Annons

Hjälp med inställningar vid nattfoto med artificiellt ljus.

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Har en hel del intressant fotoobjekt runt och på hotellet jag bor på i KL.
Det är mycket upplysta byggnader, monument och statyer som kan göra sig riktigt bra på bild.
Kan jag göra något för att förbättra situationen med hjälp av Kelvin, vitbalans eller något annat. Lägger med en bild som jag nyss tog.

//Jocke

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    65.8 KB · Visningar: 574
Hej!

Jag har inte sett platsen själv med egna ögon, men jag tycker att bilder ser helt rätt ut färgmässigt, vad gäller vitbalans och sådant.
Är det något speciellt du tänker på som du inte är nöjd med och vill förbättra?

Mvh.
Lasse C

Nej, jag är nog skapligt nöjd med den. Ha inte gjort några speciella inställningar förutom slutare och bländare.
Tänkte om det var något särskilt man borde göra för just denna typen av foto för att få det så optimalt som möjligt.

//Jocke

Om jag får lägga i mig och fråga vidare:

Jag tycker att mina nattbilder blir så fula med alla suddiga kransar runt ljuspunkter. Jockes bild har en mild sådan vid den nedre högra ljuspunkten, mina brukar bli mycket värre. Kan man göra något åt detta?

Per.

Jocke: Prova att ställa vitbalansen på glödljus/glödlampa så blir inte bilden så överdrivet gul (jag vet att många tycker det är fint, smaksak, men det är inte realistiskt)

Per: Lampan i Jockes bild har en annan avskärmning. I ditt fall tror jag det beror på för högt bländartal. Prova med stativ och ta samma bild med 5,6, 11 och 16 bländare. Jämför och se vilken du gillar bäst.

perstromgren skrev:
Jag tycker att mina nattbilder blir så fula med alla suddiga kransar runt ljuspunkter. Jockes bild har en mild sådan vid den nedre högra ljuspunkten, mina brukar bli mycket värre. Kan man göra något åt detta?
Det som av någon anledning slog mig när jag läste Pers inlägg var att möjligtvis skulle det lyfta bilden med lite mer skärpa, Jocke. Nu är det ju en förminskad bild här i forumet, och jag vet inte hur originalbilden ser ut, men att bilden var riktigt skarp tror jag jag tycker skulle se häftigt ut.

De enda sätten jag kan komma på att uppnå detta är de uppenbara: bra utrustning, stativ vid fotograferingen och efterbehandling med t ex oskarp mask.

Clouseau skrev:
Jocke: Prova att ställa vitbalansen på glödljus/glödlampa så blir inte bilden så överdrivet gul (jag vet att många tycker det är fint, smaksak, men det är inte realistiskt)
Som du säger, Henrik, är det en smaksak. Personligen gillar jag den gula tonen i Jockes bild och tycker inte att bilden ser onaturligt gul ut, även om jag som sagt inte sett platsen i verkligheten, vare sig i sådan här kvällsbelysning eller i dagsljus.

Men prova gärna, Jocke, att ta flera bilder vid samma tillfälle med lite olika vitbalansinställningar, t ex glödlampa, och se vilken inställning du tycker ger bäst färger i bilderna.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar