Annons

Hjälp med att hitta en normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilves

Aktiv medlem
Hej
Har en canon 400d och har bestämt mig för att leta upp mig en normalzooms glugg som är lite ljusstarkare

Undrar va ni har för tips och ideer.

Har kollat upp
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di och tycker den verkar bra och prisvärd. Ni som har använt den kom gärna med era erfarenheter om denna glugg samt andra alternativ om denna inte är bra.Såg att sigma också har nån som ligger på 2.8 och kostar en 3-4 tusen.

eller ska man spara å satsa på canons gluggar
Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM
eller
EF 28-135/3,5-5,6 IS USM eller liknande
 
Senast ändrad:
Som normal tycker jag en zoom som börjar på 28 fungerar dåligt på en cropkamera. Hade istället kollat på 17-50 eller 18-50 istället.
 
Glömde att poängtera att Sigma har enormt mycket större problem med kvalitetskontroll än Tamron har, så deras motsvarighet vill jag inte rekommendera.

Kan hålla med om att det är trevligt med något vidvinkligare än 28mm, men än så länge är det mycket dåligt om sådana zoomar som presterar bra i vidvinkel-läget. Oftast är distortionen väldigt påtaglig. Tamron 28-75 tillsammans med Tokina 12-24 är en utmärkt kombination, imho.
 
Kan tipsa om Sigmas 17-70 F2.8-4.5. Kostar strax över 3000 och presterar bra för sitt pris. Byggkvaliteten är mycket bra och objektivet har "lagom" tyngd.
Finns många recensioner här på Fotosidan.
/Henrik
 
Själv har jag Sigma 24-70/2.8 EX Macro och den tycker jag funkar alldeles utmärkt. Den har ett bra omfång och bra ljusstyrka. När jag valde normalzoom så stod det mellan denna och Tamrons 28-75.. Valde Sigmat pga aningen bättre omfång på "vidvinkelsidan" men även dess byggkvalite.. Denna glugg är väldigt välbyggd och stor som en stridsvagn. Så skaffar du denna så bör du nog ha batterigreppet till din 400D för annars kommer den garanterat bli framtung.
 
EF-S 17-55 2.8 IS USM, dyr som knark, men OJ vad skarp.

Vill/får man inte lägga den pengen så skulle jag rekomendera Tamronen.

Har provkört bägge innan valet föll på canonen, mycket pga 28mm som kortaste och att det lirade illa med min 11-18. Med i Tamroenens pris bör kanske räkna en framtida Ultra-Wide lins, för 28 x1.6 är rätt mycket.
Lycka till
 
du satte lite myror i skallen på mig
bara för att just du skriver som du skriver

läste lite recensioner på sigmat som du tipsar om och ja får delade uppfattningar. dels att det både e bättre å sämre....


så jobbigt att man inte kan testa båda... finns ingen bra fotoaffär i skåne ni kan rekomendera som man kan åka å testa å klämma lite?

typ helsingborg, ängelholm trakterna. Malmö kan funka
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.