Annons

Hjälp få tillbaka vanliga importfönstret

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Hej!

Skulle tro att det var efter uppgraderingen till senaste iOS som importmodulen i Lightroom började se annorlunda ut. Blir galen på't.

Förut kunde jag välja sökväg till vart bilderna skulle importeras via "trädupplägg". Kunde ange att det skulle ligga i en specifik mapp och att det skulle skapas en undermapp med ett visst namn.

Nu måste jag trycka högst upp till höger och bläddra runt i en vanlig finderruta och välja att "skapa ny mapp" där jag vill lägga bilderna. Det konstiga är att lightroom sedan i denna mapp, vid import, skapar en undermapp som den döper till ett flera veckor gammalt mappnamn. Hur den får för sig att göra detta är för mig en gåta och jag lyckas inte på något sätt att få upp den ordinarie importmenyn. Hur kan jag få tillbaka denna?

Ni ser på bifogad bild hur min meny ser ut just nu.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-10-29 kl. 14.48.21.jpg
    Skärmavbild 2016-10-29 kl. 14.48.21.jpg
    15.1 KB · Visningar: 79
Du syftar nog på OS X eller macOS, men du får fram alla paneler genom att högerklicka på en panelrubrik och välja Visa alla.
 

Bilagor

  • Adobe Lightroom -  - Screen Shot 29 okt. 2016 15.45.01.png
    Adobe Lightroom - - Screen Shot 29 okt. 2016 15.45.01.png
    27.6 KB · Visningar: 423
Hej!

Ja precis.

Visa alla är vald men får fortfarande inte upp så jag kan bläddra fram målmapp i högermarginalen på samma sätt som jag kan bläddra fram den i vänstermarginalen. (Se bifogad bild)
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-10-29 kl. 16.22.17.png
    Skärmavbild 2016-10-29 kl. 16.22.17.png
    122.1 KB · Visningar: 18
Hej Marie

Det är inte så enkelt att du bara valt fel sätt att importera?
Alltså som i bifogad bild - "Lägg till" istället för de andra valen?
Då kommer nämligen inte importpanelen "Mål" att synas. Valet "Lägg till" betyder att du bara vill lägga till foton för Lightrooms vetskap i dess databas. Men bilden ligger kvar där den ligger och flyttas ingenstans, därav ingen anledning att kunna välja målmapp.

Thommy Andersen
 

Bilagor

  • LR-import.PNG
    LR-import.PNG
    199.1 KB · Visningar: 19
Hej Marie

Det är inte så enkelt att du bara valt fel sätt att importera?
Alltså som i bifogad bild - "Lägg till" istället för de andra valen?
Då kommer nämligen inte importpanelen "Mål" att synas. Valet "Lägg till" betyder att du bara vill lägga till foton för Lightrooms vetskap i dess databas. Men bilden ligger kvar där den ligger och flyttas ingenstans, därav ingen anledning att kunna välja målmapp.

Thommy Andersen

Hej!

Tyvärr. Har "kopiera" valt. Bifogar en större skärmdump så man ser lite mer hur det ter sig ut på min skärm. Är galet irriterande att det beter sig så här och har jag inte en susning om huruvida jag råkat ändra något av misstag eller om det är någon uppdatering. Har försökt högerklicka här och där, letat i menyer men hittar inget som tar fram samma "trädsystem" som återfinns på vänstersidan.

Fler ideer?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-10-29 kl. 23.57.39.jpg
    Skärmavbild 2016-10-29 kl. 23.57.39.jpg
    14.3 KB · Visningar: 80
Tackar så jättemycket för tipset! Hittade en uppdatering på LR som gjorde att importfönstret återgick till det normala igen. Ordningen är återställt! :D :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.