niklasmagnus
Aktiv medlem
Objektivet är optiskt mycket bra - det är en stor majoritet överens om. Visst måste det bländas ner ett steg men vilket ljusstarkt objektiv kräver inte det??
Mekaniskt är det däremot rätt dåligt. Där finns kritiken och den är också allmän.
Priset är det ingen som protesterar mot och man får mycket optik för pengarna. Jag har haft ett som gick i golvet och i två delar, men annars var jag nöjde med det. Efter fallet köpte jag ett 50/1,4, som också måste bländas ner ett steg för att bli skarpt. Mekaniskt är det bra mycket bättre!
Hej Sven,
Jag kanske ställer väldigt höga krav, av de foton jag tagit (finnas att skåda om du följer länken) så tycker jag den är fortfarande väldigt mjukt (oskärp) på f3.2. Har provat massa olika bländartal och uppfattar den rätt mjuk överallt. Samt att AF funkar rätt dåligt. Att den är plastig får man räkna med för priset så det accepterar jag, men prisvärd håller jag inte med om just på grund av AF missarna och den väldigt mjuka fotona (oskärpan).
Skall tillägga att jag inte är en helt nybörjare på systemkameror, fotade rätt mycket med en Nikon D70 för 10 år sedan så lite koll har jag på inställningar etc.