Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp för nybörjare. :/

Produkter
(logga in för att koppla)

zandrah

Medlem
hej!

har hållt på med digitaltfoto ett tag och gick nu en 50p fotokurs på skolan då vi bara fotade svartvitt med systemkamera och exprimenterade med olika mörkerrumstekniker.
jag föll pladask för det analoga och fick erbjudande om att få fortsätta med kursen och få framkallnings, stopp, fix, negativ av skolan, vilket man inte kan säga nej till.

det enda jag behöver göra är att skaffa mig en egen kamera. jag kan inte mycket om systemkameror.. så nu vill jag ha lite tips.

jag är ute efter en begnagnad. vad ska jag tänka på?

den jag har använt mig av nu är en Pentax ME super med 28 - 80 mm objektiv. jag trivdes bra med den, ska jag leta efter något liknande?

det tipset jag har fått från min lärare var att jag skulle leta efter en kamera som det var lätt att byta objektiv på, så kameran kunde utvecklas i takt med mig. är det ett bra tips?
 
låter som ett bra tips, kolla vad som finns på begagnat marknaden med objektiv, Canon och Nikon har nog mest. Och Analoga kameror är billigt idag.. men det viktigaste är att du känner dig bekväm med kameran.
 
Köp en Nikon eller Canon eftersom de är störst och det finns flest objektiv till dem och störst utbud på begagnatmarknaden.

Är du ute efter en billig men bra analog nybörjarkamera av märke Nikon kan du höra av dig till mig. Jag har både 801s (automatik) och FM (manuell) som jag knappt använder.

/Pontus
 
tips på en lämplig nikon eller canon då med många objektiv på marknaden? finns det någon 'klassiker'?

på ett sätt vill jag inte ha en nybörjarkamera just för att jag vill att kameran ska utvecklas med mig. jag vill ha många alternativ, så jag slipper köpa en ny om ett halv år. jag vill ha en kamera som följer med mig ett par år.
 
Valfri canon EOS eller motsvarande nikon borde ju vara perfekt. Kan man ju få till riktigt bra priser idag, så kolla runt före du köper och hitta en till bra pris - det är dumt at betala för mycket. Och köp inte nytt, beggpriserna är så låga så att det är rätt dumt att göra det.

Nikon 801 eller 601 borde vara bra, eller eos 50, 30 och 5. Kan alla fås till bra priser.
 
kanske är lättare att tipsa om du säger ungefär hur mycket du har lust att lägga på kameran, med eller utan objektiv
 
En av mina gamla 801s kan du köpa för 1000kr inklusive autofokus-optik 35-70mm. Har ett par gamla manuella klassiker också, legendariska 35mm f/1,4 som du kan få för 1000kr och 24mm f/2 för 500kr. Båda i slitet skick men fullt användbara. Tusentals berömda bilder togs med dessa båda gluggar under deras glansperiod på 70-talet.

/Pontus
 
zandrah skrev:
tips på en lämplig nikon eller canon då med många objektiv på marknaden? finns det någon 'klassiker'?

Nikon FM2 är väl en klassiker vars efterföljare fortfarande tillverkas med namnet FM3N, trots att den har helmekanisk och batterioberoende slutare. Tyder på kvalitét tycker jag.
 
En nikon F80 inklusive ett hyffsat objektiv ska du nog kunna hitta för mellan 3-4 tusenlappar.
Alternativt en Canon EOS 33.
 
Graal skrev:
Nikon FM2 är väl en klassiker vars efterföljare fortfarande tillverkas med namnet FM3N, trots att den har helmekanisk och batterioberoende slutare. Tyder på kvalitét tycker jag.
FM2, efterföljaren till FM, är ett mycket bra val om man vill ha en smidig men gedigen helmanuell kamera som man kan lära sig med och, om man skaffar en annan med automatik, ha kvar som backup då den fungerar även utan batterier, tar liten plats och tål det mesta.

Jag hade en FM2 men föredrar FM trots en aning sämre blixtsync-tid, för att jag tycker upplägget av reglagen är något bättre, ringen runt objektivfattningen är av metall och inte plast och för att den tar både non-AI och AI-objektiv. Men de är i stort sett identiska.

Vill du ha samma goda egenskaper men med bländarstyrd slutartidsautomatik är FE2 inte dum heller. Om man inte kräver autofokus kan Nikon vara ett något bättre val än Canon för att det finns en uppsjö av billiga och bra manuella objektiv.


/Pontus
 
Zandrah

Låt dig inte lockas av alla anbud på billiga plastjapaner. Tänk på framtiden och köp kvalitét. Du vill ju lära dig analogfoto från grunden och kunna gå vidare med mer avancerade kunskaper, då behöver du en manuell kamera med manuellt fokus. Sen skadar det inte att kameran även har automatik för bekvämlighetens skull. Med de summor du är beredd att betala har du råd med tyska kvalitetskameror som du kommer att ha glädje av för lång tid framöver. Contax är ett märke med mycket bra kamerahus och fantastisk optik. Det finns flera modeller som passar. Med lite tur kaske du kan hitta en Leica för dina pengar. Själv har jag nyligen köpt en Hasselblad för 5000:-, en helt underbar kamera för mellanformatsfilm.

//Lasse
 
dobos skrev:
Zandrah

Låt dig inte lockas av alla anbud på billiga plastjapaner. Tänk på framtiden och köp kvalitét. Du vill ju lära dig analogfoto från grunden och kunna gå vidare med mer avancerade kunskaper, då behöver du en manuell kamera med manuellt fokus. Sen skadar det inte att kameran även har automatik för bekvämlighetens skull. Med de summor du är beredd att betala har du råd med tyska kvalitetskameror som du kommer att ha glädje av för lång tid framöver. Contax är ett märke med mycket bra kamerahus och fantastisk optik. Det finns flera modeller som passar. Med lite tur kaske du kan hitta en Leica för dina pengar. Själv har jag nyligen köpt en Hasselblad för 5000:-, en helt underbar kamera för mellanformatsfilm.

//Lasse

Hm? Contax SLR-kamerahus från början av 1970-talet har aldrig tillverkats i Tyskland. De är heljapanska och även huvuddelen av optiken har tillverkats i Japan (under sträng kvalitétskontroll från Zeiss). Även optiken till Hasselblad tillverkas numera i Japan av Fujinon.
 
Graal skrev:
Hm? Contax SLR-kamerahus från början av 1970-talet har aldrig tillverkats i Tyskland. De är heljapanska och även huvuddelen av optiken har tillverkats i Japan (under sträng kvalitétskontroll från Zeiss). Även optiken till Hasselblad tillverkas numera i Japan av Fujinon.

Ja, ja - vad du var petig da. ;-)
Se det bildligt lixom. Hur som helst är det bra kameror.

//Lasse
 
jo jag är ute efter manuellt fokus :) och som sagt ha något som håller med tiden, som sagt, inte lust att köpa nytt kamerahus på en lång tid framöver.

men sen vet jag inte om jag ska satsa på en digital systemkamera, eftersom efter jag slutat skolan måste jag betala alla vätskor och har antagligen inget mörkerrum att vara i. men men.. den dagen den synden kanske.


tack för alla användbara tips :)
 
För att röra till det ännu mer kan jag ju isåfall föreslå att skaffa ett Yashicahus, som har samma fattning som Contax, och sen köpa fina Contaxgluggar. Fast det kryllar ju inte av dem precis.

Annars ska man inte underskatta Canons gamla FD-system. Mycket fin optik för billiga pengar. En F1 new kanske. A1 och AE1 är fina, men kärvar ihop och börjar låta konstigt med tiden.

Fast vill du ha digitalhus också, så är det klokt att skaffa ett system som fortfarande "lever", som Minolta AF, Pentax, Nikon och Canon Eos. Pentax är de som är bäst vad gäller kompatibilitet med gamla prylar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.