Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med att ta skarpa rörelsebilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mandalaya

Medlem
Hejsan jag har ett litet problem.

Efter att ha lämnat helautomatikens säkra men ack så tråkiga värld och börjar nu ändra inställningarna själv. Jag har inte helt fått koll på det hela än, men här till min fråga som stör mig:

Jag tar ofta kort på hunden, och som alla vet så rör hundar på sig. Inte en enda gång har jag lyckats få till ett skarpt kort av honom när han springer, rullar eller leker. Vad ska jag använda för inställningar på min pentak k100d för att få till bilderna??

Jag vill att mina bilder ser ut tex såhär: http://i529.photobucket.com/albums/dd339/pastichio81/heddasno2.jpg

och inte som bara en enda grumlig röra. (och ja, vi har med en svartvit fransk bulldog, så jag vill kunna ta rätt så exakt sådana bilder!)

Se till att ha en tillräckligt kort slutartid (exempelvis 1/500s eller 1/1000s). Ställ kameran på tidförval med någon av dessa tider, då får automatiken välja bländare och ISO.

P.S. Beroende på vad du har för kamera, kanske auto-ISO inte finns.

Se till att ha en tillräckligt kort slutartid (exempelvis 1/500s eller 1/1000s). Ställ kameran på tidförval med någon av dessa tider, då får automatiken välja bländare och ISO.

P.S. Det där med automatisk ISO, det beror på vad du har för kamera.

Jag har en pentax k100d, och gissar att jag ska använda mig av tv efter att jag ställt slutartiden?

Mitt förslag är bländarprio

Jag använder nästan alltid bländarprioritet när jag ska hålla tillräckligt korta tider för att frysa rörelser (1/500 är "standard" för detta, kan dock behövas kortare i vissa situationer, i andra funkar något längre).
På Canon heter läget för bländarprioritet AV. Ställ sedan in kameran på största bländare (lägsta värdet).

För att uppnå detta, och samtidigt få ner brusnivåerna så kör jag med största bländare, och drar sedan upp ISO så att tiden blir tillräckligt kort.

Det har också fördelen att det ger ett kort skärpdjup, vilket i alla fall är att föredra vid sportfotografering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar