Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med camera raw cs3.

Produkter
(logga in för att koppla)

Markusg_

Medlem
Hej. Jag har börjat pilla lite mera med raw filerna nu i stället för jpeg. Men jag kan inte få (enligt min mening) lika fina färger och kontrast som jag får om jag ställer kameran i VI+ läge (men då i jpeg).

När jag kollar på bilderna direkt från kameran genom Adobe bridge så kan man se bilderna före man öppnar de (då är det i VI+) så när man markerar en bild får den en grå ram och bilden blir i "neutrala" raw färger.

Men när jag sedan öppnar bilden i camera raw lyckas jag aldrig få den lika bra som den var före jag markerade den (i Adobe bridge).
Svårt att bifoga ett exempel då bilderna blir neutrala när jag markerar de. Men har tagit ett exempel via printscn. Undrar nu om det finns någon pluggin så man kan få min d40’s förinställda VI+ färginställningar på mina raw bilder genom camera raw 4 eller något annat tipps?

http://www.forumbilder.se/show.asp?iid=D47A14EF

http://www.forumbilder.se/show.asp?iid=CD7B19FB

tack i förhand

Edit: Det är camera raw 4.2

Finns väl en inställning som heter As Shot i ACR, då den tar hänsyn till de instllningar kameran hade vid fototillfället.

Vet inte vad du har för kamera eller vad VI läget är för nåt. Men fömodligen saknar Camera Raw stöd för den inställningen. Så det blir nog att försöka fixa det manuellt i Camera Raw. När du väl lyckats kan du ju ha den inställningen som en Preset.

Bara att sänka exponering, öka kontrast och färgstyrka i raw hanteringen. Sen inne i Photoshop så ändrar du levels och selective colors.

Är inte alls svårt att få den effekt du har på första bilden men du kanske vill ha det på en gång?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar