ANNONS
Annons

Hjälp med 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

d.torell

Medlem
Hej Mörkrummet,

Jag tänkte be om råd vad gäller framkallning av 120-film.

Igår tillbringade jag hela dagen i mitt mörkrum och försökte för första gången framkalla 120-film själv. Jag hade ett j***a bestyr med att få på filmen på spolen och tänkte höra om någon har något bra tips inför nästa rulle.

Dessutom: har ni något bra tips på ett bra (och billigt) ställe där man kan köpa tillbehör? Jag saknar papperspincetter, filmklämmor och vätmedel. Hittills har jag använt Scandinavian Photo, men skulle gärna få tag på alternativ.

Mvh,
David Torell

Bra tips på redskap.. Loppisar..

Jag köpte en oanvänd patteson dosa med universal spiral och en filmavtorkare för 10 kr.. Det gick fan inte att pruta på

Dessutom: har ni något bra tips på ett bra (och billigt) ställe där man kan köpa tillbehör? Jag saknar papperspincetter, filmklämmor och vätmedel. Hittills har jag använt Scandinavian Photo, men skulle gärna få tag på alternativ.

Tre tips: Tradera, Blocket och Fotosidans annonsmarknad. Ffa på Tradera går det att hitta mycket (begagnad, förstås) mörkrumsutrustning. Här på framsidan kan man dessutom hitta både förbrukningsmaterial och kunskap på Fotokompaniet.

Hej Mörkrummet,

Igår tillbringade jag hela dagen i mitt mörkrum och försökte för första gången framkalla 120-film själv. Jag hade ett j***a bestyr med att få på filmen på spolen och tänkte höra om någon har något bra tips inför nästa rulle.

Mvh,
David Torell

Jag skulle rekommendera photax (photax.se) för tillbehör. Har handlat av dem flera gånger.

Vad gäller filmen på spolen så tror jag man gör rätt i att öva i ljus några gånger, och sedan i mörker. Med en kasserad film. När man fått kläm på det så funkar det rätt bra. Jag har hållit på som längst 30 minuter med att få på en film. Det var en pina...

Hej Mörkrummet,

Mvh,
David Torell

Hej David. Om du använder plastspiral så är det en fördel om den är absolut torr, vilket du även bör vara om händerna. Fuktig filmbas fungerar annars, som en friktionsbroms mot spiralen Jag brukar själv låta spolen med tillhörande papper fungera,som tyngd, när jag sätter filmen i spiralen. Som tidigare sagts i den här tråden, så är det en bra metod att dra filmen förbi kulorna i spiralen med fingrarna, innan du vevar upp. Akta så att inte den uppvevade filmen blir bucklig på spiralen = risk för framkallningsskador.

Mvh

NE

Jag slet också förtvivlat med att ladda dosan med 120 film. Tills jag fick fatt på en Jobo-1500 dosa i stället. Av någon anledning är den (för mig) mycket lättare att använda.

Sen är det extremt viktigt att man dels är torr om händerna och att filmspiralen är helt torr för att det ska gå någotsånär lätt.

Hej Mörkrummet,
Mvh,
David Torell

Hej David.
Nu skriver du inte vilket märke av dosa du använder eller om det är plast spole eller inte. Om vi utgår från en Paterson dosa och plastspole så:
Jag skulle faktiskt råda dig att offra en film- i ditt fall en 120 film. Just för denna lilla övning.
1.I dags ljus tar du uti hela filmen.Låt skydds papper och spole sittter kvar.
2. Du ser till att spolen är i den bredd som är för 120 film. Spolen skall gå friktionsfritt mot dom två halvorna.
3.Du har en absolut torr spole - och fingarna är det också.
4. Nu kan du se hur filmen skall träs på spolen. Den första delen skall försiktig och framför allt rakt -om det är Paterson spole- komma förbi dom två första "kulorna".
5. DÅ tar du försiktigt och med en hand och "drar" fram filmen.
6.Nu håller du vänster hand på en halvan av spolen, den är stilla och den högra "skruvar" du fram och åter.Du skall nu kunna se att filmen löper in i spolen.OBS! låt filmen hänga fritt ned.
När sedan hela filmen är inne kan man ta bort skyddpapper och spolen för filmen.
Nu kan du träna detta ett andtal gånger i ljus. Gå sedan över till att göra detta med slutna ögon. Och sedan kan du gå in i där du skall göra det "riktigt"- alltså i absolut mörker.
När man har gjort på detta sätt med en "offrad" film så får man in tekniken. Efter 45 år och ett stort antal filmen så sitter det hela i ryggen vill jag lova.
Jo, en sak när du skall framkalla en film och också "ladda" den låt den gärna vara i rumstemperatur ett tag innan så att du inte får med dig fukt från kanske fotografering utomhus- vi denna årstiden.

Följ Millhouse ypperliga beskrivning så funkar det
Var ju ett tag sedan men när jag lärde mig detta satt jag framför tv:n med en kasserad film och spole (Paterson dosa).
Satt och tittade på tv:n och hade spolen under bordet och spolade på samtidigt, många kvällar, många gånger. Till slut satt det....

Var ju ett tag sedan men när jag lärde mig detta satt jag framför tv:n med en kasserad film och spole (Paterson dosa).
Satt och tittade på tv:n och hade spolen under bordet och spolade på samtidigt, många kvällar, många gånger. Till slut satt det....

Jättebra metod.... Satt själv så flera kvällar och nötte och nötte, innan det satt...

Följ Millhouse ypperliga beskrivning så funkar det

Så satt jag också tills min fru nästan slängde ut mig :p jag får försöka när jag är själv istället :)

Nu har jag ingen större erfarenhet av att framkalla 120-film. På den tiden jag var mer aktiv med filmframkallning var det endast 135-film som gällde. Men några 120-filmer har det ändå blivit. Det jag vill säga är att även om man har en Patersondosa behöver inte spiralerna komma från Paterson.

Jag har, förutom Patersonspiraler, även ett par AP-spiraler (säljs av Photax) och en dosa med tillhörande spiral av den engelska tillverkaren Photax, som en gång i tiden såldes av den svenska återförsäljaren Photax. Alla spiralerna passar i såväl Paterson- som Photaxdosan. Jag har inte haft tillfälle att testa om även Jobos spiraler passar.

Av mina spiraler tycker jag att de från AP är lättast att ladda. Gäller även när jag nu testade med en kasserad 120-film. Först några ggr genom att titta och sedan med spiralen under bordet.

Olle

Senast ändrad:
Jag har gett upp för längesedan med plastspiraler, det bara kärvar trots att jag gör rent med tandborste och allt fingrar, film och spole är torrt. Gick istället in för stålspiraler (Kindermann) och visst misslyckades jag med någon film (135) alldeles i början, men sen har det fungerat. Man känner om filmen försöker vrida sig på slutet, då är det något fel tidigare, bara att rulla av och börja om.
Sen skall jag erkänna att jag är tämligen fumlig, eller har nedsatt motorisk förmåga på finare språk.

Så satt jag också tills min fru nästan slängde ut mig :p jag får försöka när jag är själv istället :)

Hej Krister,
livet kan vara hårt - jag har ännu inte kommit till den nivån då hustrun har sådant i tankarna. Kanske kan det bero på att jag alltid säger att jag fixar med dina filmer (hä,hä )
Lev väl där borta på Bäst Kusten.

Senast ändrad:
Nu har jag ingen större erfarenhet av att framkalla 120-film. På den tiden jag var mer aktiv med filmframkallning var det endast 135-film som gällde. Men några 120-filmer har det ändå blivit. Det jag vill säga är att även om man har en Patersondosa behöver inte spiralerna komma från Paterson.

Jag har, förutom Patersonspiraler, även ett par AP-spiraler (säljs av Photax) och en dosa med tillhörande spiral av den engelska tillverkaren Photax, som en gång i tiden såldes av den svenska återförsäljaren Photax. Alla spiralerna passar i såväl Paterson- som Photaxdosan. Jag har inte haft tillfälle att testa om även Jobos spiraler passar.

Av mina spiraler tycker jag att de från AP är lättast att ladda. Gäller även när jag nu testade med en kasserad 120-film. Först några ggr genom att titta och sedan med spiralen under bordet.

Olle

Hej Olle.
Detta gäller om Paterson vs. Jobo.
- Paterson spolen passar inte till Jobo 1500 -tankar. (och naturligtivis inte heller Jobo 2500 eller Expert dessa är mycket större). Paterson spolen har en diameter på 9.4 cm mot 9.0 cm för Jobo.
- Detta gör att om man tar en Jobo spolen så får den visseligen plats i en Paterson dosa MEN nu är de så att "centrum-pinne" för Paterson är större, i diameter, så Jobo spolen kommer inte på Paterson "centrum-pinne". MEN då kan man väl ta Jobo"centrum-pinne" till Paterson dosa ? NEJ det går inte för botten på Paterson dosan och Jobo dosa är olika.
Så slutsatsen blir kort och gott Paterson grejer i Paterson dosan och Jobo i motsvarande Jobo 1500-serien.
Livet är hårt för oss " mörkrumstokar."
Lev väl om fota mera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar