Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp i Västerås, 60D oskärpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Objektivet är optiskt mycket bra - det är en stor majoritet överens om. Visst måste det bländas ner ett steg men vilket ljusstarkt objektiv kräver inte det??
Mekaniskt är det däremot rätt dåligt. Där finns kritiken och den är också allmän.

Priset är det ingen som protesterar mot och man får mycket optik för pengarna. Jag har haft ett som gick i golvet och i två delar, men annars var jag nöjde med det. Efter fallet köpte jag ett 50/1,4, som också måste bländas ner ett steg för att bli skarpt. Mekaniskt är det bra mycket bättre!

Hej Sven,

Jag kanske ställer väldigt höga krav, av de foton jag tagit (finnas att skåda om du följer länken) så tycker jag den är fortfarande väldigt mjukt (oskärp) på f3.2. Har provat massa olika bländartal och uppfattar den rätt mjuk överallt. Samt att AF funkar rätt dåligt. Att den är plastig får man räkna med för priset så det accepterar jag, men prisvärd håller jag inte med om just på grund av AF missarna och den väldigt mjuka fotona (oskärpan).

Skall tillägga att jag inte är en helt nybörjare på systemkameror, fotade rätt mycket med en Nikon D70 för 10 år sedan så lite koll har jag på inställningar etc.

Nu har jag fått tillbaka kameran från Canon som tog om hand om den för SF räkning.Utlåtandet från Canon blev att objektivet ligger utanför tolerans men att kameran är okey, och enligt SF som tog in den därefter för att göra en extra koll bekräftar det att kameran är okey men inte objektivet. SF sa att objektivet framfokuserar ca 5-6 cm, men med deras egna objektiv var det fina skärpa bilder.

Jag var tillbaka till Media markt med objektivet idag, men det kunde inte göra något förrän de själva pratat med Canon om deras utlåtande. Fick dock en låneglugg, helt ny 50/1,8 vilket var sjyst av MM. Jag har nu provfotat lite hemma och jag vet inte om det är helt skärpa bilder ännu. Jag kanske är paranoid eller om även denna låneglugg ligger på toleransgränsen, tycker den verkar bakfokusera ibland och framfokusera ibland.

Den här Canon EF 50/1,8 kanske inte är något höjdarobjektiv, man får väl vad man betalar.

det konstiga är väl att objektivet du testade hos mig funkar ypperligt på mitt hus och även ditt fungerar på mitt hus så att det skulle vara objektivet det skulle vara fel på ser jag väldigt konstigt, bara en tanke. :)

det konstiga är väl att objektivet du testade hos mig funkar ypperligt på mitt hus och även ditt fungerar på mitt hus så att det skulle vara objektivet det skulle vara fel på ser jag väldigt konstigt, bara en tanke. :)

Tjena Micke,

Jag håller med och det sa jag till SF när jag bad dem kolla på den, men både dom och Canon påstår att att huset är okey. ????
Skall förhoppningsvis träffa Joakim i eftermiddag som också erbjöd sig att hjälpa till vid min första förfrågan, han har flera Canon gluggar att prova med så hoppas jag blir med klok efter det.

Träffade Jocke i eftermiddags för att prova med hans objektiv, ett Canon 50/1.2 och ett 70-200/4. Har lagt till testfoton under samma länk som tidigare. Med Jockes kamera så hamnade fokus perfekt på "Focus here", med min kamera så ligger fokus ca 6-10mm bortanför "Focus here". Så det måste vara något fel på mitt hus. Tycker även mitt hus saknar detaljer i fotona. Skall kontakta Scandinavian Photo och reklamera kameran.

Tack för hjälpen Jocke.

Länk:
https://drive.google.com/folderview?id=0B2aNlNUI2MaxTll5YW9heEsta28&usp=sharing

Går det inte att mikrojustera ditt hus, då? Sådana toleransavvikelser kan man ofta fixa med att justera AF själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar