ANNONS
Annons

Hjälp i Västerås, 60D oskärpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasmagnus

Aktiv medlem
Hej,

Köpte för några veckor sedan ett begad hus från Scandinavian Photo och strax därefter ett 50/1.8 på media markt. Har fotat lite i påsk och merparten av bilderna är oskärpa. Hade tänk göra ett AF test nu på morgon men bläcket i skrivaren var slut =(, så det får bli ikväll eller imorgon då det är ljust. SP ger garanti på huset men vill helst inte skicka iväg kamera om det inte är något fel på den. Objektivet har såklart också nygaranti.

Då jag bara har ett objektiv så önskar jag få lite hjälp med att felsöka om det är huset eller objektivet som ger de oskärpa bilderna. Vore bra att prova annat objektiv på mitt hus och mitt objektiv på annat hus.

Jag står självklart för kaffe/thé och fikabröd om någon vänlig själ kan avvara en timme eller två och hjälpa mig.

Mvh Niklas Magnusson
mr.n.magnusson (at) gmail (punkt) com

50/1,8 har ett såpass kort skärpeplan att du nog kommer störa dig på det för evigt. Skicka in både kamera och objektiv och håll ut i de där två tre veckorna.

Vill du på ett enkelt vis testa riggar du upp ett föremål på två meter från kameran i centrum i sökarrutan, fokuserar och trycker av tio gånger. Se till att du ändrar fokusen så att den inte ligger perfekt för nästa bild.
Därefter slår du igång Live view och fotograferar samma sak. Live view kommer vara den korrekta. Jämför med de övriga tio bilderna.

Har inte Canon men har nåt canon objektiv som du kan få prova på kameran, lite ideer etc kan man tillföra när man pillar men vet inte riktigt vad för hjälp du söker förutom att prova dina saker med olika objektiv etc, men klart man kan avara nån timme för fotosnack :) Finns på Gryta i Västerås.

/Mvh Micke [email protected]

50/1,8 har ett såpass kort skärpeplan att du nog kommer störa dig på det för evigt. Skicka in både kamera och objektiv och håll ut i de där två tre veckorna.

Vill du på ett enkelt vis testa riggar du upp ett föremål på två meter från kameran i centrum i sökarrutan, fokuserar och trycker av tio gånger. Se till att du ändrar fokusen så att den inte ligger perfekt för nästa bild.
Därefter slår du igång Live view och fotograferar samma sak. Live view kommer vara den korrekta. Jämför med de övriga tio bilderna.

Har provat detta nu och i princip alla foton blir oskärpa. Live view ser bra ut.

Var och köpte ny svart till skrivaren men den vägrar skriva ut svart färg nu, argg. Jaja de blir nästa problem att undersöka.

Tack för tipset

Har några Canonobjektiv samt stativ, kan hjälpa dig någon gång under söndagen om det behövs.

/Jocke

Det skulle vara Intressant att veta vad felet var?

Det är något fokuseringsfel på huset. Vi prova mitt objektiv på Micke hus och det blev skärpa bilder, hans objektiv på mitt hus och det var oskärpa. Blir inte ens skärpa foton i Live view läget, så något fel är det. Ska ringa SP imorgon och fråga hur vi hanterar garantiärendet. Får återkomma vad felet är när det blivit fixat.
//Niklas

Det är något fokuseringsfel på huset. Vi prova mitt objektiv på Micke hus och det blev skärpa bilder, hans objektiv på mitt hus och det var oskärpa. Blir inte ens skärpa foton i Live view läget, så något fel är det. Ska ringa SP imorgon och fråga hur vi hanterar garantiärendet. Får återkomma vad felet är när det blivit fixat.
//Niklas

Nu har jag fått tillbaka kameran från Canon som tog om hand om den för SF räkning.Utlåtandet från Canon blev att objektivet ligger utanför tolerans men att kameran är okey, och enligt SF som tog in den därefter för att göra en extra koll bekräftar det att kameran är okey men inte objektivet. SF sa att objektivet framfokuserar ca 5-6 cm, men med deras egna objektiv var det fina skärpa bilder.

Jag var tillbaka till Media markt med objektivet idag, men det kunde inte göra något förrän de själva pratat med Canon om deras utlåtande. Fick dock en låneglugg, helt ny 50/1,8 vilket var sjyst av MM. Jag har nu provfotat lite hemma och jag vet inte om det är helt skärpa bilder ännu. Jag kanske är paranoid eller om även denna låneglugg ligger på toleransgränsen, tycker den verkar bakfokusera ibland och framfokusera ibland.

Den här Canon EF 50/1,8 kanske inte är något höjdarobjektiv, man får väl vad man betalar.

Har du testat att blända ner lite? Jag tycker att mitt 50 1,8 blir synligt skarpare vid 2,8, kanske tack vare det lite mer generösa skärpedjupet. Jag har också en 60D.

Har tagit en massa fokus testfoton.

https://drive.google.com/folderview?id=0B2aNlNUI2MaxTll5YW9heEsta28&usp=sharing

På de flesta foton har jag ändrar fokus marginellt, typ bakre del av tumstock, kaklet, främre del av tumstock.
Sedan har jag taigt några mellanfoton på bänkskivan och skåpluckan, bara för att få stor skillnad i fokusering och sedan direkt tillbaka till streckkoden, och därefter direkt igen på streckkoden.

I filnamet står om jag tagit fokus på bänkskiva eller skåplucka, om inget anges är det mindre fokusflyttar som gäller (dvs ex främre del av tumstock). Har även angett bländare.

Fotona är tagna på ca 1m och 2 m och utan UV filter.

Generellt tycker jag den missar fokus lite för ofta samt att även på f3.2 så är bilder för mjuka (oskärpa).

Läste att på recensionerna här på fotosidan.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=444
Och det är många som höjde objektivet till skyarna, medan andra är mer restriktiva. Om det det inte presterar bättre än vad mina testfoton visar så hör jag till de senare. Hoppas få pengarna tillbaka plus lite plåster på såret då jag varit utan kameran under längre tid. Blir att köpa något bättre.

Blandad kritik?

Objektivet är optiskt mycket bra - det är en stor majoritet överens om. Visst måste det bländas ner ett steg men vilket ljusstarkt objektiv kräver inte det??
Mekaniskt är det däremot rätt dåligt. Där finns kritiken och den är också allmän.

Priset är det ingen som protesterar mot och man får mycket optik för pengarna. Jag har haft ett som gick i golvet och i två delar, men annars var jag nöjde med det. Efter fallet köpte jag ett 50/1,4, som också måste bländas ner ett steg för att bli skarpt. Mekaniskt är det bra mycket bättre!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar