ANNONS
Annons

hjälp, hur får jag ut filmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

atisor

Ny medlem
jag fotar analogt och lyckades rulla tillbaxs filmen för långt in i filmen nu får jag inte ut den... har för mig att man ska ha någon slags stål pinne eler nåt för att få ut den? eler? vill ha alla förslag ja kan få:) hhur gör ni. HUR GÖR MAN?

Ja, det finns en grunka som du kan pilla ut filmändan igen med. Du har alltså inte fotograferat färdigt med filmen? I fotoaffären har de kanske en filmutdragare. Är det så att du ska framkalla filmen är det inget problem. Småbildskassetten bryter man upp med en konservöppnare i mörkret när man framkallar.

jag fotar analogt och lyckades rulla tillbaxs filmen för långt in i filmen nu får jag inte ut den... har för mig att man ska ha någon slags stål pinne eler nåt för att få ut den? eler? vill ha alla förslag ja kan få:) hhur gör ni. HUR GÖR MAN?

Hej Rosita!
Utöver vad andra har skrivit om att öppna filmen med konservöppnare vilket år bra så kan man använda en filmutdragare. Då kan du ta fram filmändan utan mörker.Man drar fram så mycket att man sedan kan ladda filmen i dosa eller för maskin.Detta sker naturligtvis i totalmörker.
Så inte några stål pinnar då riskerar du att få in ljus i filmrullen.
Grejer för detta har Photax, filmutdragaren hetter Hansa pro filmutdragare. Om man nu föredrar "konservmetoden" kan du ha en klassisk ölöppnare.

Mvh
Rolf

tack så mycket allihopa!

nu har jag flera förslag. fan vilken bra sida:) kör nog på kapsylöppnare. ja självklart vet jafg att de måste va total mörker.. hi :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar