Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med färghantering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Har just kalibrerat min skärm med en Pantone Huey Pro, blev rätt så bra tycker jag. Men nu vet jag inte hur jag ska ställa in färgerna i Photoshop? Har nu working color profile ställd till sRGB, men då märker jag att denna skiljer sig lite (väldigt lite) mot hur bilden ser ut om jag öppnar den utanför photoshop.

Ska ja ställa in Working color space till skärmens profil (den nya profilen som jag kalibrerat fram)?

Inställningarna ser ut såhär nu: http://imageshack.us/photo/my-images/5/captureprp.png/

Eller är det så att man får leva med den lilla skilladen mellan färgprofilerna? Isf ser jag inget syfte med att kalibrera skärmen? Kan ju lika gärna köra sRGB på skärmens profil också så ser bilderna lika ut i PS och Windows.
 
Här hittar du info om färghantering i största allmänhet. Bra om man vill få en enkel grund att stå på.
http://www.cambridgeincolour.com/color-management-printing.htm, Där hittar du blandannat svar på din fråga.

Sedan tycker jag även om du intresserad av att korrigera bilder att du skall lära dig att läsa av bilder med rgb och LAB värden med info panelen i Photoshop. Då kan du evaluera din bild även om skärmen inte är kalibrerad. Själv tycker jag den metodiken är lättare än kaliberingsköret. Dan Margilus och color by number.
 
Ska ja ställa in Working color space till skärmens profil (den nya profilen som jag kalibrerat fram)?

Inställningarna ser ut såhär nu: http://imageshack.us/photo/my-images/5/captureprp.png/

Eller är det så att man får leva med den lilla skilladen mellan färgprofilerna? Isf ser jag inget syfte med att kalibrera skärmen? Kan ju lika gärna köra sRGB på skärmens profil också så ser bilderna lika ut i PS och Windows.

Nej, du ska inte ställa in arbetsfärgrymden till skärmprofilen. Då skulle du ju ha en unik, alldeles egen färgprofil som ingen annan använder. Om du inte bäddar in profilen skulle du inte kunna skicka den till någon annan och förvänta dig att de ska se samma färger. Du ska ställa in Photoshop på en arbetsfärgrymd som sRGB eller Adobe RGB. Sedan ser Photoshop vad du har för färgprofil för din skärm i dina systeminställningar och konverterar din bild till denna profil under det att den visas på skärmen. Syftet med att profilera skärmen är framförallt att Photoshop ska veta hur din skärms färgegenskaper ser ut, så att den kan konvertera på rätt sätt.

Stefan
 
Nej, du ska inte ställa in arbetsfärgrymden till skärmprofilen. Då skulle du ju ha en unik, alldeles egen färgprofil som ingen annan använder. Om du inte bäddar in profilen skulle du inte kunna skicka den till någon annan och förvänta dig att de ska se samma färger. Du ska ställa in Photoshop på en arbetsfärgrymd som sRGB eller Adobe RGB. Sedan ser Photoshop vad du har för färgprofil för din skärm i dina systeminställningar och konverterar din bild till denna profil under det att den visas på skärmen. Syftet med att profilera skärmen är framförallt att Photoshop ska veta hur din skärms färgegenskaper ser ut, så att den kan konvertera på rätt sätt.

Stefan

Ok. Nu tror jag att jag börjat fatta.

Är det någon speciellt inställning jag ska göra i photoshop så att den hittar min egna ICC profil, eller hittar den det automatiskt? (har den inställd som default för skärmen)

Också när jag proofar bildern i PS (tvingar fram att visa den i en viss prifil) så ser den alltid liite annorlunda ut. Ska det vara så, eller är min skärm dåligt kalibrerad?

Käns otroligt invecklat detta. Det jag vill åstakomma är dels att ja ska kunna Fota->redigera->beställa tryck->hänga på väggen och att slutresultatet är att bilden på väggen är iaf rätt så lik bilden på skärmen. Vilka steg måste man göra i arbetsflödet för att bibehålla detta?

En underfråga är hur ja kan distribuera bilderna på nätet och få det så rätt som möjligt. Ska jag baka in sRGB profilen i bilderna eller köra dom helt utan profil?
 
Ok. Nu tror jag att jag börjat fatta.

Är det någon speciellt inställning jag ska göra i photoshop så att den hittar min egna ICC profil, eller hittar den det automatiskt? (har den inställd som default för skärmen)

Skärmprofilen hittar den automatiskt. Arbetsfärgrymd och skrivarprofil måste du ställa in själv.

Också när jag proofar bildern i PS (tvingar fram att visa den i en viss prifil) så ser den alltid liite annorlunda ut. Ska det vara så, eller är min skärm dåligt kalibrerad?

Den ska se lite annorlunda ut. Skärmbilden ändras för att visa hur pappersfärgen ser ut, hur den maximala svärtan ser ut och hur färgomfånget ser ut på din skrivare/papperskombination.

Käns otroligt invecklat detta. Det jag vill åstakomma är dels att ja ska kunna Fota->redigera->beställa tryck->hänga på väggen och att slutresultatet är att bilden på väggen är iaf rätt så lik bilden på skärmen. Vilka steg måste man göra i arbetsflödet för att bibehålla detta?

En underfråga är hur ja kan distribuera bilderna på nätet och få det så rätt som möjligt. Ska jag baka in sRGB profilen i bilderna eller köra dom helt utan profil?
Du behöver en bra skärm och ett bra betraktningsljus i din arbetsmiljö. Alldeles för många har en fin skärm, som är noggrant kalibrerad, men sedan sitter de i vanligt glödlampsljus eller, ännu värre, ett äckligt lysrörsljus från små kompaktlysrör. Inte en chans att de ser bilden på skärmen korrekt då.

Jag konverterar alla bilder till sRGB och bäddar in den profilen när jag ska göra bilder till webben idag.

Stefan
 
Tack för det utförliga svaret.

Jag har nog det problemet som du beskriver på slutet. Har en bra IPS skärm som jag kalibrerat, men sitter i glödlampsljus eller dagsljus. Har inte direkt något sätt att påverka detta heller, lär inte få många pluspoäng här hemma om ja byter till kalla 6500K lysrör. Å andra sidan så kommer ju utskrifterna också beskådas i samma ljus, och då borde det väl vara ok?
 
Jag har nog det problemet som du beskriver på slutet. Har en bra IPS skärm som jag kalibrerat, men sitter i glödlampsljus eller dagsljus. Har inte direkt något sätt att påverka detta heller, lär inte få många pluspoäng här hemma om ja byter till kalla 6500K lysrör. Å andra sidan så kommer ju utskrifterna också beskådas i samma ljus, och då borde det väl vara ok?
Jag sitter med dessa "äckliga" 11W lågenergilampor som allmänbelysning. Jag hade en lysrörsarmatur med dagsljuslysrör tidigare, men upplevde mig sitta i ett sjukhusväntrum, så jag tog ner armaturen. Jag har en kalibrerad Eizo SX2462-skärm och en Solux-lampa under vilken jag bedömer bläckstråleutskrifter från Epson 3800, men jag märker ingen större skillnad om jag släcker Solux-lampan och enbart arbetar i lågenergilampornas allmänbelysning.
 
Tack för det utförliga svaret.

Jag har nog det problemet som du beskriver på slutet. Har en bra IPS skärm som jag kalibrerat, men sitter i glödlampsljus eller dagsljus. Har inte direkt något sätt att påverka detta heller, lär inte få många pluspoäng här hemma om ja byter till kalla 6500K lysrör. Å andra sidan så kommer ju utskrifterna också beskådas i samma ljus, och då borde det väl vara ok?

Nej, det är inte OK. Vitsen med att sitta i rätt ljus i rummet är att ditt färgseende ska vara anpassat till den färgtemperatur som din skärm har. Det räcker inte med att kalibrera din skärm, dina ögon måste också kalibreras.

Jag satt nyligen i en provisorisk lokal, där vi inte hade fått upp någon dagsljusbelysning. Skärmen var helt rätt kalibrerad, trots det såg den magentafärgad ut. Omöjlig att bedöma färgerna på.

Stefan
 
Jag sitter med dessa "äckliga" 11W lågenergilampor som allmänbelysning. Jag hade en lysrörsarmatur med dagsljuslysrör tidigare, men upplevde mig sitta i ett sjukhusväntrum, så jag tog ner armaturen. Jag har en kalibrerad Eizo SX2462-skärm och en Solux-lampa under vilken jag bedömer bläckstråleutskrifter från Epson 3800, men jag märker ingen större skillnad om jag släcker Solux-lampan och enbart arbetar i lågenergilampornas allmänbelysning.

Då måste du sitta i ett rum där du ser annat ljus. Om du bara ser ljuset från dagsljuslysrören anpassas ditt färgseende snabbt till den färgtemperatur som rören har. För jag antar att du inte tycker att det känns som att röra sig i ett sjukhusväntrum när du kommer ut utomhus i dagsljus :)

Sedan finns det en hel del lysrör som anges vara dagsljus, men när man mäter upp den spektrala fördelningen har de en rejäl spik i det kallgröna delen av spektrat.

Stefan
 
Enligt mig kan man komma undan med 5800 också, man måste dock ta hänsyn till det när man kallibrerar skärmen. Själv kör jag 6000 på lampor och skärm. Helst ska man inte ha något fönster i rummet man jobbar då uteljuset varierar väldigt mycket i sin temperatur.

@Stefan, sitter du i ett rum som är varmt upplyst är det bättre att kallibrera skärmen varmt också.

/Karl
 
Enligt mig kan man komma undan med 5800 också, man måste dock ta hänsyn till det när man kallibrerar skärmen. Själv kör jag 6000 på lampor och skärm. Helst ska man inte ha något fönster i rummet man jobbar då uteljuset varierar väldigt mycket i sin temperatur.

@Stefan, sitter du i ett rum som är varmt upplyst är det bättre att kallibrera skärmen varmt också.

/Karl

Visst kan man använda något kallare rör, som t ex 5500K. Av någon anledning blir det oftast så att om man har en belysning som ger 5000K krävs det en kalibrering på skärmen på några hundra K högre. Jag sitter i ett rum där jag mätt upp 4900K på belysningen och min skärm har en färgtemperatur på 5400K för att jag ska uppleva den som neutral.

Problemet med att sitta i ett rum med varm belysning och sedan försöka kalibrera skärmen till en låg färgtemperatur är att många skärmar har svårt att nå till en färgtemp på t ex 4000K med bra resultat.
 
Visst kan man använda något kallare rör, som t ex 5500K. Av någon anledning blir det oftast så att om man har en belysning som ger 5000K krävs det en kalibrering på skärmen på några hundra K högre. Jag sitter i ett rum där jag mätt upp 4900K på belysningen och min skärm har en färgtemperatur på 5400K för att jag ska uppleva den som neutral.

Problemet med att sitta i ett rum med varm belysning och sedan försöka kalibrera skärmen till en låg färgtemperatur är att många skärmar har svårt att nå till en färgtemp på t ex 4000K med bra resultat.

Då måste lamporna ha varit fruktansvärt ojämna i sitt spektrum eftersom Din skärm blev magentafärgad. Det har jag aldrig upplevt ens med dom billigaste glödlamporna.

/Karl
 
Då måste lamporna ha varit fruktansvärt ojämna i sitt spektrum eftersom Din skärm blev magentafärgad. Det har jag aldrig upplevt ens med dom billigaste glödlamporna.

/Karl

Med ögon känsliga för grönt :)

Har man en gång upptäckt detta fenomen är det mycket besvärande. Och det var äckliga kompaktlysrör, med ett spektrum som såg ut som en spikmatta.

Stefan
 
Jag har heller aldrig sett något uttalat magentastick på mina skärmar, eller andra färgstick för den delen, även om omgivningsljuset inte alltid varit perfekt. Jag har ett fönster i rummet, som de flesta som inte sitter i en bunker eller annan stor kontorslandskapslokal. I övrigt har jag ljust brun-grå-vita tapeter, relativt neutrala.

Jag tror det handlar mer om hur vi arbetar med våra bilder. Om man som Stefan måste ha absolut överensstämmelse mellan olika färger, ja då krävs kanske helt perfekta förhållanden. Jag misstänker att de flesta fotografer inte har dessa krav. Själv arbetar jag i raw-format utifrån Lightroom eller Photoshop och fotograferar oftast av ett gråkort och klickar för rätt vitbalans i rawkonverteraren. De färgjusteringar jag gör är inte kritiska. Har man sedan en rimligt bra kalibrerad skärm och en bra utskriftsprofil, så kommer utskriften att matcha bildskärmen, förutsatt att betraktningsljuset också är bra. Min Soluxlampa tror jag för övrigt ligger runt 4700K och skärmen brukar jag kalibrera till 6000K, men det matchar fint ändå, såvitt jag kan se iallafall.
 
Jag har pratat med folk på jobbet som håller på med detta. (katalogproduktion) och sitter i ett redigeringsrum. Det verkar ju så sjukt noga, att det nästan är så att man skiter i det istället. Det går ju inte att uprätta dessa förhållanden hemma, jag iaf, har ingen plats bygga ett redigeringsrum utan fönster och 6000K belysning.

Det måste ju ändå bli bättre att man kalibrerar skärmen än att man inte kalibrerar alls trots att man kanske har fel belysning hemma? Hur ska vi vanliga svenssons göra för att det ska bli så lite fel som möjligt?
 
Det måste ju ändå bli bättre att man kalibrerar skärmen än att man inte kalibrerar alls trots att man kanske har fel belysning hemma? Hur ska vi vanliga svenssons göra för att det ska bli så lite fel som möjligt?

Visst blir det bättre. Viktigt är att du inte har ljuskällor som är starkare än skärmen i rummet. Då kommer ditt färgseende ställas efter skärmens färgbalans.

Stefan
 
Enligt mig är det heller inte så viktigt att allt är perfekt när man håller på med foto, där räcker det att oftast att allt är bra. En dålig oprofilerad skärm lämnar ofta mycket åt slumpen, med en bra profilerad skärm så kommer man långt.

Dom som behöver den perfekta omgivningen är grafiska designers. Färgfel blir ofta mer påtagliga när man jobbar med stora enfärgade ytor jämte varandra än foton som oftast i vilket fall är en sjuhelsikes massa olika färger.

/Karl
 
Glöm inte repro/tryckerier...
Återigen så hamnar man i diskussionen om vad som är tillräckligt. Fotografer jobbar sällan direkt mot tryckpress. De har färre variabler att ta hänsyn till om det bara ska bli bra utskrifter på den egna skrivare. De behöver inte matcha mot något endast uppelvas som subjektivt snyggt. Därför att det svårt att förklara hur kritsikt det verkligen är för andra som jobbar mot fler enheter och där hela kedjan måste funka.

Min favoritkommentar som visar hur svår diskussionen är. En chef jag hade köpte en Epson för att vi skulle kunna köra egna provtryck. Han ville ha den kalibrerad så provtrycken inte bar blev bra, utan tom bättre än det förväntade trycket!?! Sen skulle han ha med det vid intag och få tryckarna att skruva på pressen så att resultatet från pressen kom så nära "provtrycket" som möjligt. Någonstans i den häraden upplever jag att många fotografer här tänker.

/m
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar