Annons

Hjälp med inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

fight

Medlem
Jag tänkte fota en demonstration nästa helg och jag tänkte om någon som är mycket mer "bildad" än jag inom området (kameror) kunde hjälpa mig. Jag har inte så bra koll helt enkelt =)

Det hela är mycket enkelt (för er som kan iallafall) kl 13.00, dagsljus, väder visserligen okänt men vad ska man egentligen ha för bländare och slutartid för bästa resultat? Några andra tips om någon annan inställning? ISO?

Jag märker ibland när jag fotar ute att bilderna blir inte bra alls med dom iställningar jag har (fotar mest inomhus) och det måste finnas någon enkel smidig lösning, folk fotar ju utomhus hela tiden =) Jag har en Canon EOS 400D och jag har långt ifrån lärt känna den ännu. Så istället för att jag ska stå där och prova mig fram (vilket jag nog får göra lite ändå) kanske jag kan få hjälp med utgånspunkter =)

Mycket text med så lite frågor, men ja. Så kan det gå.

Jag såg att du hade kitobjektivet, och då skulle jag rekommendera att du bländar ned till bländare 8 och försöker hålla tiden på 1/125 del eller kortare. Sen ställer du isot efter hur ljust det är. Ett tips till är att fota med rawformat så får du lite högre dynamik (blir mer information i skuggor och högdagrar).

En annan fråga du kanske har svar på; vad det gäller att ställa in vilken kvalitet man vill ha. Det går ju att välja S,M eller L. Sen kan man välja RAW+L eller bara RAW. Vad är skillnaden mellan dessa två?

s, m och l står för small, medium och large alltså hur stor jpeg-bildfil man vill ha. Jag tror att om du väljer RAW+L så sparar kameran både en raw-fil och en large jpeg-fil. Om du kör med raw kommer du alltid att få med all information som sensorn registrerar okomprimerat.
-affe

fight skrev:
Det hela är mycket enkelt (för er som kan iallafall) kl 13.00, dagsljus, väder visserligen okänt men vad ska man egentligen ha för bländare och slutartid för bästa resultat? Några andra tips om någon annan inställning? ISO?

Jag märker ibland när jag fotar ute att bilderna blir inte bra alls med dom iställningar jag har (fotar mest inomhus) och det måste finnas någon enkel smidig lösning, folk fotar ju utomhus hela tiden =) Jag har en Canon EOS 400D och jag har långt ifrån lärt känna den ännu. Så istället för att jag ska stå där och prova mig fram (vilket jag nog får göra lite ändå) kanske jag kan få hjälp med utgånspunkter =)

Mig veterligen har Canon kvar programläget (P) på sina kameror, och väljer du det får du ett förslag på exponering av kameran sedan du fokuserat och ljusmätt på motivet. Det är också ett exponeringsförslag som du kan ändra på själv beroende på om du prioriterar tid eller bländare, eller med andra ord rörelse eller skärpedjup.

Och vad är "bästa resultat" egentligen? Säkerligen säger många att det är en bild där man känner igen motivet något så när, men det kan lika gärna vara ett foto där du genom bländarförvalet (Av) eller slutartidsförvalet (Tv) skapar ditt personliga uttryck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar