Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Che Guevara-liknande bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Synvillan

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp att friska upp mitt minne. Jag har en bild på mig själv som jag manupilerat i cs3 så att det ser ut som det är jag är Che Guevara (se bifogad bild).

jockecheg.jpg

Problemet är nu att det var några år sedan jag gjorde den och jag kan inte komma på hur jag gjort. Det viktigaste är inte att jag vill ha bilden lik Che utan jag vill ha en bild två färgad.

Hoppas jag har lyckats fomulerat mig rätt.

Tacksam för all hjälp man kan få.

vad jag hade gjort hade varit att ta en svartvit bild, dra upp kontrasten så den ser ut som jag vill och sedan använda under adjustments-> threshold och justera tills man är tillräckligt nöjd.

Det du fått då är en bild som enbart innehåller svart eller vitt.

Undrar om du inte kan använda Andy Warhol-guider. Här är en i alla fall:

http://www.moderskeppet.se/dvd/exem...der=exempel/&film=basta2_4&hojd=600&bredd=960

mvh / Mattias

Tack Mattias för ett snabbt svar. Problemet är bara att jag vill ha det endast i 2 färgat. Inte ens i nyanser som du har på dina Andy Warhol-guider.

Hoppas du förstod dilemmat.

Man får ju passa på att tacka för en bra hemsida med många fin guider och tutorials på moderskeppet.

vad jag hade gjort hade varit att ta en svartvit bild, dra upp kontrasten så den ser ut som jag vill och sedan använda under adjustments-> threshold och justera tills man är tillräckligt nöjd.

Det du fått då är en bild som enbart innehåller svart eller vitt.

Nu är jag inte riktigt med. Jag har CS3 (svenska versionen) och på ren svenska betyder adjustments "justeringar" och threshold "tröskel".

Jag kan dock inte hitta justeringar. Eller har det gått en propp nånstans, för jag känner ju igen det. Tröskel utan problem.

kolla här:
www.tiny-design.com/tr.jpg

tar du dessutom posterize som du ser nedanför före threshold så kan du anpassa att fler mellantoner ska bli svart eller vitt.. efter lite aha-upplevelser så går det nog bra ska du se :D

problemet med posterize är att man kan ha min 4 nivåer och det du egentligen är ute efter är 2..

Posterize

Om man anväder image-> adjustments-> posterize så får man själv välja hur många färger bilden ska bestå av. Testade det precis lite snabbt på en svartvit bild och jag tycker det funkar så som du vill ha det.

Nu är jag inte riktigt med. Jag har CS3 (svenska versionen) och på ren svenska betyder adjustments "justeringar" och threshold "tröskel".

Jag kan dock inte hitta justeringar. Eller har det gått en propp nånstans, för jag känner ju igen det. Tröskel utan problem.

Hjärn propp.Glöm allt jag skrev (",)

Om man anväder image-> adjustments-> posterize så får man själv välja hur många färger bilden ska bestå av. Testade det precis lite snabbt på en svartvit bild och jag tycker det funkar så som du vill ha det.

Visa gärna en bild så jag får se ditt resultat, för mina försök blir väldigt ojämnt och hackiga kanter vilket jag vill undvika. Vill gärna ha mer jämna och släta kanter. (Se bild.. http://i179.photobucket.com/albums/w315/kill_the_noobs/jockecheg.jpg)

ok, du vill ha jämna kanter.. har du illustrator?? för iståfall är det livetrace i illustrator du ska använda i första hand. i andra hand är att göra det jag skrev i min första post tills du blir nöjd efter posterize, sedan göra en markering av det svarta i bilden genom att välja genom färgområde. SEN så skapar du en egen workpath under fliken paths.. och välj radie efter smak, i bilden jag bifogar använde jag 2 i radie.

Sen skapar du ett nytt lager och markerar du banan genom att ctrlklicka på den och fyller i färg på ett nytt lager.

då ser det ut så här:

www.tiny-design.com/che.jpg

för övrigt såg jag fel på posterize.. man kan ju visst ha 2 i nivå. :eek:ops

ok, du vill ha jämna kanter.. har du illustrator?? för iståfall är det livetrace i illustrator du ska använda i första hand. i andra hand är att göra det jag skrev i min första post tills du blir nöjd efter posterize, sedan göra en markering av det svarta i bilden genom att välja genom färgområde. SEN så skapar du en egen workpath under fliken paths.. och välj radie efter smak, i bilden jag bifogar använde jag 2 i radie.

Sen skapar du ett nytt lager och markerar du banan genom att ctrlklicka på den och fyller i färg på ett nytt lager.

då ser det ut så här:

www.tiny-design.com/che.jpg

för övrigt såg jag fel på posterize.. man kan ju visst ha 2 i nivå. :eek:ops

Riktigt nice. Gjorde du den nu, rätt upp och ner.

ja precis.. bara rakt upp och ner så där.. tog väl 1-2 minuter..
Vet man vad det är man ska göra så går det snabbt.

Ha ha. Jo man tackar.

Nu när jag nu äntligen lyckas få låna illustrator och installerat den på datorn så förstår jag att det var enkelt.

Men jag lyckas fasiken inte få till det riktigt bra som du har fått till det på det ex som du bifogade tidigare.

Använder du original bilden som den är och sen kör den igenom livetrace?

Ha ha. Jo man tackar.

Nu när jag nu äntligen lyckas få låna illustrator och installerat den på datorn så förstår jag att det var enkelt.

Men jag lyckas fasiken inte få till det riktigt bra som du har fått till det på det ex som du bifogade tidigare.

Använder du original bilden som den är och sen kör den igenom livetrace?

I det här fallet som jag postade använde jag faktiskt photoshop och använde metodiken att skapa en svartvit bild genom att köra posterize och threshold.
-För att skapa mjuka kanter gör man en workpath under fliken paths..
-för att skapa workpaths behöver man ha en markering gjord i bilden.
-Det innebär att man behöver markera allt som är svart.
-För att markera allt som är svart använder man markera färgområde som finns under en av menyerna.
-Sen väljer man en radie, jag valde 2 på min som jag skrev ovan och det är detta som gör mjukare linjer.
-sen ctrlklickar man på den workpath som skapats och fyller med färg på ett nytt lager...

*tada*

Jag gjorde nåt liknande till en Frank Miller-inspirerad bild för ett tag sen. Då tyckte jag att det hjälpte att separera ut den röda kanalen ur en färgbild. Ansiktet blir då i stort sett helt vitt, vilket förenklar processen. Sen drog jag i levels tills det blev ett snyggt förhållande mellan svart och vitt. Lite multiply-kopior för att ta bort svaga gråområden, och lite regn.

Inte alls lika ren som Che-bilden, men jag tror att ta ur röda kanalen kan vara en bra start.

Bilagor

• miller.jpg
    miller.jpg
    41.6 KB · Visningar: 69
Hur separerade du den röda kanalen menar du? Genom att använda den röda kanalen som en markering eller hurdå?

Hur separerade du den röda kanalen menar du? Genom att använda den röda kanalen som en markering eller hurdå?

Antingen det (ctrl-markera, skapa nytt lager, fylla markering med vitt, skapa svart lager bakom, merge)

Eller: högerklick på röda kanalen, duplicera kanalen till ny bild. Gör om till gråskala, sen RGB om man vill ha fler kanaler senare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar