Annons

Hjälp. Har jag köpt fel grejjer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla. (orkar ni inte läsa allt, läs det som är understryket)

Första postare som behöver hjälp, för snart ger jag upp.
Jag är 100% amatör men lärt mig mycket. Dock kunnig i Photoshop.

Mitt problem: Bilderna blir inte så knivskarpa som jag vill ha dem.

Utrustning efter hjälp av en stor elektronikkedja:
Sony NEX-5 (obs, bad om helst att köpa en kompakt systemkamera)
Objektiv som följde med kameran - model: Sel1855
Macro - Sel30m35
Pannkaka objektiv - Sel16f18
Manfrotto stativ
Litet billigt ljustält som borde räcka då jag iafall får rätt ljus i det.

Vad jag bad efter: Helst kompaktkamera. Användas för macro för spetsar (tänk att fota en topp på skruvmejsel). Och även Produktfoto till katalog, även här tänk skruvmejsel fotad med kanske 45grader - 65grader.
Macro = Funkar fin fint.
Produkt fotning = Funkar inte alls.


Efter veckor av bråk med elkedjan i fråga och mycket testning själv så får jag bäst bilder med Macro objektivet men inte så knivskarpa jag vill ha.
En säljare på kedjan ville ta hem ett objektiv för 13k medans den andra sa att det inte behövs och macro objectivet ska räcka.

En himla circus detta och nu har jag tröttnat.

Har dom sålt mig helt fel kamera?
Ska jag byta skiten mot en riktig systemkamera?

Cheers! /Lars.
 
Har du lust att visa exempelbilder så man hänger med i vad som är oskarpt? Kanske bara behöver skärpas i efterredigeringen? Men eftersom du är kunnig i PS antar jag att det är gjort :)

Vilken budget har du?
 
Nog ska dina grejor ge alldeles utmärkta bilder. NEX 5 ÄR en riktig systemkamera, dock spegellös sådan men inte sämre för det. Tvärtom i vissa avseenden bättre. Har du koll på allt det där med bländare, slutartid, iso, exponeringskompensation, fokusering, skärpedjup samt grund- och efterskärpning av bilder? Jag antar att problemet ligger i att det är nåt av detta som du inte riktigt har full koll på.
 
Svar, Nej och Nej! De har inte sålt fel kamera, och det blir inte ett dugg annorlunda resultat om du skulle byta till någon annan systemkamera. Skärpan kan man få genom att fotografera rätt, ljussätta rätt, och efterbehandla bilderna rätt.
 
Antagligen fel skärpedjup (Då ts inte är den förste som missat denna bit).
Orkade ej kolla upp objektiven, men om ts fotar fullt inzoomat på fullt öppen bländare precis på närgränsen för vad objektivet klarar att fokusera på, har han följande alternativ:
1. Backa en bit
2. Blända ner
3. Zooma ut
Ta en kik på:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
 
Hej och tack för alla svar!

Ska bifoga en bild. Tror ni ser där exakt vilka inställningar jag har med?
Det blir bäst bild med Macro obj.
f22 och stativ och utlösare så jag inte skakar på kameran.

Grejen är att även försäljaren testade fota med kameran och jag är ändå inte nöjd. (är jag för petig?)
ISO 200 är ju minsta på kameran jag har (första exemplaret, inte det uppdaterade NEX5)
Först trodde jag det var det men det försäkrade ÅF att det inte alls var.

Ska se om jag kan bifoga en bild. Duger det inte så ska jag förska fota hur jag exakt fotade kanske ni kan hjälpa då det inte ska vara fel på just kameran.

Test Bilden
Egenskaper på bilden:
Bländartal f/22
Exponeringstid 1/4sek
ISO 200
Brännvidd 30mm
Ingen blixt, ingen zoom.
Bilen är klippt så den inte skulle vara så förbannad stor därav konstig storlek.
(papperet i bakrunden hjälper dock inte, ska byta den senare)
 
Hej alla. (orkar ni inte läsa allt, läs det som är understryket)

Första postare som behöver hjälp, för snart ger jag upp.
Jag är 100% amatör men lärt mig mycket. Dock kunnig i Photoshop.

Mitt problem: Bilderna blir inte så knivskarpa som jag vill ha dem.

Utrustning efter hjälp av en stor elektronikkedja:
Sony NEX-5 (obs, bad om helst att köpa en kompakt systemkamera)
Objektiv som följde med kameran - model: Sel1855
Macro - Sel30m35
Pannkaka objektiv - Sel16f18
Manfrotto stativ
Litet billigt ljustält som borde räcka då jag iafall får rätt ljus i det.

Vad jag bad efter: Helst kompaktkamera. Användas för macro för spetsar (tänk att fota en topp på skruvmejsel). Och även Produktfoto till katalog, även här tänk skruvmejsel fotad med kanske 45grader - 65grader.
Macro = Funkar fin fint.
Produkt fotning = Funkar inte alls.


Efter veckor av bråk med elkedjan i fråga och mycket testning själv så får jag bäst bilder med Macro objektivet men inte så knivskarpa jag vill ha.
En säljare på kedjan ville ta hem ett objektiv för 13k medans den andra sa att det inte behövs och macro objectivet ska räcka.

En himla circus detta och nu har jag tröttnat.

Har dom sålt mig helt fel kamera?
Ska jag byta skiten mot en riktig systemkamera?

Cheers! /Lars.

Riktigt smarta försäljare på elkedjan, som får dig att köpa så massa prylar, på en gång, utan att du har erfarenhet eller har kollat ditt egentliga behov!
Det är svårt för någon på FS Forum, att avgöra om du har köpt fel grejjer.
För det är väl du och ingen annan, som skall använda högen av prylar?

Sony NEX-5 kamerahuset tillhör toppskicktet, den lilla "pannkaksoptiken” är även den riktigt bra, - men är det verkligen en systemkamera du behöver?

Marknaden svämmar över av alldeles utmärkta kompaktkameror, med macro möjlighet, där allt är mycket kompaktare, optiken kan skjutas in i kamerahusen, tar ingen plats, lätt ner i en rockficka hela enheten.

"Litet billigt ljustält som borde räcka då jag iafall får rätt ljus i det."

Skämtar du med oss på FS Forum, vad skall du med ett tält till?

Fick du med en röd toppluva också, med Sony logga?
 
Vid bländare 22 har du nog börjat få diffraktionsproblem också.
Det är en oskärpa som uppstår vid mindre bländare och är ett optiskt fenomen som alla objektiv dras med.
 
Objektivet är nog okej, se tex bilder här: http://www.artvsgear.com/2011/10/macro-shots-sony-sel30mm-f35-nex-5n.html

Ljus är naturligtvis viktigt och spontant känns det som du har för dåligt med ljus, sen är det ett lutande plan vilket inte är så enkelt att fota om du inte har ett svindyrt tilt/shift objektiv.

Sen är väl ett ljustält utmärkt, får att slippa få hårda skuggor, men du bör ju ha rejält med ljus också.

Sen synns det inte riktigt på bilden var skärpan ligger, prova att fota nått som har lite mer kontraster så man ser om det blir skarpt eller ej. Att fota nått kontrastlöst är svårt.

Sen skulle man ju kunna fokusstacka vilket inte är så svårt med dagens program.
 
Senast ändrad:
Är bilden enbart "klippt" eller har du även förminskat den?

Din bild är 511x610 pixlar medans kamera levererar i oförminskat 4608x3072 pixlar. Om bilden bara är beskuren kan det förklara att den inte är skarp.

Men som skribenten ovan, svårt att säga utan att veta hur du beskurit och/eller komprimerat bilden samt hur stora objekten är.
 
I exemplet ovan:

47cm från mitten på papperet till huset/kameran.
Gula pinnen på bilden är 12cm

Men intrumenten jag ska fota pendlar allt mellan 4cm - 20cm
Tack för svaret =)
Ok. Testa som sagt innan med mer kontrast (testa även lägga prylarna på en bakgrund som speglar dem lite...) och ljus.
Backa till ca 7dm ifrån och ta en ny provbild med f/11 och kortare exponeringstid.
 
allså, han har redan förklarat att han fotograferar på f/22, vid så liten bländare finns det inte många megapixels upplösning kvar!

sätt bländaren till 5.6, vill du ha längre skärpedjup på extrem macro måste du använda en teknik för att lägga ihop massa bilder som har fokus olika långt bort.

!!


desstuom syns endel brus i bilden du postat, det är antagligen också för att kameran har gått upp i iso när du använd en så extremt liten bländare.
 
Bara en liten notis.
Jag kan fota Macro väldigt bra.

Bara att när jag ska fota vanliga produkter till en katalog det går fel.
ÅF sa att jag skulle ha f22 och macroobjektivet. och en högre vinkel än 45grader.

Sen vände jag mig hit för fler tips.
 
Att använda bländare 22 var ett dåligt råd i så fall.
Där kan du vara säker på att få försämrad skärpa på grund av diffraktionen.
Du får visserligen längre skärpedjup, men som sagt sämre skärpa.
 
De flesta objektiv presterar bäst på bländare 5,6 eller 8. Redan på bländare 11 och ännu mera på 16 och 22 gör sig diffraktionen påmind.

Produktfoto är svårt. Man får experimentera mycket med ljus och kamerainställningar innan det blir bra. Din utrustning är det absolut inget fel på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.