Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med inställningar för babysimfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Winzell

Aktiv medlem
Hej

Jag skulle behöva lite tips på inställningar för babysimfoto. Man får ju inte så många chanser och det är väldigt kort tid under vattnet. I bästa fall så får jag tre bildchanser i veckan...

Jag gissar att man kör bländarprioritet, liten bländare och kort slutare med extern blixt som står för allt ljus (dvs svensk makroinställning).

Men jag har aldrig fotat i pool, ställer ljuset till det? Bör man kanske försöka ha lite längre slutartid så bakgrundsljuset kommer fram eller är det överkurs? Kanske stor bländare, porträttfoto...

Undrar också hur man ska tänka med blixten i pool. Ska man fortfarande hålla den bortåtriktad som i havet eller kan man rikta rakt emot (och utnyttja fuskTTLen)?

Hoppas på utvecklande tips

Mvh Anders

Hej Anders, ser att ingen svarat dig, är tyvärr själv nybörjare så några expert tips kan jag ej göra men vi kan ju se om vi kan hjälpa varandra ändå.

Jag kör med blixten bortåtriktad precis som i havet för att i de bassänger jag har varit i har det varit så mycket partiklar i vattnet att jag belyser dem om jag kör rakt på.

Jag kör också med bländarprioritet, liten bländare och kort slutare (mellan 125-250) med extern blixt som står för allt ljus.

/Jonas

Bara en

Hej, Det finns bara en som kan ta undervattensbilder i pool och särskilt babysimbilder: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=124474 . Som jag ser det så tycker jag att Du skall be snällt om tips (på engelska tror jag) direkt och förhopnningsvis får Du lite bra tips.

Enligt mig så är han kung! Han finns på modellbilder.se med skitläckra poolbilder.

//Henrik

Tjena

Jo hans bilder är verkligen suveräna men han svarar inte på frågor...

Jag kanske inte var tillräckligt snäll :)

Jag fick tips av en annan suverän på dykarna så det är lugnt.

Mvh Anders

Aj då, det visste jag inte. Han kanske inte vill ha konkurrens :).

Skönt att det löste sig iaf för Dig.

//Henrik

I do answer Questions :) But i am offen slow to read and answer.

There are many issues that we can talk about Pool & Babyphotos.

One off those that i think is very importand is The color Temp and the custom White Balance.

Becauce Human Shin is something that we recognise and is not as a fish or Wrak there is simple hard to get a beautiful Human Skin underwater that make a photo more alive.

I shoot all the time Manual and i use my Strobe to contol the Model / baby and my Shutter to control the backround and the color off the Water.

Becauce underwater Color temp (from a Strobe) changes depense off the subject distans i use offen Kelvins in White balance.

What i use depense off available Light, / Pool / Skin etc..

My best tip is to try to get know u tools and camera. Play with custol White balance and use sharp WA lenses Underwater.

Hej, än så länge kör jag vitbalansen i blixtläge och har manuell fokus på ca 1m. Autofokus funkar faktiskt under vatten men jag ville inte vänta på att kameran ska låsa autofokus innan kortet tas.
Blixten en Canon EX-580 slår jag rakt på. I och med att jag är en aningen under objektet så får man totalreflektion i vattenytan så då får man lyse även ovanifrån.
Brännvidden är 17mm på min 20D så det blir ca 30mm. ISO talet är oftast 200 men jag har även kört på 400 och kan inte se att bruset tar över.

Kolla gärna in min sida:
www.babysimfoto.com

mvh / Stefan

Senast ändrad:
Ja reklam för ditt företag bidrar verkligen till diskutionen om inställningar för babysim. Hoppas att din framtid på forumet blir mer konstruktiv...

/ Anders

Sorry, när jag Googlade så såg jag bara inlägget från Henrik Bolivar Möller och inte den inledande frågan. Har uppdaterat mitt svar nu.
Svarar gärna (efter mitt bästa) om du har fler frågor.

mvh / Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar