Annons

Hjälp med att ersetta bild med lite redigering

Produkter
(logga in för att koppla)
into_se skrev:
Vad är det som e så dåligt?

Jag är inte så bra på sånt här ;-)

//Torfi

Jag är inte heller bra på sånt här, jag bara säger vad jag tycker. Jag ska försöka förklara mina anmärkningar:

1. Bakgrunden är svart och rörig - typisk festbild tagen med rakt-på-blixt.

2. Röda ögon (beroende på samma situation som ovan).

3. Överexponerade blanka hudytor (igen av samma orsak).

Samma bild med en mer neutral bakgrund och med en blixt reflekerad i taket (helst med en liten reflektor som ger lite ljus rakt fram) skulle vara mycket bättre. Eller, varför inte en dagsljusbild som den första med stor bländaröppning för att få kort skärpedjup?
 
en sak jag noterade är att kvinnans (tjejens) poäng med sidan är att marknadsföra sina silversmiden? om jag uppfattade det rätt i alla fall... på den "nya" bilden är smycket helt utfrätt av blixten, gör knappast smyckena rättvisa.

Näe jag håller med, behåll första bilden, tycker det är en trevlig bild, ser sofistikerat snygg ut också.

sedan tycker jag personligen inte klistermärkena på tänderna är snyggt vilket syns på andra kortet, dock är detta enbart en högst personlig åsikt som kanske inte ska tas i beaktning ;)

Men kortfattat, behåll gammla kortet, lägg ner lite tid och exprimentera med ett nytt kort, och lägg ut det när tiden är mogen. Hemsidan ska trots allt representera en person och dess arbete.
 
Gjorde ett försök. Tonade ner de blanka hudområdena med klonstämpeln på 50% opacitet, la på lite knipning på hela bilden för att få bort värsta vidvinkelkänslan. Tog bort röda ögon och minskade det röda i ansiktet. Vitade till tänderna en aning och drog ner mättnaden i smycket för att få det aningen "silvrigare".

Vill du ha den justerade och obeskurna stora bilden så meddela din mailadress så skickar jag den. Före och efter:
 

Bilagor

  • foreefter.jpg
    foreefter.jpg
    37.3 KB · Visningar: 577
Kan du beskriva lite i detalj hur du gjort?

om du skapar lager och liknande m.m. hur man ändrar bara vissa detaljer i bilden tex göra tänder vitare, silver silvrigare....

Tack på för hand.

//Torfi
 
Jag använde Photoshops lasso för att markera de delar jag ville ändra. Så för tänderna tex så ringade jag bara in dessa med lassot, la på 2 px ludd och drog ner mättnaden för att få bort gulsticket och sen ljusade upp med nivåer. Jag fick först ljusa upp hörntänderna för att få dem i nivå med framtänderna, sen ljusade jag upp alla överlag.

Dom röda pupillerna också med lasso, sen drog jag ner mättnad och intensitet tills de kändes svarta. Reflexenerna blev för mörka så jag tog en lagom stor pensel med mjuk kant och satte en vit prick i gamla reflexerna för att få tillbaks kontrastkänslan.

Jag ringade även in de delar av ansiktet som kändes lite för röda, la på 25 px ludd för en jämn övergång och styrde det röda mot lite mer gult i nyans/mättnad. Tror jag drog färgbalansen för hela bilden lite mot blått också, har för mig huden kändes lite för gul, men en väldigt liten justering det.

Samma för silversmycket, det reflekterade ju hudfärgen så det kändes för rött, Så ringade in det precis som med tänderna, drog ner mättnaden till max och ljusade upp en liten aning.

Mailar bilden i morrn, när jag är tillbaka på jobbet.

Ska man vara noga kan det vara smart att använda lager för att enkelt kunna återgå till bilden under om man kommer på att man överdrivit någon ändring. Likaså kan man rita banor istället för att använda lasso, som man sen gör om till markeringar för att enkelt kunna återanvända dem.
 
Nja, att den ursprungliga bilden skulle vara så värst mycket bättre har jag lite svårt att hålla med om;det skarpa solljuset och skuggorna i ansiktet ser rätt anskrämligt ut, och att det vita tyget är totalt utfrätt tycker jag är mer störande än reflexer i ett glänsande silversmycke...

Att fixa till festbilden borde inte vara omöjligt, jag gjorde ett snabbt försök enl. följande (engelsk version av PS CS2):
- Satte vitbalansen enligt det vita bh-bandet (Color balance)
- Körde "Auto balance" för att fixa till tonomfånget, tyckte det blev bra så jag behövde inte justera levels manuellt.
- Beskar bilden
- Neat image för att släta ut huden en aning
- Spot healing brush för att ta bort blänket i ansiktet och andra småfläckar
- Åtgärdade de röda ögonen med "Red eye tool".
- Markerade tänderna med trollspöt, kopierade till ett nytt lager, gjorde om till svartvitt (Channel mixer), ändrade opacitet till c:a 60% (borde nog sänkt lite till) och slog ihop lagren.
- Samma sak med ögonen.
- Kopierade smycket till ett nytt lager och gjorde det svartvitt på samma sätt, valde blandningsläge "Scren" för att ljusa upp det, och slog ihop lagren.
- Markerade lite slarvigt den röriga bakgrunden, 3 pixlars ludd, kopierade till nytt lager, la på lite gaussian blur och slog ihop lagren
- Kopierade lagret, körde "Diffuse glow" och valde blandnngsläge "Soft light" för att få en mjukare bild och en behagligare hudton.
 

Bilagor

  • bild-copy.jpg
    bild-copy.jpg
    57.7 KB · Visningar: 469
Senast ändrad:
Som en del andra redan sagt tycker jag också att ursprungsbilden är rätt trevlig...därför kommer här något helt annorlunda!
 

Bilagor

  • silver.jpg
    silver.jpg
    40.3 KB · Visningar: 452
Shit vad duktiga alla e!

Tack

Har fått massa att tänka på, laddade ner lite filberm om foto retuchering, lärde mig massor!

kanske återkommer med en egen retuch!

Cya
 
into_se skrev:
Shit vad duktiga alla e!

Tack

Har fått massa att tänka på, laddade ner lite filberm om foto retuchering, lärde mig massor!

kanske återkommer med en egen retuch!

Cya

Kolla in det här så kommer du nog att få en aha upplevelse när det gäller PS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.