Annons

Hjälp med inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Djurfotarn

Medlem
Hej!

Jag har en Canon EOS 1100D, objektivet CANON ZOOM LENS EF-S 18-55mm. Men mitt problem är att jag inte vet vad jag ska ha för inställningar när jag fotar. Ska jag använda M, Tv, Av, P och när ska jag använda de? Eller ska jag använda porträtt, eller närbilds saken?

Jag fotar mycket hundar, och djur. Men får aldrig perfekta bilder, de blir för mörka (oftast) och brusiga. Jag tror jag har inställningarna helt fel, men skulle någon kunna hjälpa mig vad jag ska ha för inställningar och vilka av dessa M, Tv osv?

Idag kommer några hundar och ska hälsa på, och ska fota dem ute. Problemet är att jag inte vet något som jag skrev här ovanför och vädret hos mig är mulet, och är ändå ljust ute.

Snälla hjälp. Skulle vara snällt om ni kunde förklara tydligt.

Här är en bild. Om ni kollar på bakgrunden så är det brusigt, och har sett på andra bilder som andra fotat att det blir som runda, fina saker, haha. Hoppas ni förstår hur jag menar!

IMG_3779.jpg

Det är svårt att se något i såna här små bilder tycker jag.
När du säger att bakgrunden är brusig, menar du då oskarp?

Bakgrundsoskärpa ser olika ut på olika objektiv. Hur oskärpan ser ut kallas bokeh och den är ofta mjukare (snyggare om man tycker det) på ljusstarka (dyra)objektiv. Ett objektiv som är rätt billigt och ger snygg bakgrundsoskärpa är Canon EF 50mm f/1,8 som brukar kosta runt en tusenlapp.
Ditt kit-objektiv är inte dåligt, men du behöver nog lära dig att förstå förhållandet mellan Bländare, Tid och ISO som är det som påverkar exponeringen. Om du använder Grön ruta på kameran kommer den att försöka ställa in allt som den tror blir bäst och det kanske inte är vad du vill ha. Jag använder oftast Av för att veta vad jag håller på med. Då ställer jag in en bländare för att få kort eller långt skärpedjup och så ställer kameran in tiden. Om du fotograferar barn eller djur så gäller det att ha en kort slutartid, t.ex. 1/250/sek för att det du fotograferar inte ska bli suddigt. Den oskärpan som blir när något i motivet rör sig kallas rörelseoskärpa och mot det hjälper bara korta slutartider och inte IS som är Canons stabiliseringssystem.. Skakningsoskärpa kan du också få på längre slutartider och det beror på att du inte håller kameran stilla, mot det hjälper IS.

Skärpedjup, (hur lång sträcka) som blir skarpt påverkas av bländaren. Om du plåtar på stor bländare kommer du att få ett kort skärpedjup och använder du liten bländare får du långt skärpedjup. Tänk på att stor bländare har ett mindre värde (t.ex) 1.4, 2.0 och liten bländare har ett stort värde (typ 16 eller 22) Använder du liten bländare får du också använda längre slutartid eller högre ISO för att få rätt exponering. Då gäller det att se till att slutartiden inte är för lång eller att ISO blir för högt så att det bildas fult brus.

Det är svårt att se något i såna här små bilder tycker jag.
När du säger att bakgrunden är brusig, menar du då oskarp?

Bakgrundsoskärpa ser olika ut på olika objektiv. Hur oskärpan ser ut kallas bokeh och den är ofta mjukare (snyggare om man tycker det) på ljusstarka (dyra)objektiv. Ett objektiv som är rätt billigt och ger snygg bakgrundsoskärpa är Canon EF 50mm f/1,8 som brukar kosta runt en tusenlapp.
Ditt kit-objektiv är inte dåligt, men du behöver nog lära dig att förstå förhållandet mellan Bländare, Tid och ISO som är det som påverkar exponeringen. Om du använder Grön ruta på kameran kommer den att försöka ställa in allt som den tror blir bäst och det kanske inte är vad du vill ha. Jag använder oftast Av för att veta vad jag håller på med. Då ställer jag in en bländare för att få kort eller långt skärpedjup och så ställer kameran in tiden. Om du fotograferar barn eller djur så gäller det att ha en kort slutartid, t.ex. 1/250/sek för att det du fotograferar inte ska bli suddigt. Den oskärpan som blir när något i motivet rör sig kallas rörelseoskärpa och mot det hjälper bara korta slutartider och inte IS som är Canons stabiliseringssystem.. Skakningsoskärpa kan du också få på längre slutartider och det beror på att du inte håller kameran stilla, mot det hjälper IS.

Skärpedjup, (hur lång sträcka) som blir skarpt påverkas av bländaren. Om du plåtar på stor bländare kommer du att få ett kort skärpedjup och använder du liten bländare får du långt skärpedjup. Tänk på att stor bländare har ett mindre värde (t.ex) 1.4, 2.0 och liten bländare har ett stort värde (typ 16 eller 22) Använder du liten bländare får du också använda längre slutartid eller högre ISO för att få rätt exponering. Då gäller det att se till att slutartiden inte är för lång eller att ISO blir för högt så att det bildas fult brus.

Tack! Jag testade ställa in det, men hittade inte slutartiden... Och tog bländaren på 16 och 22. Men de blev bara konstiga bilder... Jätte svårt. Finns det andra alternativ av M, P osv? Och vad ska jag ha för inställningar på?

Tack! Jag testade ställa in det, men hittade inte slutartiden... Och tog bländaren på 16 och 22. Men de blev bara konstiga bilder... Jätte svårt. Finns det andra alternativ av M, P osv? Och vad ska jag ha för inställningar på?

M är helt manuellt och då behöver du förstå vad du gör lite bättre.
P är Program-inställning och liksom Grön ruta en helautomatisk inställning som i mina ögon funkar lite bättre än grön ruta.
Du behöver nog lära dig kameran bättre om du ska ta bra bilder.
Det tar ett tag att lära sig alla inställningar, men är väl värt det.
Om du använder Av får du hålla koll på slutartiden i sökaren. Den ska synas där. Ändra värden på bländaren och se hur slutartiderna ändras.
Jag vet inte hur bra AutoISO fungerar på just din kamera. Själv ställer jag alltid in ISO manuellt för att hålla koll på bruset. Typ ISO100 utomhus en fin dag och kanske ISO1600 inomhus.
Du får prova dig fram till vilka ISO som fungerar på just din kamera. På min fungerar ISO1600 väldigt bra och ger inget konstigt brus, men på vissa kameror ger ISO1600 ett väldigt fult brus.

En av de mest grundläggande kunskaperna man måste ha för att förstå sin kamera är de tre faktorer som avgör bildens ljushet:
- slutartid
- bländare
- ISO

Och för att förstå det så måste man förstå exponering och ljusmätning. Jag har börjat skriva på en liten artikel om detta:
http://sprng.me/h9c3n

Var i exakt samma sits som du för två år sedan då jag köpte min första kamera, försökte läsa mig till hur sjutton jag skulle göra men fick inte till det. För mig funkade det helt enkelt inte att LÄSA mig tull hur jag skulle göra. SÅ gick jag en fotokurs och metodiskt gick ledaren igenom de steg man behövde kunna. OCH DÅ klack det till, när jag fick se hålla i kameran och gå på fotosafari med de nya kunskaperna. (Läxa till nästa gång att, testa skärpedjupet. ) Kurser är inte helt billiga men på längre sikt en investering då du faktiskt lär dig kameran från grunden. Därefter är det bara att foto på och öva, öva, öva. Efter två är med min kamera har jag lärt mig, att färdig det blir man ALDRIG! Kolla med exempelvis vuxenskolan på din ort, eller någon annan, du är ung, kan du inte be skolan fixa en fotokurs i elevens val. Ett annat tips är att gå med i en fotoklubb, de är alltid pigga på nya pigga medlemmar och de kan säkert hjälpa dig och ge tips. Lycka till

Innan du lägger en massa pengar på kurser måste jag först rekommendera youtube.

Där finns mängder med korta fotokurser och tips på alla språk.

Sök på 'grundkurs foto' eller 'ISO'eller 'bländare' eller 'slutare' och ge dem en chans. Du kommer att lära dig massor!

När du sett en(typ 10min) så brukar det vara lätt att hitta länkar till andra 'närliggande' områden.

Innan du lägger en massa pengar på kurser måste jag först rekommendera youtube.

Där finns mängder med korta fotokurser och tips på alla språk.

Sök på 'grundkurs foto' eller 'ISO'eller 'bländare' eller 'slutare' och ge dem en chans. Du kommer att lära dig massor!

När du sett en(typ 10min) så brukar det vara lätt att hitta länkar till andra 'närliggande' områden.

Kostar 99kr/mån. Men alla sätt är bra, böcker, film, vänner, forum & youtube - bara man har intresse, tålamod och tid.

16 och 22 innebär en väldigt liten bländare och kan ofta göra att slutartiden måste bli så lång att bilderna blir suddiga. Alltså högt bländartal innebär liten bländare och lågt bländartal innebär STOR bländare. Så testa Av-läget igen, men med de lägsta bländartalen, så brukar det vara lättare att få snygga bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar