Annons

hjälp för nybörjare. :/

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, det är rätt gamla kameror, så felet finns oftast där redan, och det är ganska svårt att få tag på någon som inte gör det.

Jag hjälpte en vän att köpa en A1 för ett tag sen. (Har lite dåligt samvete, för det var kanske inget bra råd) Spegeln går långsamt och den gnisslar till vid varje exponering. Däremot blir det inget fel på bilderna, och hon störs inte av oljudet, så än så länge går det bra. Så småningom kommer spegeln dock kärva så pass att den inte hinner upp i tid för exponering.
 
Mitt tips är Nikon FM2. Det är en fantastisk kamera. Helt manuell och mekanisk och mycket robust. Jag hade två stycken under en tioårsperiod som jag var mycket nöjd med och idag bittert ångrar att jag sålde.
En stor fördel är att de tillverkades fram till 2001. Du kan alltså hitta en relativt ny FM2 till ett bra pris, priserna på begagnade analoga kameror är väldigt låga nu. Ett annat argument är tillgången på objektiv där möjligen endast Pentax ligger före? Dock så är en relativt ny FM2 ett bättre val än en 20-30 år gammal Pentax inte minst för att den med sin snabba slutartid/blixtsynktid och ljusare sökare är en bättre kamera än många 70-80 talsmodeller. Och Nikon är ett stort märke så om kameran mot förmodan behöver service är det förmodligen betydligt lättare än om man får problem med en gammal Contax.
Att modellen tillverkades så länge och ersattes med en snarlik modell (FM3) innebär även att reservdelar nog inte är allt för långt borta. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara svårt att få tag på originaldelar till 70-talsmodeller (i det fallet Pentax).
Jag vill dock påpeka att en äldre kamera inte behöver vara ett dåligt val och pengarna för dessa rör sig bara om några hundringar.

/David
 
zandrah skrev:
jo jag är ute efter manuellt fokus :) och som sagt ha något som håller med tiden, som sagt, inte lust att köpa nytt kamerahus på en lång tid framöver.

men sen vet jag inte om jag ska satsa på en digital systemkamera, eftersom efter jag slutat skolan måste jag betala alla vätskor och har antagligen inget mörkerrum att vara i. men men.. den dagen den synden kanske.


tack för alla användbara tips :)

För att späda på den almänna förvirringen skulle jag även rekomendera dej att titta på Olympus OM1 och OM2, små och bra.
 
Jag köpte en FE2 i somras, för att komplettera min D70. Jag tycker den funkar bra och de går att hitta för en relativt liten peng. Jag betalade lite drygt 2000kr för hus, ett 50/1.4, ett 105/2.5, en SB-24 (blixt) och en MD-12 (winder). Det finns ju även FM2 som är samma "modell" fast med mekaniskt styrd slutare (funkar utan batteri (fast man får ingen ljusmätare då). Jag gillar bättre "jaga nålen"-exponeringsmätaren i FE2 (enklare att se hur många steg över eller undereponering man har, vilket gör det enklare att manuellt exponeringskompensera), men den är lite svårare att se i mörker än lysdioderna i FM2. FE2 har även tidsautomatik vilket ju kan vara smidigt i en del situationer.

Det går även att använda moderna AF-objektiv på dessa, så länge det inte är DX-objektiv (gjorda för digitala systemkameror).
Däremot ger de gamla manuella objektiven inte ljusmätning på de modernare "konsumentkamerorna" från Nikon, vilket är lite dumt.

Annars är ju inte F90x eller F80 så dumma, om man vill ha något lite modernare.

Sen finns det ju såklart andra system åxå. Jag skulle personligen välja Nikon eller Canon EOS eftersom begagnatutbudet på allehanda tillbehör är störst hos dessa två. Canon FD kan vara dumt om du senare skulle vilja skaffa digital systemkamera. Då får du ha två uppsättningar objektiv att släpa på.
 
Pentax LX, MX.
Finns hur mycker bra optik som helst att köpa till riktigt bra priser.
Husen hâller i evigheter och är lätta och smidiga, särskilt MX.
LX är vädertâlig och lite extra skyddad för stötar o sâ.
 
Hjälp för nybörjare..

zandrah skrev:
hej!

..den jag har använt mig av nu är en Pentax ME super med 28 - 80 mm objektiv. jag trivdes bra med den, ska jag leta efter något liknande?


Jäpp, trivdes du med Pentaxen, dumt att ändra ett "vinnande lag".. ;)

Nu kan du Pentaxen, då er'e bara å ta fina bilder!
 
Pongu skrev:
Köp inte en dyr Contax. Lägg pengarna på bra optik. Huset håller bara filmen.

/Pontus

Att begagnade Contaxhus är dyra tyder på kvalitét som håller med tiden och det var ju ett av kraven. Har själv ett RTS-hus som tillverkades vid mitten av 1970-talet (köpte det kring -80) och slutaren har inte behövt servas ännu. Men är de så farligt dyra i jämförelse med dagens digitala vidunder?
 
zandrah skrev:
jo jag är ute efter manuellt fokus :) och som sagt ha något som håller med tiden, som sagt, inte lust att köpa nytt kamerahus på en lång tid framöver.

men sen vet jag inte om jag ska satsa på en digital systemkamera, eftersom efter jag slutat skolan måste jag betala alla vätskor och har antagligen inget mörkerrum att vara i. men men.. den dagen den synden kanske.

tack för alla användbara tips :)
För det första om man är såld på det analoga och mörkrumsarbete så rekommenderar jag en mellanformatskamera. De går att hitta en 6*4,5 för 3000 kr med ljusmätare.

Men det kräver som du skriver att man har tillgång till ett mörkrum. Finns det ingen fotoklubb i Kalmar som du kan gå med i sedan?

I ditt läge hade jag antingen köpt en Olympus OM1, de går att hitta för 1500 kr med 28 eller 35 + 50 + 135 eller 200.
Eller gått på Gunnar Djerfs Pentaxlinje.

Canon/Nikon är fina kameror, ingen tvekan om det men de är dyrare.

Själv har jag en Olympus och den används om jag bara vill packa med mig lite ex vandring, lätta utflykter. Det är en väldigt smidig kamera.

Sedan ska man veta att AF ger mer skarpa bilder om det är brått. Då är den föreslagna Nikon 801s ett ypperligt verktyg. Driftsäker billig vanliga batterier men klumpigare än en manuell kamera.
 
Erik Schalin skrev:
Sedan ska man veta att AF ger mer skarpa bilder om det är brått.

Ifrågasätter detta. Det finns ingenting som säger att AF ger skarpare bilder om det är brått. Hur pass skarp en bild blir beror främst på andra faktorer och brådskan är inget hinder för manuell skärpeinställning. Det kan t.om vara så att i brådska är manuell focus att föredra?

T.ex: Hur lång tid tar det från det att du fått AF fältet där du vill ha skärpan och tills kameran exponerar efter att du tryckt av? Med en manuellfocus kamera kan du förinställa skärpan på ett visst avstånd och använda en viss bländare som ger tillräckligt skärpedjup. Har kameran dessutom mekaniskt styrd slutare exponeras bilden, i praktiken utan tidsfördröjning, exakt när du trycker av. Med en 50mm inställd på knappt 5m och bl.8 har du skärpedjup från 2½m - minst 20m och du behöver inte bekymra dig om skärpan. Men detta gäller givetvis bara om du inte vill ha kort skärpedjup eller vill fotografera på extremt nära avstånd, då får du ställa skärpan precis innan du fotograferar. Bildtypen har givetvis också betydelse.
 
Graal skrev:
T.ex: Hur lång tid tar det från det att du fått AF fältet där du vill ha skärpan och tills kameran exponerar efter att du tryckt av?

Ca 0.5s, ungefär, för kameran att fokusera och ta bilden. Något snabbare med ett proffshus med snabbare AF.
 
Känner att jag får precisera lite Nils.
Iso 100, inomhus, barn i rörelse

Största bländare 2,8, kanske 4

Och jag lovar att det går fort med F5an ;)

Men jag kände samma sak med Mamiyan utomhus och barnkalas.

Och sedan har du helt rätt i Nils att det är oslagbart att vänta ut det rätta ögonblicket.
 
det finns inte tillgång till en fotogrupp där jag bor vilket är Hultsfred. närmaste fotoklubb ligger ca 11 mil härifrån. och mörkerrummet är skolans, inte allmänhetens. :/


fast det är ju en särskild känsla när man framkallat allt själv, än när man har en digital. så man kanske inte ska ge upp det.

en canon EOS eller nikon eller en f80x är sammanfattningsvis de jag fått mest tips på. ska leta upp en säljare och se hur bekväma de känns :)
 
zandrah:
Man kan hitta kompletta mörkrumsutrustningar billigt begagnat, om du har något ställe att ha grejerna på.
 
dumbo skrev:
Ca 0.5s, ungefär, för kameran att fokusera och ta bilden. Något snabbare med ett proffshus med snabbare AF.

I bästa fall kanske? Om du inte efter focuseringen måste komponera om bilden när du inte vill ha huvudmotivet mitt i bilden. Och ½ sek är ändå för mycket i många situationer där snabbhet krävs för att inte ögonblicket och bilden ska försvinna.

När det gäller flera äldre begagnade kameror är det väl också så att AF-funktionen inte alltid är den bästa och att tiden mellan focusering-komponering-exponering blir längre än 0,5 sek?
 
Graal skrev:
I bästa fall kanske? Om du inte efter focuseringen måste komponera om bilden när du inte vill ha huvudmotivet mitt i bilden. Och ½ sek är ändå för mycket i många situationer där snabbhet krävs för att inte ögonblicket och bilden ska försvinna.

När det gäller flera äldre begagnade kameror är det väl också så att AF-funktionen inte alltid är den bästa och att tiden mellan focusering-komponering-exponering blir längre än 0,5 sek?

Jag vet inte hur F90x, tex, förhåller sig till en D70. F90x lär ju ha kraftigare motor tex, men kanske sämre AF-modul. F80 har väl samma AF-modul som D70 (jag refererar till D70 eftersom det är den kamera jag använt mest och har mest erfarenhet av) och borde ha motsvarande motor. I Nikonsystemet finns det ingen anledning att köpa äldre än så, om man är ute efter kameror med AF.
Under dåliga ljusförhållanden med ljussvag optik kan det ju hända att kameran börjar jaga efter fokus såklart. Den händer nån gång emellanåt med min 70-210/4-5.6. Ljussvag optik gör ju det svårare att fokusera manuellt åxå. Nu är ju inte sökaren i min FE2 av absolut toppklass, men AF:en i min D70 gör iaf ett betydligt snabbare och bättre jobb i dåligt ljus än jag gör med min FE2, med samma optik.
Att en kamera har AF gör ju dock inte att man inte kan fokusera manuellt. Man kan ju busenkelt koppla ur AF:en och ställa kameran på 5m och bländare 8 (eller vad det nu var), om man nu känner för det. ;-)


Erik Schalin skrev:
mmm
Men det finns möe skit också.

Klart det finns. Man bör ju veta vad man ska leta efter. Då är ju fotosidan en bra resurs. ;-)
 
dumbo skrev:
......Att en kamera har AF gör ju dock inte att man inte kan fokusera manuellt. Man kan ju busenkelt koppla ur AF:en och ställa kameran på 5m och bländare 8 (eller vad det nu var), om man nu känner för det .....

Ja, för 0.5 sek fördröjning eller mer är alldeles för lång tid i vissa motivsituationer, Men då gäller det ju att redan från början ha den urkopplad och inte komma på det när man ser motivet, för då blir det ju ännu längre tidsfördröjning när man först ska koppla ur AF-funktionen.
 
Just när det gäller F801s är jag helt inne på Nils linje. AF:en är inte så mycket att hänga i granen. Tycker den missar ofta. Jag är snabbare och säkrare om jag kopplar ur skiten, och då är det med 50/1,8, som borde vara en av de snabbare optikerna. Med F100 är det en annan sak, men inte heller där tycker jag AF är så nödvändigt. Sökaren är så pass bra. Tar ju ungefär lika lång tid att välja fokuspunkt som att fokusera själv dessutom...Beror förstås på vad man har för fotograferingsstil.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.