Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp Med Digitalkameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

swat

Guest
Hej !!

Tänker köpa en digitalkamera för fotografering, mestadels djur och natur, vilket kan innebära långa avstånd och dåligt ljus.

Vilken rekomenderas ??

Nikon Coolpix5700
Olympus E-10
Minolta Dimage 7i
Sony Cybershot DSC F707

Tankar, erfarenheter etc etc som ni vill hjälpa mig med !!

Mvh Göran
 
Minolta Dimage 7i eller Sony Cybershot DSC F707
rekommenderar jag, de är betydligt snabbare kameror än de andra två och har tele.

Sony´n är bäst om man inte gillar en massa inställningar och inte vill hålla på med så mycket efterarbete

Minoltan ger betydligt fler inställningsmöjligheter.

sen skiljer sig kamerorna ganska mycket tekniskt,

som, minneskort, slutartid, vidvinkel, makro osv..

kolla in länkarna för tekniska fakta-->

http://www.cyberphoto.se/sony/707.php

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/dim7i.php

mvh/Kim
 
Nikon 5700 har visserligen mer tele, men är alldeles för långsam enligt min mening.
den saknar oxå manuell zoom, filtergänga och fokusring.
 
När jag köpte min valde jag mellan Olympus E20, Minolta Dimage 7 och Sony F707. Till slut blev det F707 och jag är väldigt nöjd med den. För att nämna några anledningar till varför jag valde just 707:an:

- otroligt bra skärpa

- väldigt välbyggd

- otroligt bra batteritid (om jag inte fotar alltför mycket så räcker en laddning i en vecka :)).


Några nackdelar dock:

- ibland kan den vilja överdriva färgmättnaden en del (speciellt rött)

- ingen möjlighet att uppgradera firmwaren själv (har inte behövts heller, men eventuellt hade en ny firmware kunnat fixa det där med färgmättnaden)

- memorysticks som minnesmedia (ingen större nackdel längre med tanke på att priset sjunkit ganska rejält sedan de introducerades (däremot är 128 MB största storleken hittills, men 256 och 512 MB ska tydligen vara på väg).
 
Kan nån kan canon, nja. jag hade nog gjort som Kim! köpt dimage 7i.

kanske e10:an pga den där tcon-300 så det blir 420mm. Men kombinationen av detta gör ju att det blir nästan billigare med en d100. (matte är inte min starkaste sida).
 
Kan berätta att både TCON och WCON fungerar utmärkt på 707 om man använder mellanring, och de fungerar säkert på Minoltan också.
 
sipamoid skrev:
CANON G-2 !

Knappast något att ha!..läs vad han var ute efter att fotografera! -->
----------------------------------------
Tänker köpa en digitalkamera för fotografering, mestadels djur och natur, vilket kan innebära långa avstånd och dåligt ljus.
-----------------------------------------
G2 har 102mm tele
 
Varför jag inte valde Sony 707.

Ingen vidvinkel, tar varken Compactflash eller Microdrive, har färre inställningsmöjligheter,
tar inte standardbatterier (R6)
Har inte manuell zoom.
är större och tyngre.

Fin kamera i övrigt, tänkbart köp om inte 7i fanns.


mvh/Kim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.