Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med köp av digikamera under 9000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cane

Avslutat medlemskap
Hej,
Just nu kör jag med en 4 år gammal kass kamera och fick för mig att jag behöver en ny som klarar en hel del... vill kunna trixa lite med slutartider o sånt och ha ganska schysst bildkvalite och ta hyfsat stora bilder... (minst 2 Mega Pixel)... kameran får inte vara för stor eller väga för mycket och jag behöver inga onödiga fuktioner som ljud och rörlig bild. Nån som har några idér?
Tack på förhand =)
 
Det finns ganska många kameror i den prisklassen. Det bästa är väl att gå ner till fotoaffären och "känna" på ett antal kameror. Har själv tittat på Casio QV-4000 och Sony DSC-85. Tycker Casion är mycket intressant. '

Man som sagt, gå ner till affären och känn på några stycken.

/Pingo
 
I valet mellan Sony och Casion är Casion att föredra, i och med 4 Mpix-sensorn så kräver det mycket minne för bilderna och Casion har stöd för CFII och Microdrivestöd, sen att CyberPhoto har kampanjpris på det nu är bara en kul bonus! :)

- QoS
 
Lägg till några hundringar och köp Canon G2 (direkt import) på Cyberphoto. Haft den nu ett par veckor och är grymt imponerad, vissa tycker den är lite trixig, men inget som jag har upplevt.

Du kan göra väldigt mycket med den (nästan lika mycket som en SLR) och den är liten och kompakt.

En nöjd ägare...
 
Ett par seriösa förslag är Canons G2 (som sagt) och Sonys S75. Likadan som S85 men med 3.3Mpix. Den går att köpa ganska billigt nu och är en erkänt bra och problemfri kamera. Ingenstans på nätet har jag sett någon allvarligt rekommendera någon Casio-kamera även om den säkert är helt OK.
Du kan titta på ex. www.dpreview.com för tester.
 
Funderar faktiskt på att köpa en Canon IXUS 330... har kikat på en och den är dels liten men man kan oxå ställa in en hel del och så kostar den inte så mycket så jag kan köpa ett stort minneskort till den sammtidigt. Någon som har en sån och vill dela med sig av erfarenheter? Har en kompis som har en "vanlig" Ixus (den 1a) men den är nog lite för gammal för att jämföra med.
Har oxå kollat på http://www.dpreview.com/reviews/canondigitalixus330/
 
Linmajon: ang Casion, kolla på Steve's Digimcams, http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/qv4000.html, han tycker den är riktigt bra!

Cane: jag har en Ixus 300, om jag fick välja idag skulle jag köpa en V2:a, enda större skillnaden är optiska zoomen och den använder jag inte så ofta när bilderna blir så bra att dom tål att arbetas med lite i Photoshop. Skillnaden i storlek är mer irriterande än man tror! :(

- QoS
 
Hej

Har den lilla Ixusen (den första S100). Hade tidigare en S10, men bytte pga att S10:an var för stor.

Är kanonnöjd med den efter ca 5000 kort.

Flera på jobbet har köpt v2:an av Ixus och är också nöjda.

CF minnen är billiga, det är ett + också. Men litenheten gör att jag alltid har den med mig i fickan.

Har köpt ett smitigt fodral avsett för Konica ASP kamera till den.

Roine
 
CFII

jag skulle då inte våga trycka i ett CFII i min digitala kamera. det är ju en hårddisk och dessa små uppfiningar är stötkänsliga. köp hllre 2st 512mb cfkort tex de med 4X speed från lexar.
 
QoS: Det är skillnad på 300an och 330an oxå...en del förbättringar. och 330an har fler inställningsmöjligheter om jag inte har helt fel?
 
Cane: helt sant, själv så använder jag min Ixus mest som en kompaktkamera och kör mest i Auto-läget, varför jag tycker det är mer irrterande med storleken än med bristen på antal funktioner. Har du tänkte att köra din digitalkamera mer som en systemkamera så är nog dom andra (G2, QV-4000, S-85 eller kanske en Canon S40) ett bättre val, men dom är lite större.

- QoS
 
QoS: Jag ska använda min kamera både som kompaktkamera och som syskamera... fast blir mer som kompakt... så jag har bestämmt mig för 330an nu, den är lagom stor och jag kan få den som betalning för ett jobb jag har gjort =) Köper ev en bättre systemkamera om ett år eller två om jag blir mer seriös än vad jag är nu. Med tanke på uppköpet av kamera 330an blir mot min jag har nu (HP C200 som e från 1999 tror jag, 1megapixel, o dålig skärpa hehe) och jag har lyckats få riktigt bra bilder me den oxå ibland. Alla bilder jag har uppe har jag tagit med den. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.