Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med fokus, tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

AnetteD

Medlem
Letar på nätet, läser forum och handböcker och blir bara snurrig! Någon här kanske som kan ge ett bra svar!
Har en Canon 40d och fotar mycket porträtt med framförallt mitt 50mm 1,4. Nu till min fråga: tycker att jag den senaste tiden fått svårt att få bra skärpa där jag vill ha den. Så här gör jag: kameran är inställd på al focus, mittpunkten av fokuspunkterna är låst. Jag fokuserar oftast på ögonen, låser fokus och komponerar om bilden. Men jag tycker inte att jag får den där rätta skärpan på ögonen. Är någon av inställningarna fel?, gör jag fel?
Snälla, kan någon som kan detta svara!
MVH Anette
 
Välj istället för mittpunkten den fokuspunkt som kräver minst omkomponering. Tänk på att skärpeplanet är plant, inte välvt (i alla fall ska det vara hyfsat plant) så när du omkomponerar bilden så flyttar du även skärpeplanet. Fokus och omkomponering funkar för mig om jag har 3D-följning på (då byter kameran automatiskt fokuspunkt) men jag vet inte hur detta funkar på Canon.

Om du fortfarande har problem kan du kolla att objektivet fokuserar rätt med hjälp av denna länk:
http://focustestchart.com/focus21.pdf
 
Jag är ingen guru, men "AI Focus" är ett fokusläge som utgår från ett stillastående motiv, och sedan slår om till följande fokus om motivet börjar röra på sig. Det är möjligt att du utlöser en sådan effekt när du komponerar om bilden.

Använd "One shot" för stillastående motiv och kolla om inte det löser ditt problem.

Edit: Håller med Magnus om att det är bättre att välja fokuspunkt. Extra viktigt om du använder riktigt stora bländare.
 
Ok, ska testa när jag kommer hem. Det jag tänker på är att när jag tex fotar barn så känns det krångligt och att det tar tid att ställa in fokuspunkten "för hand". Barn har ju också en förmåga att röra på sig....Men det kanske är en vanesak.... /anette
 
Jag skulle nog i första hand blända ner lite för att få ett djupare skärpeplan. 1.4 Blir ju jäkligt tight speciellt om motivet eller du rör er i djupled.
 
Funderar precis som Anette på det här med fokus, speciellt vid porträtt.

Har en 7d, med ett nyinköpt 85mm 1,8. Har fokuspunkt låst på mitten, evaluerande ljusmätning, och kör enpunkts-AF i mitten ( med objektiv med större bländare än F,2,8 och centrerad mittpunktsfokus får man en dubbel känslighet för vertikala och horisontella linjer ), vilket ger grym skärpa på punkten.

Mitt problem; om jag fokuserar på ena ögat, får jag det med perfekt skärpa, medan det andra är lite suddigare. Jag vill fota i f1,8, OCH ha skärpa på båda ögonen. Borde jag kanske prova "utökad AF-punkt, och få med intilliggande punkter i ett kors?, eller har ni som porträtterar mycket några bra tips?

MVH Erik
 
Ok, ska testa när jag kommer hem. Det jag tänker på är att när jag tex fotar barn så känns det krångligt och att det tar tid att ställa in fokuspunkten "för hand". Barn har ju också en förmåga att röra på sig....Men det kanske är en vanesak.... /anette

Jag brukar också fotografera barn och skulle nog väldigt sällan få för mig att använda bländare 1.4 utom i vissa speciella fall - just av den anledning att barn är för rörliga. Jag tror att det blir en svår nöt att knäcka.

Jag skulle göra som Magnus föreslår och själv välja en fokuspunkt som gör att jag slipper komponera om bilden. Skulle jag sedan absolut vilja fota med 1.4 skulle jag ta många bilder och hålla tummarna för att nån blir som jag vill. Skulle jag däremot prioritera att få fler skarpa bilder skulle jag blända ner istället.
 
Funderar precis som Anette på det här med fokus, speciellt vid porträtt.

Har en 7d, med ett nyinköpt 85mm 1,8. Har fokuspunkt låst på mitten, evaluerande ljusmätning, och kör enpunkts-AF i mitten ( med objektiv med större bländare än F,2,8 och centrerad mittpunktsfokus får man en dubbel känslighet för vertikala och horisontella linjer ), vilket ger grym skärpa på punkten.

Mitt problem; om jag fokuserar på ena ögat, får jag det med perfekt skärpa, medan det andra är lite suddigare. Jag vill fota i f1,8, OCH ha skärpa på båda ögonen. Borde jag kanske prova "utökad AF-punkt, och få med intilliggande punkter i ett kors?, eller har ni som porträtterar mycket några bra tips?

MVH Erik

Sitter modellen med ansiktet rakt mot kameran? Om huvudet är vänt lite åt sidan ligger ju ögonen inte lägre på samma plan när man ser till skärpedjupet och med så stor bländare som 1.8 kommer då bara ett öga att kunna vara i fokus.
 
Sitter modellen med ansiktet rakt mot kameran? Om huvudet är vänt lite åt sidan ligger ju ögonen inte lägre på samma plan när man ser till skärpedjupet och med så stor bländare som 1.8 kommer då bara ett öga att kunna vara i fokus.


Sant Jonas! Tänkte inte riktigt på det....Får be den som blir fotad att vända sig lite mer mot mig, alternativt blända ner ett eller två steg kanske. Men, jag ska prova lite utökad AF-punkt också så får vi se.
 
Funderar precis som Anette på det här med fokus, speciellt vid porträtt.

Har en 7d, med ett nyinköpt 85mm 1,8. Har fokuspunkt låst på mitten, evaluerande ljusmätning, och kör enpunkts-AF i mitten ( med objektiv med större bländare än F,2,8 och centrerad mittpunktsfokus får man en dubbel känslighet för vertikala och horisontella linjer ), vilket ger grym skärpa på punkten.

Mitt problem; om jag fokuserar på ena ögat, får jag det med perfekt skärpa, medan det andra är lite suddigare. Jag vill fota i f1,8, OCH ha skärpa på båda ögonen. Borde jag kanske prova "utökad AF-punkt, och få med intilliggande punkter i ett kors?, eller har ni som porträtterar mycket några bra tips?

MVH Erik

Varför vill du ha f/1,8 om inte skärpedjupet räcker till då? Om jag får gissa är det för att behålla bakgrunden så suddig som möjligt. Som jag ser det finns det åtminstone några vägar att gå: 1) Blända ner och lägg på mer mer oskärpa på bakgrunden i efterbehandlingen, 2) Använd ett ännu längre objektiv (150-200mm kanske), stå längre bort och använd större bländare, kanske f/4, 3 Köp ett tilt-shift objektiv istället som gör att du kan vinkla skärpeplanet, 4) Slå ihop en mängd bilder med olika fokus med något program avsett för det. Det tror jag däremot är rätt så omöjligt i praktiken..

Om du inte vill göra nåt av det här så får du se till att personen tittar spikrakt in i kameran så båda ögonen är på samma avstånd från objektivet. Det är ju så att med ett visst f-värde på ett fast objektiv så får du ett visst skärpedjup beroende på avståndet till motivet. Det blir inte större av att välja utökad AF-punkt eller så, det blir bara ännu svårare att få skärpan exakt där man vill.
 
Ifall du kör med bländare 1:1,4 på nära håll, och sedan omkoponerar bilden efter att autofokusen har låst, så kommer skärpan INTE att hamna på ögat. Gå istället något närmare så att du får lite "luft" runtom, och ta bilden med ögat exakt i mitten, där den centrala AF-punkten sitter.

Därefter beskär du vid efterbehandlingen. Då blir ögat skarpt.

Förutsatt att du lärt dig att behärska alla andra orsaker till oskärpa, förstås!


Edit: Här hittar du en bra förklaring:
http://www.mhohner.de/recompose.php
 
Senast ändrad:
Varför vill du ha f/1,8 om inte skärpedjupet räcker till då? Om jag får gissa är det för att behålla bakgrunden så suddig som möjligt. Som jag ser det finns det åtminstone några vägar att gå: 1) Blända ner och lägg på mer mer oskärpa på bakgrunden i efterbehandlingen, 2) Använd ett ännu längre objektiv (150-200mm kanske), stå längre bort och använd större bländare, kanske f/4, 3 Köp ett tilt-shift objektiv istället som gör att du kan vinkla skärpeplanet, 4) Slå ihop en mängd bilder med olika fokus med något program avsett för det. Det tror jag däremot är rätt så omöjligt i praktiken..
---
Mja, när det gäller punkt 2) så kommer effekten av att använda ett objektiv med längre brännvidd att ätas upp ifall man använder större objektdistans (och naturligtvis ifall man minskar bländaren). Vid samma avbildningsskala, alltså antingen kort brännvidd på nära håll eller lång brännvidd på motsvarande långa håll ger ungefär samma bakgrundsoskärpa (när det handlar om studioavstånd).

Det naturliga sättet att göra bakgrunden suddigare är ju att öka avståndet mellan motivet och bakgrunden (alltså inte mellan kameran och motivet).
 
Tycker detta med fokus på största bländare är missförstått. Det fungerar fint om man har lite avstånd och vill isolera något. Däremot fungerar det inte bra för porträtt när man kommer nära.
Skall ge 4 exempel.
Bild 1 är av min dotter. Det är en testbild för att visa det korta skärpedjupet när man använder Canon EF 85/1.2 på en dryg meter för porträtt. Skärpan är satt på vänster öga. Skärpedjupet är så snävt att inte riktigt räcker till för höger öga trots hon står vänd mot mig. Vänster och höger som jag ser det som fotograf.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1310439&target=
Här samma dotter men nu tagen i sämre belysning och på lite längre avstånd. Fokus på vänster öga. Bländare nu 2.8 och lite mer skärpedjup. Hade ljuset räckt till hade jag gärna använt en ännu mindre bländare för att få lite mer skärpedjup.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1331878&target=
Bild nummer 3 är tagen för ett företag som vill ha bilder på sina konsulter.
Här är det 2 blixtar och kontrollerade förhållanden. Vit neutral vägg bakom.
Här räcker skärpedjupet till för att både näsa, ögon och hår skall vara skarpa och bakgrunden fortfarande oskarpt rots att det är en glasfiberväv med kraftig struktur. Väggen cirka 0,5 meter bakom modellen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1880065&target=
Slutligen en bild för att visa bokeh och oskärpa i bakgrunden när man backat lite från modellen. Här fungerar 1.2 eftersom jag står cirka 2,5 meter bort och skärpedjupet räcker till för att göra tillräckligt av hunden skarp men ändå dölja en rörig skog i bakgrunden.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1325137&target=
Så bara för att man har ett objektiv som klarar 1,2 eller 1,4 så är det inte alltid bäst i alla lägen.
De flesta objektiv presterar alltid bättre lite nedbländade och det är ofta fel med bilder där ögonen är skarpa men nästippen och öronen är oskarpa.
Använd det korta skärpedjupet när det verkligen tillför något.
Kom sedan ihåg att både modellen och fotografen rör sig något hela tiden. Det gör att att om man fotar med extremt kort skärpedjup så måste man göra som makrofotograferna och gunga in fokus på ögonen. 1 mm fel och skärpan sitter inte rätt på ögonen. och bilden känns oskarp.
 
Mitt problem; om jag fokuserar på ena ögat, får jag det med perfekt skärpa, medan det andra är lite suddigare. Jag vill fota i f1,8, OCH ha skärpa på båda ögonen. Borde jag kanske prova "utökad AF-punkt, och få med intilliggande punkter i ett kors?, eller har ni som porträtterar mycket några bra tips?

MVH Erik

Att ha fler fokuspunkter aktiva kommer inte att hjälpa, skärpedjupet blir ju inte längre för det!

Du blir ju antingen tvungen att välja en som ska vara skarp eller lägga skärpan mitt emellan dem.

Att blända ned är enda sättet att få längre skärpedjup.
 
Okej, Då kör jag på med min centrerade fokuspunkt, och ser istället till att flytta mig själv eller objektet, eller så bländar jag ned nåt steg eller två. Får ta en dag och prova mig fram till bästa resultat! Tack så jättemycket för bra inputs!

Mvh Erik
 
Okej, Då kör jag på med min centrerade fokuspunkt, och ser istället till att flytta mig själv eller objektet, eller så bländar jag ned nåt steg eller två. Får ta en dag och prova mig fram till bästa resultat! Tack så jättemycket för bra inputs!

Mvh Erik

Notera också att din 7D kan ställas in så att den jobbar med olika fokuspunkter i liggande och ståënde format. Detta kan vara mycket användbart vid porträtt. Själv har jag kameran inställd så att jag har:

Liggande - centrumpunkten, enpunkt eller utökad.

Stående - "Uppe" till vänster, spotfokus

Det gör att jag i "vanliga" fall har en lätt hanterbar fokuspunkt som förhållandevis lätt hittar fokus. Porträtt tar jag oftast i stående format och då passar det ofta bra att ha en fokuspunkt som är lite högre och i hörnet och med spotfokus kan jag öka chansen att verkligen fokusera på ögat istället för näsan.

Sedan tycker jag att joysticken gör det ganska lätt att flytta runt fokuspunkten samtidigt som man tittar i sökaren. Det ger normalt sett betydligt bättre resultat än att låsa fokusen och komponera om.

Just dessa funktioner är en av de starka sidorna med 7D tycker jag.
 
Anders - tackar för tipset! Ska prova mig igenom lite olika settings. Spotfokus är ju skarpt, men då blir det extremt fokuserat, medan enpunkts centrerad ger nån halv punkt runtomkring va? I´ll try it!
 
Anders - tackar för tipset! Ska prova mig igenom lite olika settings. Spotfokus är ju skarpt, men då blir det extremt fokuserat, medan enpunkts centrerad ger nån halv punkt runtomkring va? I´ll try it!

De verkliga fokuspunkterna är större än vad de visas i sökaren. Åtminstone gäller detta enpunkts fokusen där själva fokuspunkten sträcker sig en bit utanför markeringen i sökaren. Hur stor spotfokusen är i förhållande till makeringen i sökaren vet jag inte.

Det är lätt att tro att en mindre fokuspunkt alltid är att föredra men som jag har förstått det så innebär en mindre punkt också att det blir svårare för kameran att faktiskt hitta något att fokusera på - även vid stillastående motiv. Detta gör att det inte är alldeles säkert att spotfokus alltid ger ett bättre resultat än enpunkts. Jag tycker mig märka att när jag fokuserar i dålig belysning så får jag säkrare resultat med en större fokuspunk och använder då ofta utökad enfokuspunkt.

Spotfokus använder jag när jag skall fota porträtt där jag har gått om tid och bra ljus att verkligen sätta fokuspunkten i ögat. Om jag t ex sitter på en fest och fotar lite "porträtt" så bruakr jag använda en större fokuspunkt - tycker det ger bättre resultat. Jag använder också spotfokus när jag skall fotografera fåglar som sitter inne i buskar och träd.

Hur som helst, fokussystemet på 7D är rejält komplext och det finns hur mycket som helst att utforska och lära. Helt klart en av kamerans styrkor, men kan också bli en svaghet pga sin komplexitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.