Annons

Hjälp-funktionen i PS Elements 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Telemann

Aktiv medlem
Hej

Jag har nyligen köpt Photoshop Elemenst 5, installerat och registrerat.
I manualen hänvisas man ofta till Hjälp-funktionen, men när jag klickar på Hjälp händer - ingenting. Jag kan komma till online-support, men det är inte samma sak.
Det står också att hela innehållet i Hjälp-funktionen finns på installationsCDn, men jag kan inte hitta det där heller.
Vad gör jag för fel?

Eva
 
Fixat!

Tack för tipset. Det krävde faktiskt bra mycket detektivarbete även att hitta telefonnumret till svenska Adobe. De erbjuder bara hjälp på vanliga kontorstider vilket inte passar för mig.
Jag fick till det själv ändå. Det behövdes ytterligare en installation och då kände programmet att det var hjälp-funktionen som skulle installeras.
Jag tycker nog att det kunde ha uttryckts tydligare i manualen, men nu funkar det.
Eva
 
Hej, Eva!

Jag använder Elements 3, men har funderat på att skaffa Elements 5, så jag blir lite nyfiken på problemet med hjälpsidorna, eftersom jag antar att Elements 5 precis som Elements 3 inte har någon ordentlig manual. Dåligt, tycker jag! Adobe kunde gott ha skickat med en CD-skiva med en omfattande manual.

Men till saken. Behövde du göra två installationer? En för själva programmet och en särskild installation för just hjälpsidorna?
Eller var det något alternativ under den vanliga programinstallationen som du råkade missa?

Hur är det förresten med manual till Elements 5? Följer det med det en riktig manual (tjock bok eller CD-skiva), eller är det bara en tunn handbok som till Elements 3?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Lasse C skrev:


Hur är det förresten med manual till Elements 5? Följer det med det en riktig manual (tjock bok eller CD-skiva), eller är det bara en tunn handbok som till Elements 3?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Det föjer med en manual till Elements 5, tillräckligt tjock för att ha legat på sängbordet i någon vecka utan att blivit utläst! Den är helt OK och ger en bra överblick. Hjälpfilerna installerades utan problem för mig. Däremot tycker jag hjälpfilerna ibland är lite dåligt skrivna, men vad kan man räkna med för det priset?

Jag har länge varit motståndare till Adobe program - har aldrigt riktigt gillat deras gränssnitt. Nu har jag dock gett mig tusan på ge Elements en chans och håller på att försöka lära mig programmet. Somligt är bra, annat känns fortfarande lite frustrerande men det går framåt!

Mvh
Anders
 
Inte helt bra ännu.

Hej Lasse

Det är väl antagligen jag som har gjort något fel i installationen. Nu funkar hjälpen men i stället har det dykt upp ett nytt problem: Varje gång jag sätter på datorn säger den åt mig att starta om datorn för att slutföra installationen - men det händer inget. Jag ska nog ta bort alltihop och börja om igen.
Handboken är helt OK. 200 sidor och ganska utförlig.
 
AFJ skrev:
Däremot tycker jag hjälpfilerna ibland är lite dåligt skrivna

Hej, Anders!

Jag har tjatat om det här i många trådar, men jag kan inte låta bli att skriva det en gång till.
När jag gör en sökning i sökrutan på hjälpsidorna till Elements 3 med ordet "färg" får jag noll(!) träffar. I ett bildbehandlingsprogram!
Tittar jag sedan i indexet under F finns många sidor om färg, men sökmotorn hittar dem inte.

Elements 3 har nog på det hela taget de sämsta hjälpsidor jag stött på i något program. Därmed inte sagt att de är värdelösa. Det finns mycket information i dem. Den är bara väldigt svår att hitta ibland.

Jag har tänkt dekompilera hjälpfilen så att det går att söka i den som i en vanlig textfil. Jag har bara inte orkat ännu.

Mvh.
Lasse C
 
Re: Inte helt bra ännu.

Telemann skrev:
Nu funkar hjälpen men i stället har det dykt upp ett nytt problem: Varje gång jag sätter på datorn säger den åt mig att starta om datorn för att slutföra installationen - men det händer inget. Jag ska nog ta bort alltihop och börja om igen.
Handboken är helt OK. 200 sidor och ganska utförlig.

Hej, Eva!

Utan att vara någon expert på datorer tycker jag det låter som en klok idé att göra om hela installationen från scratch. Jag tycker det verkar som att något gick fel vid installationen, och det enklaste är ju att göra om den.
Se till att få bort den gamla installationen ordentligt först bara. Om inte "Lägg till eller ta bort progam" (om du använder Windows) lyckas rensa bort allt så plocka bort hela mappen C:\Program\Adobe\Photoshop Elements 5 (eller motsvarande) manuellt, med alla filer och undermappar, så att det inte ligger några korrupta filer kvar och ställer till problem i den nya installationen.

Det verkar ju som att Adobe har skärpt till sig när det gäller manual till Elements. Till mitt Elements 3 följde det bara med en "Startbok" på 65 sidor, med stora bilder på nästan varje sida, så den är just vad den heter, en startbok, som inte går djupare in på tekniska detaljer och funktionerna i programmet.

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:

När jag gör en sökning i sökrutan på hjälpsidorna till Elements 3 med ordet "färg" får jag noll(!) träffar. I ett bildbehandlingsprogram!

Jag kan glädja dig med att i femman så blir det många träffar på "färg".

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.