Annons

Hjälp med Canon Pixma iP4200

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Hejsan!

Har nämligen köpt en ny Canon Pixma iP4200 och är inte riktigt haj på den än.

1. Varför kan jag inte skriva ut bilder genom photoshop? (bilderna blir helt misslyckade med sträck överallt)

2. Bilderna blir annorlunda än vad jag tänkt mig, inte lika kontrastrika som jag ser dem på skärmen. Vad skall jag göra? Jag använder Canons egna Easy photoprint och där är det mesta automatiskt.

Tack i förväg.

MVH
 
Jag har också en Pixma men av långt enklare modell. Kjöpte den som printer för primärt kontrakt, visitkort etc.. Till detta fungerar den perfekt.

Men.
Jag får också streck när jag testat att printa bilder.. ser otroligt fult ut. Jag var överlycklig över att jag inte köpte en sådan för att printa bilder med:)!

Kanske är det ngn inställning som är sned..

Vad gäller kontrasten så är det det samma för mig. Men jag pushar lite extra i PS så går det finfint. Jag låter det ljusaste ofta nästan bränna ut, då blir det bra. Rött är ett annat problem. Men som sagt för mig så är dessa aspekter inte primära.

MVH Niclas,
 
På min HP blir det också streck om inte huvudena är riktigt kalibrerade.
Det kanske är lika på din Pixma?
 
Petlan skrev:
På min HP blir det också streck om inte huvudena är riktigt kalibrerade.
Det kanske är lika på din Pixma?

Fast dessa streck uppkommer endast när jag använder ps för utskriften.

Använder jag Canons egna program fungerar allt felfritt.

Kanske bör köra på någon av Canon iP4200 profilerna i rawshooter istället för sRGB?

profiler.jpg


Finns en del att välja på, någon som kan förklara alla dessa olika profiler?
 
Senast ändrad:
Phoenix_89 skrev:
Finns en del att välja på, någon som kan förklara alla dessa olika profiler?

Du bör absolut inte använda dessa profiler i Rawshooter. Då har du anpassat färgomfång till vad denna skrivare klarar av. Vill du få ut den på ett annat sätt har du förlorat en hel del av den information som finns i bilden från början.

Du bör däremot ställa in den på att konvertera till Adobe RGB, då bevarar du alla de färger som sedan kan skrivas ut på olika skrivare (så gott som i alla fall). När du sedan skriver ut väljer du Skriv ut med förhandsvisning och i den dialogrutan som du då får fram väljer du den skrivarprofil som passar mot det papper du ska använda.

Sedan stänger du av färghanteringen i skrivarens drivrutin.

Undrar om inte detta kommer hjälpa dig med strecken också, det låter som om du får för mycket bläck på dina utskrifter.

Stefan
 
Strecken tror jag som sagt tidigare beror på skrivarhuvudena, detta syns oftast tydligare om man inte kör på högsta kvalitets-inställning i skrivardrivrutinen. Kanske så att Canons egna program automatiskt använder högsta kvalitet medans PS inte gör det? Man ska kunna kalibrera dessa i Canons "printer utility".
I min IP4200 upplever jag nog kontrasten lite FÖR bra jämfört med skärmen. Jag kör visserligen Mac så det beror kanske på drivrutinen... döremot så tycker jag vissa färger, typ vissa gröna och röda nyanser blir lite väl matta...
 
Min Pixma ip5200 ger streck när jag skriver ut från Photoshop med näst högsta kvalitet då jag skriver på fotopapper men har råkat välja vanligt A4 i skrivar-inställningarna. På rätt valt papper blir det inte streck.
 
oloan skrev:
Min Pixma ip5200 ger streck när jag skriver ut från Photoshop med näst högsta kvalitet då jag skriver på fotopapper men har råkat välja vanligt A4 i skrivar-inställningarna. På rätt valt papper blir det inte streck.

När jag menar streck så menar jag så att vissa delar av bilden är helt förlyttade...

Förstår ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.