Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med aperture och apperture

Produkter
(logga in för att koppla)

pasaputte

Medlem
hej
jag läser på många siter och tittar på bilder och det står apperture 1/400 sec, F2.8,
jag fatar inget tyvärr
jag letar efter nån inställning i min kamera hur jag ställa det F2.8 för lens men jag hittar inga inställningar för det och jag lettar efter inställning på shutter jag hittar inget jag har ixus 500 och jag lånade en ixus 55 och en minolta från kompissar ..
var hittar men såna inställningar och vad gör men med dem jag förstor att bilderna vlir olika men inställningar ????
snälla hjälp mig
 
hej
jag läser på många siter och tittar på bilder och det står apperture 1/400 sec, F2.8,
jag fatar inget tyvärr
jag letar efter nån inställning i min kamera hur jag ställa det F2.8 för lens men jag hittar inga inställningar för det och jag lettar efter inställning på shutter jag hittar inget jag har ixus 500 och jag lånade en ixus 55 och en minolta från kompissar ..
var hittar men såna inställningar och vad gör men med dem jag förstor att bilderna vlir olika men inställningar ????
snälla hjälp mig
 
hej
jag läser på många siter och tittar på bilder och det står apperture 1/400 sec, F2.8,
jag fatar inget tyvärr
jag letar efter nån inställning i min kamera hur jag ställa det F2.8 för lens men jag hittar inga inställningar för det och jag lettar efter inställning på shutter jag hittar inget jag har ixus 500 och jag lånade en ixus 55 och en minolta från kompissar ..
var hittar men såna inställningar och vad gör men med dem jag förstor att bilderna vlir olika men inställningar ????
snälla hjälp mig
 
Det finns tre parametrar som påverkar exponeringen. Filmens eller sensorns känslighet, bländaröppningen (aperture), dvs. ljusinsläppet och exponeringstiden.

Jag skulle tro att känsligheten (ISO) är det enda du kan påverka på din Ixus. Möjligen att det finns tidsautomatik där du kan välja bländare (varvid kameran väljer exponeringstid beroende på vad mätaren ger för värde vid den inställda känsligheten).

Jag rekommenderar Fotosidans artiklar i ämnet:

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
 
Din fråga är inte så där jättetydlig; vad ska vi hjälpa dig med?

Men när det gäller engelska aperture betyder det öppning på svenska, och är i det här sammanhanget liktydigt med bländare.
Med reservation för att jag inte känner till de kameror du nämner, men vad jag förstår är det kompaktkameror du har, och då kan inställningsmöjligheterna till exponering vara begränsade.

På en systemkamera däremot kan du själv göra alla inställningar du vill av slutartider och bländaröppningar, eller köra på full automatik.
 
Du behöver nog läsa på lite om fototeknik. Det exempel du skriver om är en bild som är tagen med bländare 2,8 och en slutarhastighet på 1/400 sekund. Det är ett värde som gällde precis i det ljus som bilden togs i. Ska du kunna ställa in manuella bländare eller slutartid måste du ha en kamera med sådana möjligheter, alltså ingen kompaktkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.