Annons

Hjälp med fotografering av rörliga objekt

Produkter
(logga in för att koppla)

ImpRR

Medlem
Hej!

Är ny här på forumet och även ovan med att fotografera då jag köpte min första system kamera förra veckan.

Jag äger idag en Canon 700d med ett 18-55IS STM objektiv samt UV-filter

Det har blivit bra bilder i övrigt och jag är väldigt nöjd, de jag inte är riktigt nöjd med är när vi tar bilder på rörliga objekt, bakgrunden blir okej, men själva motorcykeln och jag blir brusiga - Frågan är, går det att göra bättre med den utrustningen jag har eller är det "värre" grejer man måste skaffa sig?

Jag vet att det går att justera bruset i program som jag gjort, men det blir fortfarande inte riktigt bra.

Här bifogar jag två exempelbilder så ni själva kan se, den ena är justerad och den andra är original.

Inställningarna var: ISO 800 55mm f/8.0 1/3200 och även 1/4000 men det blev ungefär samma resultat.

Tacksam för svar.
 

Bilagor

  • IMG_0822.jpg
    IMG_0822.jpg
    131.8 KB · Visningar: 130
  • IMG_0797liten.jpg
    IMG_0797liten.jpg
    136 KB · Visningar: 125
På bild 2 sitter ju skärpan på träden bakom eller? Med fokus rätt så blir det bättre.Du behöver inte köra med 1/4000 för att frysa bilden , kör iso 100 och längre slutartid samt fokus på rätt ställe!!
 
Lägre ISO, för tycker du ska ha längre slutartid, större bländare (dvs lägre bländartal) så du får kortare skärpedjup och följa med i rörelsen för att få rörelseoskärpa på bakgrunden.
 
Lägre ISO, för tycker du ska ha längre slutartid, större bländare (dvs lägre bländartal) så du får kortare skärpedjup och följa med i rörelsen för att få rörelseoskärpa på bakgrunden.

Mellan tummen och pekfingret, vilka tal tror du/ni blir bra, Bländartal och slutartid?
 
Kör på största bländare(lägst F-tal) och kanske 1/1000 för frysning. Om du vill panorera med kan du öka slutartiden rejält och få en snyggare bakgrund. Du får testa dig fram...
 
Jag tycker att du skall panorera så klarar du dig med längre slutartid och får en diffus bakgrund på köpet.
Med lite träning kan du nog köra 1/250 i bra ljus. Beror även på faktorer som avstånd, hastighet, etc. Träna panorering på bilar, cyklar, mc så sitter det till slut.

Bildexempel taget med en enkel icke systemkamera med fast 28mm optik

/Stephan
 

Bilagor

  • GR.2014-05-26.R0006646.crop.Efex.BirgerJarlsgatan.jpg
    GR.2014-05-26.R0006646.crop.Efex.BirgerJarlsgatan.jpg
    333.8 KB · Visningar: 71
För att besvara frågan om du behöver värre grejer för detta? Nej, det behöver du inte.

Först och främst behöver du träna på att sätta skärpan på rätt ställe. När du har ett rörligt motiv kan du använda följsam/kontinuerlig autofokus.

Vad gäller exponeringen, så har du här ett mörkt huvudmotiv mot en ljus bakgrund. Det lurar ljusmätningen så att huvudmotivet blir onödigt mörkt och samtidigt blir bruset tydligare på ett underexponerat motiv.
Exponeringskompensera eller välj cenrumvägd ljusmätning.

För att frysa den här rörelsen behövs som sagt inte så korta tider som 3-4000.
Inte heller behövs så liten bländare som bl 8

Sätt kameran på runt 200-400 ISO för att hålla nere bruset. Sätt kameran på slutartidsförval och välj en tid runt 1/800 och låt kameran fixa resten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.