Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med en gammal Canon FTb

Produkter
(logga in för att koppla)

Gearone

Medlem
Jag har nyligen införskaffat en gammal klassisk Canon FTb kamera.
Problemet är att jag inte alls är bekant med sådana här gammla saker. Jag har läst manualen till den som finns på engelska och får säga att jag trots detta inte förstår mycket.

Jag undrar om det finns någon som kan sina saker när det gäller de lite äldre modelerna och ge mig lite hjälp.
Det är framför allt ljusmätningen som är skum, hur kombinerar man slutare och bländare? Om bländaren konstant står i mitten, vad är då påängen med den?

Tacksam för hjälp.

Här finns en manual på engelska.
Kollar igenom den snabbt och återkommer.

Det behövs ett batteri för ljusmätningen, ett kvicksilverbatteri som inte tillverkas längre.

Jag ska också ta en snabb check, hoppas jag fattar mer av den.
Jag har detta batteri och det finns faktiskt att få tag på.
var inne i en affär idag och kollade.

När jag var inne i affären kollade hon på batteriet och sa vilken typ det var, plockade fram ett nytt och sa att det kostade 39kr;)
men vad vet jag, hon kankse hade fel.

Har tydligen lite fel på minnet. :)

Från LP Foto´s hemsida:

MRB 625 Ersättning för PX 625
Artikelnr: 1018

Tillverkare: Wein
Skick: NYTT / NEW
Finns i lager
100 kr (inkl. 25% moms),
80 kr (exkl. 25% moms)
Produktinformation:
Ersättningsbatteri till PX-625 med rätt spänning (1,35v) för Olympus OM-1,Leicaflex, Leica CL, Leicameter, Canon F1 old, FTb, Gossen Lunasix 3 och många flera...
Obs! Vid postorderbeställning accepteras endast betalning via kontokort, beställ till [email protected] eller till telefon med kontouppgifter , ej via hemsidan. Frakt/exp tillkommer med 20:-

www.lpfoto.se

Ok. Två nålar för ljusmätningen. Den med en rund ring på hör ihop med bländaren. Den andra med exponeringstiden. När exponeringen är rätt går det två nålarna ihop.

Man väljer t ex en bländare och ställer in tiden med ratten så att nålarna går ihop. Eller tvärtom, man väljer tid och vrider på bländarringen tills nålarna går ihop.
Glöm inte att ställa in ASA (=ISO först).

Så det är inte så att de måste vara i mitten för att visa rätt?
Så länge de är "ihop" så är det altså rätt inställt?

Ja, så borde det vara. Bländarnålen borde få olika lägen beroende på inställd bländare. Eller?

"The aperture needle, with a round circle, is coupled to thr preset aperture ring of the FD lens."

Enklast är ju att sätta i batteriet och testa med bländarringen.

Ringen styrs av bländaren, visaren av tiden. Var tvungen och plocka fram min gamla FTb och kolla. Du har även spegeluppfällning och självutlösare. FTb och den generationen av kameror är helmekaniska ingen elektronik som kan strula till det. Batteriet behövs bara för att ljusmätaren. Går alldeles utmärkt att köra utan batteri om man mäter ljuset med något annat.

/ Sören
/ Edit felstavning /

Canon FTB.

Är det inte trevligt när ungdomen ger sig på en gammal mekanisk relik från fornstora dar, när en kamera var en kamera och inte en dator.
Det är väl bara synd att dom inte vet vilka bilder man kan ta med F-ettans lillebror.
Man kan bli nostalgisk för mindre...
/Thomas..

Tack för all hjälp! Det uppskatas!=)
Ska ner till stan i morgon och införskaffa lite film!

Visst är det trevligt Thomas när folk, specielt ungdomar testar orginalen så att säga!
Man lär sig på ett helt annat sätt då!

Nu är det så att ett litet problem till har uppstått.
Jag har råkat tryckan in film rewind knappen och så länge den är nertryckt kan jag inte ta någon bild.
Den vägrar ploppa upp även fast jag har laddat en ny film.
Vad gör jag??

Gearone skrev:
Nu är det så att ett litet problem till har uppstått.
Jag har råkat tryckan in film rewind knappen och så länge den är nertryckt kan jag inte ta någon bild.
Den vägrar ploppa upp även fast jag har laddat en ny film.
Vad gör jag??
'

Konstigt? När du sätter i ny film och drar fram/trycker av borde knappen gå tillbaka. Eller har du tryckt in den efter att du satte i ny film? I så fall är det bara att veva fram en ruta så går den tillbaka.

Nej jag tryckte in knappen före så man tycker ju att den borde poppa upp när man trycker av.
För tillfället kan jag inte ens dra fram filmen.

Ahh, FTb, den ger mig minnen. FTb QL var min första kamera som jag lärde mig på och använde fram tills 2003 då jag skaffade en modern systemkamera. Fungerade som en klocka. Massa härliga saker som PC-Sync, nerbländning och spegeluppfällning. Den gamla Nissin blixten jag hade till den använde jag t.o.m. till min första digitala spegelreflex, en Olympus E-10.

Men nu till problemet...

Låsningen undertill för filmen ska ploppa ut igen när du drar fram filmen med veven. Och du kan inte trycka av förrens du dragit fram filmen, eller dra fram filmen förrens du tryckt av. Är filmen redan framdragen, försök trycka av, och sedan dra fram en ny ruta så borde låsningen ploppa ut. Kolla även att du inte har låset för avrtryckaren på.

Dubbelexponering funkar ju så att man trycker in knappen samtidigt som man drar fram med frammatningsarmen. Då spänner man slutaren men filmen dras inte fram. Då ska man kunna trycka av. När man fortsätter dra fram nästa gång ska knappen gå tillbaka automatiskt.

Problemet här är att veven som man drar fram filmen till är spärrade på något sätt. Så jag kan inte dra fram veven. När jag trycker på avtryckaren händer det inget heller, den går ner men det är inget i kameran som reagerar.

ANNONS