Annons

Hjälp - kan inte tömma mitt minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

mg12b

Aktiv medlem
Jag har ett CF 128mb minneskort som jag vet innehåller bilder.

När jag sätter det i min minneskortläsare så säger den att där inte är några bilder (har provat tre st olika läsare och alla säger att där inte är några bilder på kortet) men sätter jag sedan kortet i min kamera så stär där att kortet är fullt och vill jag titta på vad där är på kortet så stär det bara upptaget hela tiden.

Vad kan vara fel och hur gör jag för att få ut bilderna från kortet?

Hoppas jag postar den i rätt kategori.

Tacksam för hjälp
Christian

Finns bilder men kan inte öppna dem

Gammal tråd...liknande problem.

Kollade på bilder i kameran, satte det i en kortläsare och då kunde jag inte öppna bilderna i datorn. De finns där, men går inte att visa. När jag nu sätter in kortet i kameran kan jag inte se/öppna bilderna där heller!

Det enda jag vet att jag gjorde som kanske inte var helt korrekt var att jag, innan jag satte i det här CF-kortet i läsaren, ryckte ut det som satt i läsaren då utan att göra det med "säker borttagning".

Vad kan ha hänt?

Som motvikt till tråden får jag ta min erfarenhet. Jag är väldigt noga när jag köper kort och lägger gärna till nån hundring.
På 3 år har jag aldrig haft något problem eller tappa bilder. Jag brukar slita ut kortet ur kameran utan att stänga av den och jag använder av princip inte "säker borttagning" Och jag fotar ca 40 bilder/dag i snitt.
Men visst, en vacker dag står jag där.

LM

Kan inte vara så enkelt som att peta i kortet i en kortläsare och sedan tömma sopkorgen?

låter som första delen i kortets filstruktur är korrupt. Pröva att köra en chkdsk via kommandotolken på det, så kanske det fungerar igen. Annars så kan du formatera det med snabbformatering, och få tillbaka filerna genom något recoveryprogram.

Det är med säker borttagning av maskinvara är olika för olika medier och olika datorer, mina minneskort kan jag ta bort hur jag vill, medans mina externa hårddiskar inte fungerar i andra datorer/mediaspelare om jag inte tar säkert borttagning.

Som motvikt till tråden får jag ta min erfarenhet. Jag är väldigt noga när jag köper kort och lägger gärna till nån hundring.
På 3 år har jag aldrig haft något problem eller tappa bilder. Jag brukar slita ut kortet ur kameran utan att stänga av den och jag använder av princip inte "säker borttagning" Och jag fotar ca 40 bilder/dag i snitt.
Men visst, en vacker dag står jag där.

LM

Precis, samma här. Aldrig haft något problem. Det handlar om ett SanDisk Extreme III i mitt fall och det är väl ändå ett bra kort.

Ska kolla prova era andra tips strax!

Tack för svar!

låter som första delen i kortets filstruktur är korrupt. Pröva att köra en chkdsk via kommandotolken på det, så kanske det fungerar igen. Annars så kan du formatera det med snabbformatering, och få tillbaka filerna genom något recoveryprogram.

Det är med säker borttagning av maskinvara är olika för olika medier och olika datorer, mina minneskort kan jag ta bort hur jag vill, medans mina externa hårddiskar inte fungerar i andra datorer/mediaspelare om jag inte tar säkert borttagning.

Tack för tips! Inte helt hemma på vad det innebär att köra "chkdsk via kommandotolken". Vore tacksam om du utvecklar lite.

Formaterar alltid i kameran, "snabbformatering" görs det i datorn?

härligt! Skulle inte rekommendera att börja använda kortet igen, utan för bara över dina bilder nu, och sedan så kasserar du det kortet. Ingen mening att använda ett kort som går sönder! :)

härligt! Skulle inte rekommendera att börja använda kortet igen, utan för bara över dina bilder nu, och sedan så kasserar du det kortet. Ingen mening att använda ett kort som går sönder! :)

Bra idé! Formaterade och testade och det funkade ok, men visst, de kostar ju inte så mycket numer och det blir en massa jobb om det strular igen! Skickar det i korgen!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto