ha med den lilla digitalkameran för t.ex. fester under resans gång men dom bilderna blir sällan av intresse för "den stora publiken" (läs familjen).

Så nu har jag bara ett litet problem kvar. En liten och billig digitalkamera har jag hittat men ingen vanlig kompaktkamera. Är skapligt insatt i den digitala foto-världen men är en riktigt nybörjare i den analoga. Så jag vore tacksam om någon som vet lite mer än jag skulle kunna rekomendera någon liten kompaktkamera som levererar riktigt bra bilder. Budgeten är väl satt till ca 4000:-

Tacksam för alla svar och förslag.
MVH / Johan

Jag vet ingeting alls om kompaktkameror (och mycket lite om kameror överhuvudtaget...;-).
Men Leica har kompaktkameror i prisklasserna 1500 och upp till 10000. Även om de säkert är överprissatta allihopa, så kan det ju vara kul att någon gång ägt en Leica, även om det bara var en kompakt...
På:
http://www.scandinavianphoto.se/
finns några.
/Micha

Om du vill ha en RIKTIGT bra kompaktkamera skulle jag vilja tipsa om Yashica T5, med Carl Zeiss Tessar 35/3,5. Denna kamera har alltså inte zoom-optik men tar i gengäld mycket skarpa bilder. Den fungerar även mycket bra med diafilm och är dessutom robust och väderskyddad så den tål därför att hänga med på det mesta. Denna kamera tillverkas inte längre, men har sett att den ibland annonseras ut för runt 1000 lappen. Undrar om jag inte såg en sådan på Cyberbörsen för inte så länge sedan. Har själv haft min T5:a som reservkamera i många år och har aldrig haft några problem med den.

Jag har en Olympus My2 fast 35 mm 2,8. Mycket bra kompaktkamera i väderskyddat hölje (i mitt fall champagnefärgat med datumfunktion som jag inte använder...) Är med mycket skarp. Kan varmt rekommenderas. Tror många andra också kommer att rekommendera Olymus My-serie.

Lycka till!

Ola :)

Hejsan Johan!

Kent tipsade om Yashica T5. En annan modell från samma leverantör är T Zoom som också den har Zeiss-optik, men zoom 28-70 mm (4,5-8,0). Denna fick mycket fint betyg av tidningen FOTO i deras test i nummer 2/2003.

En annan kamera i ungefär samma prisklass som jag skulle snegla på är Leica C3. Leica har ett mycket fint renommé.

Sedan måste jag även hålla med Ola och slå ett slag för Olympus My2, enklaste modellen utan zoom. Jag har en sådan och bilderna blir riktigt riktigt skarpa. Priset är nästan löjligt lågt (ca 900 :)

En kamera som jag vill varna för är Canon Ixus-II. Fast det är en APS och det kanske Du inte hade tänkt Dig ändå. Jag har själv en Ixus-II:a och för att få bra bilder med den måste den laddas med Fujis vassaste 100-film. Annars blir det bara kornigt eftersom den är extremt ljussvag. Och 100-film kräver mycket ljus. Så den är i princip oanvändbar inomhus enligt min åsikt. Om Du, mot förmodan, prompt skulle vilja ha en sådan i alla fall så kan Du höra av Dig till mig :eek:)

Hej igen!

Såg nu att det fanns en beg. T5:a på blocket.se.
Säljaren begärde 1400 men det kan säkert finnas möjligheter att pruta. Vet att jag tidigare sett T5:eek:r säljas för 800 - 1000 kr. Jag har modellen med datumbakstycke och den kostade över 2000 kr ny.
Har även sett att T5:an används som reservkamera av många av National Geographic:s fotografer vilket borde borga för kvalitet. Håller även med om att Olympus My 2 är ett mycket bra allternativ. Båda dessa kameror ger bilder av så hög kvalitet att det i det närmaste är omöjligt att se skilnad mot bilder tagna med dyra systemkameror. Finns säkert även andra bra kameror, men har inte någon personlig erfarenhet av dessa.
Mvh
Kenta

Kan bara instämma i föregånde inlägg om Olympus my 2, en förträfflig kamera, liten och stryktålig.
Billig och alltid redo, bra exponering, jag kör faktiskt dia med den och det med riktigt bra resultat.
En kamera som alltid ligger i fickan, sommar som vinter.

Tackar så mycket för alla bra och snabba svar!

Dom kamerorna som verkar vara mest rekommenderade är Yashica T5 och Olympus My2 i mina ögon.

Yashica T5 har jag inte lyckats hitta någon info om eftersom den inte längre säljs. Men det verkar ju ändå vara en riktigt bra kamera. Nackdelen jämtemot Olympusen är allvädersskyddet (har T5:an allvädersskydd?) och linsskyddet i mina ögon. Frågan är hur mycket olympusens allvädersskydd tål egentligen, kan man alltså hälla vatten över kameran om man vill det (eller ha den under en kran) utan problem?
Sen är också frågan var får man tag i en bättre begagnad T5:a?

En annan fråga när vi ändå pratar T5..
Hur ställer sig efterföljaren med zoom sig jämtemot den "ordinarie" T5:an? Är den nya ett likvärdigt allternativ eller försämras skärpan pga zoomen?

Olympus My2 verkar bara vara nästan lika bra som T5:an. Det är iaf. den uppfattningen jag har fått. Ska nog försöka hitta en T5:a först och om jag inte lyckas så blir det nog en My2 istället.

Tips om annonser på T5:eek:r är hemskt välkomna!

Tack på förhand!
/ Johan

DaCure skrev:
Så jag vore tacksam om någon som vet lite mer än jag skulle kunna rekomendera någon liten kompaktkamera som levererar riktigt bra bilder. Budgeten är väl satt till ca 4000:-

Pentax Espio 105 WR.
Rankad högt av FOTO. Väldigt fin optik. Ljusmätningen (6-fälts) fungerar fin-fint även med diafilm (som är mer krävande än vanlig negativ film). Men främsta fördelen med denna kamera är att den är vädertålig (WR = Water Resistant). T.o.m vattentålig ("JISklass 5" vad nu det innebär...) Inga problem med att tappa den i vattnet, gömma den i sanden, spola av under kranen. 38-105 optik. Finns även i en enklare variant, Espio 95 WR (38-95 optik), men den är inte riktigt lika lysande rent optiskt.

Enligt ca. prislistan kostar 105 WR 3000:- och 95 WR varianten är en femhundring billigare. Går säkert att få tag på billigare hos nätbutiker eller liknande.

Med vänlig hälsning
Roland

Även T5 är allvädersskyddad (va nu det innebär?). Sålde för några veckor sedan en Contax T2 för 4000 kr till en kille som hade en T5 till salu för ca 1000 kr, ska försöka leta reda på hans namn.

Ang. Contaxkameran så anser jag att den spelar i en annan division än dom nämnda, priset ligger ju också mkt högre. Om du ska fotografera dia så tycker jag att du bör ha en kamera med exponeringskompensation, kameran må mäta hur bra som helst men med centrumvägd mätning så måste man ändå ofta kompensera lite.

Contaxen Har detta + val mellan tidsautomatik eller programautomatik, att den sedan är byggd som en stridsvagn & i titan gör ju inte saken sämre. Den är dock inte väderskyddad men exempelvis min har klarat några år i Afrika (under svåra förhållanden) & fungerar optimalt ändå trots sina 10 år på nacken.

En Contax T2 för 3800-4500 bör inte vara några problem att hitta beg.

Larsa.

Jag ska själv in och köpa en Olympus my2 så fort studiemedlet kommit in på kontot den 25e. Den kvaliteten man får för det priset tycker jag verkar ganska oslagbart. Japanphoto i malmö säljer den för 875kr.
Farsan har en my2 zoom80 som han är helnöjd med. Han har alltid kört dia i den och jag kan själv intyga att reultatet är grymt bra. Orsaken till att jag nöjer mig med 35mm är att den ska mest användas som en festkamera därför behövs ljusstyrkan. Sen är det bara jobbig att ha en zoom som man ska hålla reda på när man druckit och motoriken felar :)

En liten fråga ang. Olymus My-kameran. Har inte den ett sådant där brett AF-mätfält som själv bestämmer var skärpan ska läggas (på det som ligger närmast)? Föredrar själv en liten AF-punkt i mitten där jag kan låsa skärpan & sedan komponera.

larsaz skrev:
En liten fråga ang. Olymus My-kameran. Har inte den ett sådant där brett AF-mätfält som själv bestämmer var skärpan ska läggas (på det som ligger närmast)? Föredrar själv en liten AF-punkt i mitten där jag kan låsa skärpan & sedan komponera.
Nä.
Min My-II:a har iofs över 10 år på nacken, men jag tror att den enklaste varianten fortfarande är samma kamera...

Den har en "liten AF-fokuspunkt i mitten" som tillåter Dig att trycka ner utlösaren halvvägs, komponera om, och trycka "i botten".

Fungerar finfint.

Jag tycker att denna optik verkar vara klart vassare än på My-modellerna med Zoom. Men det är en helt subjektiv bedömning baserad på de kort jag har sett. Man har ju tendens att "hoppas" att det man själv äger är det bästa, så jag skall inte påstå det som en sanning. Men ser man bara till ljusstyrkan så stämmer det.

Ricoh GR-1v såklart!

Lägg till 300 kronor till budgeten så får du en riktig superkamera - Ricoh Gr-1V. Supersmidig, robust (metallchassi) och superskarp. Klassad "Toppklass" i FOTO.

www.brenner-foto.de säljer kamera för drygt 4000. Där köpte jag min kamera som jag är otroligt nöjd med.

Kameran är förbluffande skarp, väldigt exakt i skärpeinställning och exponering samt väldigt lätthanterlig (även i mörker).

Vill du ändå hålla igen plånboken så letar du upp en begagnad föregångare GR-1s eller dess föregångare GR-1.

Reportagefotografen Anders Petersen tar nära hälften av sina bilder numer med sin gris, GR-1s.

Ok jag misstog mig tydligen på my-kameran ang. fokuspunkt, trodde att dom nya hade det förhatliga breda fältet. Om dom inte har det så kanske jag ska köpa en att använda vid paddling.

Ang. Ricoh GR-1 så är den super om man tycker att 28 mm brännvidd är det man vill ha. När jag köpte min Contax T2 så kikade jag på Ricoh:n men tyckte att T2 med sin 38mm-optik passade mig bättre som allroundbrännvidd än Ricoh:s 28mm. Ricoh:n är dock mkt prisvärd som ny.

Vi kanske har kommit en bit ifrån Johans ursprungsfråga som gällde en högklassig (dyrare) kompakt. Jag tycker att av alternativen som nämnts så faller dessa bäst in i kategorin.

Ricoh Gr-1v, Contax T2 el. T3 (T3 dyr), möjligtvis Leicas kompaktkameror som jag har lite dålig koll på. Billiga (men prisvärda) alternativ är en ny My2 eller en beg. Yashica T4 el. T5.

Jag har inte nämnt någon Zoomkamera eftersom jag inte har någon god erfarenhet av någon sådan till diafoto. Om det finns någon sådan med expokomp, bra ljusmätning & en zoomoptik med hyfsad ljusstyrka som grejar dia skärpemässigt så är det bara att slå till, naturlagarna säger dock att den kameran inte finns.

Om man bortser från lite lätt vinjettering så är det faktiskt så att jag inte haft någon 35mm-kamera (optik) som gett ett bättre optiskt resultat än vad min T2 gör, så pass bra är dom bästa kompakterna med fast optik!

Mvh/Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar