Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med formatering

Produkter
(logga in för att koppla)

Gun

Aktiv medlem
Jag håller på att installera en extern hårddisk
(Alu Disk)på 250 GB.
Jag har formaterat den och nu måste den bli
"configured by creating one or more partitions
and formatting them afterwards"
Vad är configured?
Frågan är om jag ska välja Fat 16 max 2 Gb/partition eller Fat 32 upp till 2 terabyte?
Har en Dell Inspiron 4150 och windows XP.
Vågar ju inte chansa.

Gun
 
Det följde inte med en cd med hårddisken? Det brukar finnas ett program för att partitionera hddn på den...
Annars är det kanske google som gäller, knappa in modellnamnet + partition eller liknande och kolla om du hittar nåt program anpassat för hårddisken.
Annars finns det en uppsjö med partitioneringsprogram att välja bland. Om de fungerar ihop med hårddisken vet jag inte dock
Om du har windows XP ska du inte köra FAT16 eller FAT32 utan NTFS
 
Jo det var en cd skiva med,men där var bara en manual,jag har formaterat den redan med NTFS
tror jag,det tog flera timmar.
Vad som ska göras nu är att jag ska gå in på kör
och och en guide ska komma upp och där ska man välja mella dessa två,finns inga andra alternativ.
 
om du högerklickar på "den här datorn" och väljer hantera/datorhantering.

där har du diskhantering, och din disk borde synas där. högerklicka på din disk och välj partionera.

min åsikt är att du definitivt skall välja FAT32 med en enda stor volym än massa 2GB'are. volymenra blir alltid för små ....

hmm jo förresten detta funkar nog bara på Win XP och Win2000

//Jan
 
Du skriver att du redan formaterat den med NTFS.
Då har du nog bara missat att tilldela den en enhetsbokstav. Dett gör du genom att högerklicka på disken i diskhanteraren och välja alternativet "tilldela enhetsbokstav...".
 
Ja nu har jag fått det att fungera,det sista gällde inte Windows XP,läste bara vidare i manualen.Otroligt bra,nu är det bara att flytta över.

Gun
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.