Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp - lager i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Hejsan, jag har ett PS problem. Jag har en bakrund med tre olika lager liggandes uppe på. Nu vill jag kunna justera vart och ett av lagrens läge på bakgrunden. Jag vill helt enkelt kunna få bilderna kant i kant. Hur gör jag. Jag borde ju kunna markera ett lager och se ta tag i det för att flytta runt det tills det passar?

mvh
Peter

Tryck in control och dra lagret med musen. Vill du justera det med underliggande lager kan du dra ner opaciteten så du kan se det andra lagret. Det gör du i lagerpanelen.

Eller tryck in knappen längt upp till höger i menyraden.

(vet inte om bilden jag bifogade kom med...)

/Ola

Bilagor

• meny.jpg
    meny.jpg
    24.4 KB · Visningar: 199
Om du vill flytta med precision, håll inne Ctrl och använd piltangenterna. Då flyttas aktivt lager en pixel per knapptryckning, för tio pixlars förflyttning håller du inne shift samtidigt.

Du också använda stödlinjer, guides för att snabbt kunna linjera flera lager.

Om det gäller att linjera dem kant i kant skulle jag välja att länka dem till varandra och i layer välja align linked (engelsk version) för att linjera dem mot varandra. Går endast att göra med lager, inte med bakgrunden.
Men du kan ju göra om bakgrunden till ett lager genom att dubbelklicka på den.

Senast ändrad:
Ytterligare ett sätt -om du snabbt vill linjera upp lager av samma storlek- är att Ctrl-klicka på lagret (i lagerpaletten) för att markera pixlarna, sedan väljer du Ctrl+X för att klippa ur pixlarna och avslutar med Ctrl +V för att klistra in de små rackarna igen.
Perfekt linjerade.

Det finns fler sätt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar