Annons

Hjälp med crossprocessing

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Petersson

Aktiv medlem
Jag har nu gjort ett par försök med crossprocessing dvs framkallat diafilm i C41 men inte fått till den "fotomodellskänslan" på porträtten. Jag har sökt på de olika forumen men behöver mer tips på ljussättning blixt mm.

Jag har använt Kodak EPP som film. Då får jag förstärkta färger på papperskopiorna men när filmen scannas så blir bilden nästan normal. Upplever ni att det spelar någon roll vilket labb som kopierar bilderna åt er. Och i så fall har ni tips på något labb som är duktiga på crossprocessing.
 

Bilagor

  • exempel cross.jpg
    exempel cross.jpg
    25.6 KB · Visningar: 607
Komplettering

Bilden till vänster är framkallad och kopierad av labbet och den till höger är scannad från diafilmen.
 
Tja, inte mycket erfarenhet men jag kan väl bidra ändå.

Jag har bara lekt med vänddia en gång, då gick jag till Team Framkallning på Maria Prästgårdsgata på Söder i Stockholm. De gör bara C41. Jag fick bra bemötande där och kunde snacka direkt med personen som skulle göra kopiorna åt mig så han fick höra vad jag ville ha.

Sen skannade jag även in filmen, problemet är att det nu är negativfilm fast utan orange mask. Det hade skannerprogramvaran lite problem med vet jag (det var ett tag sedan). Så därför fick man meckla runt lite innan färgerna blev "rätt". Din exempelbild ser ut att vara lite för ljust vid inskanningen, tål nog att justeras lite.

Om det blir mycket sol och fint snart kanske jag ska prova med den andra diarullen som ligger i kylen och väntar.

Några få av dessa bilder finns i min folder på Photo.Net. Länk finns i min profil här på fotosidan.
 
Jag tycker det är skillnad på labben. Jag har lämnat mina crossprocessingar hso swefo här i Umeå. Tror dom skickar dom till fujis lab nånstans men bra blir det iaf. Lämnade in en film på ett skräplabb och lät dom snabbframkalla. Kopisten hade aldrig hört talas om crossprocessing så jag fick övertala henne att soppa diorna i c-41. Bilderna blev inget vidare.

/ Larra
 
Tack för era svar

Jag skall nog försöka med Team Framkallning då de var mycket bra att göra med via telefon.
Vad jag förstod av deras resonemang var att de till viss del kunde styra resultatet i kopieringsprocessen.
 
jag har iofs bara testat vänddia en gång men det blev rätt lyckat(se min bild "på väg upp"). jag framkallade och gjorde råkopior hos odenlab. de vet vad det gör men är kanske lite dyra...
det är förövrigt inte så snällt att övertyga okunniga snabblabb att soppa dia i c-41. det sabbar kemin helt i maskinen....

mvh
malin
 
Upplyste tanten i snabblabbet om att vissa påstår det men Kodak säger att det inte blir några märkbara färgskiftningar om man kör mindre än 30% dia i C-41. Dessutom snackade jag med henne efteråt och då borde hon ju redan märkt nåt på dom andra filmerna tycker jag...
 
tja, om du var så ärlig får väl tanten skylla sig själv och vara glad att hon hade tur den gången...=) jag har visserligen inte varit med om nån sån skräckhistoria personligen. men jag har jobbat i ett gäng olika fotobutiker och det går ofta historier om hur stackars sommarjobbare lyckas sabba c-41framkallningsmaskinen med dia...
eftersom man inte byter all kemi på en gång i såna här maskiner, utan fyller på allt efter som, så är det skitjobbigt om nåt sånt händer. man måste stänga av och tömma och rengöra allt ihop...

mvh
malin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.