Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med autofokus i mörker 350 EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

smetter

Medlem
Hej alla fotografer !

Har en fråga ang. autofokus på min 350. Hur ska jag bäst ställa in kameran för att få bäst fokus när det är väldigt dåligt med ljus!? Nu så använder kameran blixten för att lysa upp objektet och på så sätt hitta fokuseringspunkter.

Detta är inte helt optimalt i alla lägen, så därför hoppas jag det finns andra sätt för kameran att hitta fokus i ljussvaga miljöer. Alla tips mottages gladeligen !

Ha de !

smetter skrev:
Hej alla fotografer !

Har en fråga ang. autofokus på min 350. Hur ska jag bäst ställa in kameran för att få bäst fokus när det är väldigt dåligt med ljus!? Nu så använder kameran blixten för att lysa upp objektet och på så sätt hitta fokuseringspunkter.

Detta är inte helt optimalt i alla lägen, så därför hoppas jag det finns andra sätt för kameran att hitta fokus i ljussvaga miljöer. Alla tips mottages gladeligen !

Ha de !

Ljusstarkt objektiv är enda chansen. 3.5 är normalt och 2.8 är bra, 1.2 är extremt bra. Ju bättre ljusstyrka ju dyrare. Ett 50mm 1,8 får du för 1100kr. Ett 50mm 1.2 kostar 13000 kr. Kolla på olika sidor vad gäller objektiv. (Canons priser vill jag förtydliga).

Re: Re: Hjälp med autofokus i mörker 350 EOS

Rogerber skrev:
Ljusstarkt objektiv är enda chansen. 3.5 är normalt och 2.8 är bra, 1.2 är extremt bra. Ju bättre ljusstyrka ju dyrare. Ett 50mm 1,8 får du för 1100kr. Ett 50mm 1.2 kostar 13000 kr. Kolla på olika sidor vad gäller objektiv. (Canons priser vill jag förtydliga).

Ok ! Jag har orginal kit-objektivet, dvs inte så ljusstarkt. Men om man tex. ska ta bilder från en nattklubb, då är det inte så smidigt att hitta fokus via blixten. Det känns som om det måste finnas ett annat sätt för kameran att hitta fokus!? Tacksam för hjälp !

plåtar du på nattklubb är extern blixt det som gäller och då har du IR sändare på blixten som sköter fokuseringen.

under lite mer normala förhållanden så kör jag med ficklampa som lyser upp, andra har snackat om laserpekare som du belyser målet med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar