** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hjälp! hur mycket tar jag som amatörfotograf betalt??

Produkter
(logga in för att koppla)

Raiindrop

Ny medlem
Hej allihop!

I maj ska jag fota mitt andra riktiga bröllop. Det är några kompisars kompisar som jag inte känner som har bett om hjälp. Jag är 18 år och inte helt nybörjare men har fortfarande mycket kvar att lära. Jag har ett stort problem, jag vet inte alls vad jag ska ta i betalt.

Tanken är att jag ska följa brudparet hela lördagen från smink till festens slut. Jag kommer sedan sova över på slottet där de gifter sig och sedan även plåta presentöppningen/brunchen. Jag kommer däremot INTE fota vigsel och det uppställda bilderna efteråt utan kommer då finnas vid festen i stället.

Jag har verkligen inte en aning om hur mycket jag ska ta betalt då brudparet betalar min hotellnatt på slottet.

Jag uppskattar alla förslag!!

Tack Tack

Nathalie

Gratis...

Om du inte tar betalt blir det svårt för bröllopsparet att kritisera dina bilder... Jag fotar fortfarande bröllop gratis, den dagen jag kan garantera bra bilder kommer jag att ta betalt....

Christer
Hej allihop!

I maj ska jag fota mitt andra riktiga bröllop. Det är några kompisars kompisar som jag inte känner som har bett om hjälp. Jag är 18 år och inte helt nybörjare men har fortfarande mycket kvar att lära. Jag har ett stort problem, jag vet inte alls vad jag ska ta i betalt.

Tanken är att jag ska följa brudparet hela lördagen från smink till festens slut. Jag kommer sedan sova över på slottet där de gifter sig och sedan även plåta presentöppningen/brunchen. Jag kommer däremot INTE fota vigsel och det uppställda bilderna efteråt utan kommer då finnas vid festen i stället.

Jag har verkligen inte en aning om hur mycket jag ska ta betalt då brudparet betalar min hotellnatt på slottet.

Tack Tack

Nathalie

Om jag stod i dina skor skulle jag nog vilja ha 800-1500kr + ev resor osv, antar att du får mat trevligt och hotell. Antar även att du gör det för allt utvecklas som fotograf. Och inte gör "uppdraget" för att tjäna pengar.

Lägg upp det att du kommer finnas tillhands under 24h, och att du vill kunna använda bilderna för egen vinning.

Men har du egen firma osv. så är det ju helt andra priser.

Om jag stod i dina skor skulle jag nog vilja ha 800-1500kr + ev resor osv
Det hade jag inte ställt upp för.
lö-sö 24h, tiden före+efter.
nope

Vettigare att göra ett par extra timmar på jobbet & va ledig på helgen. (Om man nu inte känner en massa på festen, fast de hinner man knappast prata med ändå)

Minst 3000:- svart & det är ändå mindre än 100 kr i timmen. En fotograf får inte mat på bordet för de pengarna.

Det hade jag inte ställt upp för.
lö-sö 24h, tiden före+efter.
nope

Minst 3000:- svart & det är ändå mindre än 100 kr i timmen. En fotograf får inte mat på bordet för de pengarna.

Är man 18år och inte vet 100% vad man gör, samt gör det mer för att lära sig och utvecklas skulle inte jag betala 3000kr + hotell osv.

Men hade jag frågat Erik 40år som är glad amatör sedan mer än 20år tillbax hade jag självklart betalat mer än 1500kr.

Och som sagt hon ska bara dokumentera deras dag, inte ta vigselbilder eller bröllopsfotot.

(Jag skulle självklar i dagsläget ta betydligt mer än 3000kr men nu står jag inte i hennes skor)

Hej allihop!

Tack Tack

Nathalie

Jag har fotat ca 10 vigslar (+ ibland porträtt/fest osv) och jag har inte tagit mer än 2500 i betalt ännu. Ibland gratis, ibland mellan 1000-2500 beroende på vem det är och vad jag ska göra. Jag vet folk som betalat 15 000 kr för sämre jobb än jag gjort, så det där är ju verkligen olika. Jag tar medvetet lite mindre än jag skulle kunna ta för att garantera att jag blir anlitad, och det är ju inte fel om folk rekommenderar en eftersom i alla fall jag inte på något sätt raggar uppdrag.

Minimum är att få pengar för alla omkostnader (resa/mat/boende).

Om man inte vet hur mycket man skall ta betalt, inte har någon erfarenhet av bröllopsfoto, sova över på slottet, troligen i en gammal antik säng från flydda tider (bara det är en bonus!), - skulle jag inte ta något betalt alls, faktiskt.
Bröllopsmiddagen ingår säkert oxå, visserligen i slottsköket, men ändå, jag skulle ta det som en härlig praktik.

Jag har tagit många bröllop, för släkt och vänner, varit med då som gäst på samtliga bröllop, endast begärt utläggen, resultaten har blivit strålande, började fotografera redan i slutet av 50-talet, det är skillnad det, än om jag skulle vara en nybörjare, - till bröllopsbilder sätter väl ingen ett blåbär till fotograf.

Ha ha ha ha
åt denna löjliga utveckling som mest består av påhopp.
Är det någon här som bevittnat hennes alster och kunnande inom fotografering samt bild och konstseende?
För det är det ni beskjuter på just nu.
Hennes frågor rör betalning och det har faktiskt inget att göra med fotografering utan handlar om ekonomisk kunnande.

Jag tar 4000 kr för en halvdag och 8000 kr för en heldagsjobb.
Är endast amatörfotograf och har ingen F-skattesedel. För att ingen ska hoppa på mig så följer jag skatteverkets regler rörande hobbyverksamhet och betalar därmed skatt!

Räkna med att det tar dubbelt så lång tid från början till slut. Dvs 4 timmars foto = 8 timmars arbete. Då räknar jag med rekognisering av platser, försnack med brudpar, transporttid samt bildbehandling.

Är det långt att köra så ska du ta minst 25 kr/mil t/r.

Ett annat inlägg i detta forum så krävs det 10.000 timmar för att bli riktig duktig http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102215&highlight=10000

Det innebär.,, om man har 4 timmars uppdrag per gång... 2500 uppdrag = 24 år om man har uppdrag varje fredag och lördag varje vecka.... dvs man kan inte ta fullt ut betalt inom ramen av bröllopsfotograferande förrän man gjort 2500 uppdrag.

/Rommél

Senast ändrad:
betalt

Jag har själv planer/önskemål att plåta några bröllop på hobbybasis. Då jag endast är en glad amatör, skulle jag begära max 1000:-, då du kan använda bilderna för att visa andra brudpar i framtiden (om du lyckas bra). Då kan man ta mer betalt. Se det som "lära för livet".

Att ta bilder på brudpar är gratis. Bara att hänga framför en kyrka o vänta tills dom kommer ut, eller så kan du vara med i vigseln. Kyrkan är alltid öppen för allmännheten ;).

Så nu vet ni var man övar.

en bra sätt är att gå till ett bröllop, fotografera. Ser det bra ut i kameran så ge visitkort till bestman eller brudtärna (stör ej brudparet) och säg att om de är intresserade så finns det ev. bilder till försäljning.

/Rommél

Jag har själv planer/önskemål att plåta några bröllop på hobbybasis. Då jag endast är en glad amatör, skulle jag begära max 1000:-, då du kan använda bilderna för att visa andra brudpar i framtiden (om du lyckas bra). Då kan man ta mer betalt. Se det som "lära för livet".

Jag håller helt med. Den här tråden kan spåra ur hur långt som helst med synpunkter av proffs på arvode, skatter, kompetens blabla..

Ta så mycket betalt att du själv tycker det känns OK.

Tack så mycket för alla svara. Nu har jag iaf lite mera kött på benen.
Jag gör det här jobbet inte bara för att lära mig utan också för att brudparet väldigt gärna vill ha mig där. Just därför och även pga av alla de timmar jag kommer lägga ner så kommer jag ta betalt.

Det måste vara jättesvårt att ge något svar eftersom ni inte har en aning om vad för nivå jag ligger på. Därför bifogar jag några bilder från mitt första bröllop. Jag vet själv att bilderna är långt ifrån perfekta men vem hade perfekta bilder första gången?? Dessutom har bilderna tappat massa färg när jag skulle lägga upp de här :( tråkigt..

Bilagor

• _MG_0148.jpg
    _MG_0148.jpg
    16 KB · Visningar: 802
  • _MG_2088.jpg
    _MG_2088.jpg
    7.9 KB · Visningar: 808
  • _MG_2265.jpg
    _MG_2265.jpg
    11.8 KB · Visningar: 803
  • helenstrand_crop.jpg
    helenstrand_crop.jpg
    13.2 KB · Visningar: 807
  • _MG_9984.jpg
    _MG_9984.jpg
    16.9 KB · Visningar: 809
En bil kostar mer än 25kr/mil att köra.
Kanske inte elbil...men troligtvis är batteribytet såpass dyrt att man hamnar på den kostnaden i alla fall.

Och du känner till sånt?
Det beror helt o hållet på. Mitt jobb som är ganska stortm får man 27 kr/mil fast de räknat dock i km.
Skatteverket får man dra 17 kr/mil i skatten, dvs 25 kr/mil inkl skatt,

Gå inte o tro att du kan få kunden att betala av din splitternya BMW med 500 hästar hahahaha. Då kan de ju får betala mer i milersättning än självauppdraget.

Nä du. som jag skrev MINST 25 kr/mil. Många tar 30 kr/mil. Det företag jag arbetar för fick man innan 29 kr/mil innan bensinpriset sjönk därmed de 27 kr/mil jag nämnde.

/Rommél

Tack så mycket för alla svara. Nu har jag iaf lite mera kött på benen.
Jag gör det här jobbet inte bara för att lära mig utan också för att brudparet väldigt gärna vill ha mig där. Just därför och även pga av alla de timmar jag kommer lägga ner så kommer jag ta betalt.

Det måste vara jättesvårt att ge något svar eftersom ni inte har en aning om vad för nivå jag ligger på. Därför bifogar jag några bilder från mitt första bröllop. Jag vet själv att bilderna är långt ifrån perfekta men vem hade perfekta bilder första gången?? Dessutom har bilderna tappat massa färg när jag skulle lägga upp de här :( tråkigt..

Fina bilder. Jag tycker du nog kan ta 4000 kr för en halvdag, precis som jag. I lilla staden där jag bor med endast 60.000 invånare tar de flesta fotografer 15000 kr för samma uppdrag.

/Rommél

Att ta bilder på brudpar är gratis. Bara att hänga framför en kyrka o vänta tills dom kommer ut, eller så kan du vara med i vigseln. Kyrkan är alltid öppen för allmännheten ;).

Så nu vet ni var man övar.

en bra sätt är att gå till ett bröllop, fotografera. Ser det bra ut i kameran så ge visitkort till bestman eller brudtärna (stör ej brudparet) och säg att om de är intresserade så finns det ev. bilder till försäljning.

/Rommél

Kul att du nämner detta då jag själv för några år sedan tänkte göra just det du beskriver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar