Annons

Hjälp. Har jag köpt fel grejjer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla. (orkar ni inte läsa allt, läs det som är understryket)

Första postare som behöver hjälp, för snart ger jag upp.
Jag är 100% amatör men lärt mig mycket. Dock kunnig i Photoshop.

Mitt problem: Bilderna blir inte så knivskarpa som jag vill ha dem.

Utrustning efter hjälp av en stor elektronikkedja:
Sony NEX-5 (obs, bad om helst att köpa en kompakt systemkamera)
Objektiv som följde med kameran - model: Sel1855
Macro - Sel30m35
Pannkaka objektiv - Sel16f18
Manfrotto stativ
Litet billigt ljustält som borde räcka då jag iafall får rätt ljus i det.

Vad jag bad efter: Helst kompaktkamera. Användas för macro för spetsar (tänk att fota en topp på skruvmejsel). Och även Produktfoto till katalog, även här tänk skruvmejsel fotad med kanske 45grader - 65grader.
Macro = Funkar fin fint.
Produkt fotning = Funkar inte alls.


Efter veckor av bråk med elkedjan i fråga och mycket testning själv så får jag bäst bilder med Macro objektivet men inte så knivskarpa jag vill ha.
En säljare på kedjan ville ta hem ett objektiv för 13k medans den andra sa att det inte behövs och macro objectivet ska räcka.

En himla circus detta och nu har jag tröttnat.

Har dom sålt mig helt fel kamera?
Ska jag byta skiten mot en riktig systemkamera?

Cheers! /Lars.
 
Har du lust att visa exempelbilder så man hänger med i vad som är oskarpt? Kanske bara behöver skärpas i efterredigeringen? Men eftersom du är kunnig i PS antar jag att det är gjort :)

Vilken budget har du?
 
Nog ska dina grejor ge alldeles utmärkta bilder. NEX 5 ÄR en riktig systemkamera, dock spegellös sådan men inte sämre för det. Tvärtom i vissa avseenden bättre. Har du koll på allt det där med bländare, slutartid, iso, exponeringskompensation, fokusering, skärpedjup samt grund- och efterskärpning av bilder? Jag antar att problemet ligger i att det är nåt av detta som du inte riktigt har full koll på.