ANNONS
Annons

hjälp, instegskamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Imouse

Aktiv medlem
Hej,som topic lyder så behöver jag akuthjälp angående köp av systemkamera då jag blir mer och mer förvirrad ju mer trådar och tester jag läser.
Jag hade tänkt mig att köpa en d60 eller a200, det lutade över mer åt a200 hållet men sedan efter ett antal tester/guider/inlägg så vet jag inte längre ...
Så vad skulle erat val vara av dessa två, eller skulle någon av dessa två vara erat val ?

Jag har inte tidigare hållt på att fota och så, bara lite med kompaktkamera men det är inte mycket.

MVH Daniel

A200

+ bildstabilisering i kamerahuset

+ fokusmotor i kamerahuset

+/- lite större (lättare att hålla sabilt etc men otympligare att släpa på)

- dyrare originaloptik

Bildkvalitén är nog rätt likvärdig. Jag skulle personligen inte valt en kameran med de begränsningar som avsaknaden av fokusmotor ger för optikutbudet. Om Nikon tilltalar dig så skulle jag istället föreslå D80. Sen finns ju också tex Olympus E520, Pentax K200D, Canon 450D som alla har sina plus och minus beroende på vad man prioriterar.

Har du tänkt dig någon speciell inriktning för ditt fotografi?

papi skrev:
A200

+ bildstabilisering i kamerahuset

+ fokusmotor i kamerahuset

+/- lite större (lättare att hålla sabilt etc men otympligare att släpa på)

- dyrare originaloptik

Bildkvalitén är nog rätt likvärdig. Jag skulle personligen inte valt en kameran med de begränsningar som avsaknaden av fokusmotor ger för optikutbudet. Om Nikon tilltalar dig så skulle jag istället föreslå D80. Sen finns ju också tex Olympus E520, Pentax K200D, Canon 450D som alla har sina plus och minus beroende på vad man prioriterar.

Har du tänkt dig någon speciell inriktning för ditt fotografi?

Inriktning... hmmm, kommer nog inte ha någon direkt inriktning då jag förmodligen kommer foto det som faller mig in.

Vad menar du med dyrar orginal optik , det spelar ju i princip ingen roll då jag köper kitet eller menar du nåt annat som jag inte uppfattat ?

Daniel

Senast ändrad:
Imouse skrev:
Vad menar du med dyrar orginal optik , det spelar ju i princip ingen roll då jag köper kitet eller menar du nåt annat som jag inte uppfattat ?

Daniel

Nej det spelar ingen roll för kitet men kan vara värt att veta om du i framtiden vill köpa fler objektiv. Nu finns det också väldigt många bra objektiv från tex Tamron och Sigma så det finns ofta valmöjlighet och billigare alternativ ändå.

Skulle köpt en Olympus E-420/E-520, Pentax K200D/K10D eller Canon EOS 450D. Om jag köpte kamera idag. Läs på om dem.

Har du varit och tittat på kamerorna själv och fått en uppfattning vilken du gillar bäst? Båda tar bra bilder, du får bildstabelisering (i huset i den ena, optiken i den andra). Bildernas kvalite kommer till 99% bero på dig och inte på kameran.

För att svara på din fråga vilken jag skulle valt skulle jag titta på systemet tillverkarna erbjuder som helhet och då skulle jag utan tvekan gå på Nikon. Man dominerar just nu med nya heta modeller och leder DSLR-utvecklinegn på många sätt. Utbud av nytt och begagnat när det gäller objektiv och andra tillbehör. Service och reparationer funkar otroligt bra här i Sverige jämfört med många andra tillverkare. För mej är valet solklart.

Sen kanske det finns detaljer om gör att du ändå föredrar ett annat märke, t.ex ergonomin, menysystem eller något annat. Det är väldigt svårt att tala om för någon annan vad som är bäst, det kan du bara själv avgöra utifrån vad du tycker är viktigt.

Angående fokusmotor i D60 så ska du inte bekymra dig för mycket om det. Nikon har ett betydligt större utbud av AF-S objektiv än vad du nånsin kommer behöva, detta kompletteras även av tredjeparttillverkarna, t.ex Sigmas objektiv med HSM-motor. Men jag ska ändå erkänna att för mig går D60 bort just på grund av att man inte får autofokus med äldre objektiv. Jag sitter med några sådana och vill inte göra mig av med dom och därför köpte jag en D80 istället. Men har man inga gamla objektiv sedan tidigare har man ju inte det problemet och väljer då så klart att köpa objektiv med AF-S/HSM istället

mvh

Fredrik

Senast ändrad:
Att Nikon dominerar med många nya heta modeller betyder inte i mina ögon att man är genrellt klassledande annat än i försäljning. Visst finns kameror som tex D3 som är svårslagna i sitt segment men i många avseenden måste de mindre tillverkarna erbjuda ett mervärde i sina produkter just för att de är mindre kända och har sämre distribution.

Den eviga diskussionen

Skulle jag välja kamera idag så skulle jag åkt till typ Media Markt bara för att känna hur de olika kamerorna ligger i handen.

Det mesta beror som sagt på fotografen....

Av de alla kameror som finns idag så är väl inget märke direkt bättre än något annat. Sånt tjafs är bara nonsens. Däremot så har de lite olika prestanda, nyare modeller har oftast möjlighet till högre iso, dyrare lite snabbare serietagning osv....

En sån här diskussion brukar bli invaderad av "Canonister"..... så lycka till!

mvh Henric "motvals" med Samsung !!

Åk till närmsta fotobutik och be att få känna lite på alla kameror i instegsklassen. Välj sedan den som ligger bäst i handen. Har man inga väldigt specifika krav på vad man ska fota så är det skit samma vilken man väljer. Det finns inga dåliga systemkameror på marknaden idag.

Som det skrev tidigare i tråden så är nackdelen med Sony att "bra" objektiv kostar mycket, Väldigt tråkigt dock är det bra bilder man får med kameran.

Men jag skulle kolla på Sony A200 eller Olympus. Helt klart dom bästa kandidaterna i mina ögon. Men om du har "pengarna" så hade jag kört på K20D men då pratar vi om en ökning på 3-5000kr dock(Billigare om du köper i usa)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar