Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

R Fröderberg

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag skulle gärna ta emot lite tips och tankar om kamerainställningar för en nybliven fågelfotograf.

Utrustning:
Canon EOS 500D
Canon EF 100-400 L IS

Undrar följande för fågel i flykt (heter det så?).
Ljusmätningsmetod
Autofokusmetod
Bildstil (Skall/bör man dra upp skärpan?)
ISO

Tar gärna emot så mycket tips som möjligt =)

Tacksam på förhand//Roger F

Inställningarna beror mycket på hur du har tänkt att fotografera. Om du kommer att följa fåglar i ungefär samma riktning och med samma bakgrund hade jag nog valt att använda manuella inställningar för att få rätt exponering av fågeln. Börja med att ställa in bländaren så att du får önskat skärpedjup. Justera sedan ISO-talet så att du får en tillräckligt låg slutartid för att du skall få fågeln så skarp som du vill. Runt 1/1000 är ganska lagom tycker jag. Lite längre tid om du vill få med rörelseoskärpa på vingarna eller lite kortare tid om du skall fånga snabba (små) fåglar.

Vad gäller autofokusmetoden så finns det lika många meningar som fotografer. Jag tycker det fungerar bäst med kontinuerlig autofokus på en enkel punkt, alternativt en punkt med stödpunkter. Problemet är nog inte metoden utan att få kameran att göra som du vill. Fotograferar man t ex mörk fågel mot mörk bakgrund är det inte lätt att få den att bry sig om fågeln över huvud taget.

När sedan skall testa så börja med fågel som flyger förbi dig. Kan du hitta ett ställa där de flyger i motvind så är det ännu bättre då det inte går lika fort då. Man skall inte ha för höga krav i början då det är svårt att få bra resultat. Det finns också begränsningar hos kamerans autofokus så alltför snabba fåglar kan man inte följa utan de får man försöka lura in i förinställda "fokusfönster".

Bara lite tankar från mig som jag hoppas är till hjälp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar