Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med en gammal Canon FTb

Produkter
(logga in för att koppla)
Prova att veva tillbaka filmen, ta ur den och dra fram/tryck av utan film i kameran. Frammatning och slutarspänning kan ha hamnat i otakt på något sätt.

Jag har testat att veva tillbaka filmen och det händer inte mycket ändå...
Det funkade som det skulle innan jag hade tryckt ner rewindknappen.

Du får expdimentera lite själv med olika metoder.
Gamla kameror kan vara lite lynniga ibland,men det är en del av charmen med de gamla trotjänarna.
-Med ett igentkännande leende-
/Thomas..

Ja jag får väll testa lite på egen hand...
Ska även fråga i en fotoaffär i staden om det inte löser sig.
Tackar för allhjälp i alla fall!

Gearone skrev:
Problemet här är att veven som man drar fram filmen till är spärrade på något sätt. Så jag kan inte dra fram veven. När jag trycker på avtryckaren händer det inget heller, den går ner men det är inget i kameran som reagerar.
Frammatningsveven är spärrad tills du tryckt ner avtryckaren och slutaren har kört en omgång. Är den spärrad trots att du har knäppt av en bild, då kan det vara något som hamnat i osynk någonstans. Vilket det verkar vara, speciellt om inget händer när du trycker ner avtryckaren.

ANNONS