Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Eizo skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

olof.brandt

Medlem
HEJ!
Jag ska köpa skärm och har beslutsproblem.
Jag tittar på två Eizo skärmar:
- 19" LCD FlexScan S1932SEK svart 1280x1024, 2500:1, 8ms, VGA/DVI
- 22" LCD FlexScan S2231WSEK TCO-03,1680x1050,8ms,1500:1,VGA/DVI

Är det någon som erfarenhet av dessa skärmar och kan berätta hur de fungerar?
Är någon bättre än den andra med tanke på bildhantering och färger?
Är ljuskontrollsystemet något man vill ha?

Jag är rädd för att 22 tums skärmen är sämre då den är 3 tum större men inte så mycket dyrare.
 
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dessa skärmar men jag tycker i alla fall att en 19" är i det allra minsta laget om du ska använda den till fotoredigering.
 
Hej, varför inte slå till på FlexScan S2431W som just nu säljs ut för ett bra pris på deras hemsida?
Har just packat upp min. ;)Den är egentligen inte utgången modell, det är bara foten som är utgången. Att den inte går att sänka till 40mm från bordsytan, det kan jag leva med.
 
S2231W är en bra skärm. Den är i princip likadan som den S2431W Mats rekommenderar, men med lite lägre upplösning; att den inte är så mycket dyrare än 19-tummaren beror alltså inte på att den är sämre ;)

Jag köpte också en S2431W via Eizos hemsida. 5800:- för en riktigt bra 24-tumsskärm är inte fel ...
 
Eizo 2231 vann i kamera & bild

Jag har precis beställt en 22a (CG222)... Jag testade en Dell 24a hos en kompis, men jag tycker den var för stor.

Eftersom jag kör helfönster när jag kör program blev det irriterande långt mellan verktygen i Photoshop med 24an.
Jag växlar mellan programmen med alt-tab.
Kör man flera fönster i bredd är nog 24an att rekommendera.
 
Senast ändrad:
Dustin säljer 2231 tillsammans med Spyder 3Pro för 4 590 exkl moms. Är ett bra pris om man även behöver en kalibrator.

Står själv i valet och kvalet om jag ska gå för 22" eller 24".

Choke
 
4590:- med kalibrator låter som ett helt ok pris tycker jag, men jag föredrar den högre upplösningen på 24". En del tycker att text blir svårläst med 1920x1200 på 24" dock, och då är nog 22" ett bättre val (eller 26", men då blir det snabbt dyrare).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.