Annons

hjälp en nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

asakasa

Guest
hej, jag fick i studentpresent min allra första systemkamera. jag har alltså aldrig använt en sådan förut så det är lite saker jag undrar. har läst några artiklar här men jag blev inte mycket klokare av dem.

det jag undrar mest om är skärpedjupet. läste nånstans här att "stor bländaröppning=litet skärpedjup, liten bländaröppning=stort skärpedjup". det hjälpte ju lite men sen läste jag här att man måste ha lång slutartid för att få stort skärpedjup... hur hänger bländaröppningen och slutartiden ihop? måste man automatiskt ha lång slutartid om man har liten bländaröppning...?
kan någon förklara lite hur skillnaden i bilden blir med olika inställningar på de här två sakerna, hur de påverkar resultatet liksom?

om någon har några andra nybörjartips tar jag gärna emot dem också :)
 
Med stor bländaröppning får kameran in mer ljus och behöver alltså då en kortare slutartid. Samtidigt så släpper en mindre bländare in mindre ljus och kräver då längre slutartid för att inte bilden ska bli helt mörk..

Vad har du för kamera förresten? Finns det skärpedjupskontroll på den? I sådana fall kan du se hur mycket mörkare det blir med en mindre bländare och hur skärpedjupet påverkas med olika bländarinställningar?

/Robert
 
Senast ändrad:
Tänk att du har en hink med vatten som måste genom ett hål.

Har du ett litet hål (liten bländare) så tar det längre tid. Med ett stort hål går det snabbt.

"Vattenmängden" är konstant och beror på hur mycket ljus det finns.

Läser du med din ljusmätare av t ex slutartiden 1/125 och bländare 5.6 så kan du exponera din bild med det. Eller låta ljuset rinna genom snabbare eller långsammare med t ex 1/60 och bländare 8 eller 1/250 och bländare 11. "Vattnet" rinner igenom hålet med samma hastighet med alla de alternativen och ger samma exponering. Men olika skärpedjup.

Alla talen står för dubbleringar/halveringar och kallas för "steg".
 
har en Canon EOS 300. jo, den har en knapp för skärpedjupskontroll upptäckte jag nu...
hur "vet" jag hur lång slutartid i förhållande till bländaröppningen jag ska ha då? syns det när jag använder skärpedjupskontroll eller finns det nåt i kameran som mäter det på nåt sätt?
 
Det är ljuset som avgör. Ljusmätaren föreslår en exponering, du avgör hur du vill ge den filmen den exponeringen.

Om det är skärpedjupet som är det du vill påverka kan du använda ett av de automatiska lägena på din kamera som låter dig välja bländare och automagin kompletterar med ett förslag på slutartid. Vet inte vad det läget heter på en Canon men nog lär det ha bokstaven A i sig.
 
(Vet inte heller vad det heter på Canon men jag antar att det är liknande Nikon):

A - du väljer bländare, kameran väljer slutartid
S - du väljer slutartid, kameran väljer bländare
P - kameran väljer båda två
M - du väljer båda två

Detta är grunderna. Sedan finns det motivval för att göra det ännu enklare på EOS 300. Varianter av P-läget...

/Robert
 
RobGum skrev:
(Vet inte heller vad det heter på Canon men jag antar att det är liknande Nikon):

A - du väljer bländare, kameran väljer slutartid
S - du väljer slutartid, kameran väljer bländare
P - kameran väljer båda två
M - du väljer båda två

Detta är grunderna. Sedan finns det motivval för att göra det ännu enklare på EOS 300. Varianter av P-läget...

/Robert

Det heter följande:
AV - Bländare
TV - Slutartid
P - Auto
M - Manuel
 
tack!

tack för alla svar! en hel del frågetecken har rätats ut :)
fast jag förstår inte skärpedjupskontrollen riktigt. när jag håller inne den blir bilden bara lite mörkare i sökaren...? vad har jag för nytta av det?
 
Åsa - Jag tyckte precis samm sak när jag fick min kamera. :)

Har du en möjligvis en blomma i din fönsterkarm?
- Välj AV-programmet och välj exempelvis f/22
- gå nära och fokusera på fönstret så att blomman är oskarp i förgrunden.
- tryck in skärpedjupsknappen.

Det blir nu inte bara mörkare utan även blomman blir skarpare. Anldeningen är att sökaren alltid visar hur det ser ut med största bländaren (annars skulle bilden bli alldelles för mörk). När du trycker in knappen visas förutom en mörkare bild även en föränding i skärpedjupet...

Exemplet går givetvis att göra på vad som helst om du nu inte har en blomma/växt i närheten. (Både bakgrunder och förgrunder)
 
RobGum skrev:
bara mörkare utan även blomman blir skarpare. Anldeningen är att sökaren alltid visar hur det ser ut med största bländaren (annars skulle bilden bli alldelles för mörk). När du trycker in knappen visas förutom en mörkare bild även en föränding i skärpedjupet...
)

Jag tycker personligen det är väldigt svårt att se HUR stort skärpedjupet blir eftersom det blir så mörkt. Jag har aldrig lyckats använda den knappen på ett vettigt sätt...
 
ah, NU förstår jag... man (jag) får i alla fall en aning om hur skärpan blir, även om det blir mörkt.

provade genom att ställa upp mammas teburkar på bordet på olika avstånd :)
 
Linmajon skrev:


Jag tycker personligen det är väldigt svårt att se HUR stort skärpedjupet blir eftersom det blir så mörkt. Jag har aldrig lyckats använda den knappen på ett vettigt sätt...

Jag brukar bara kolla på ett ungefär (om det är två motiv med olika avstånd som jag behöver ha i skärpa, eller om jag bara vill se om exempelvis en oskarp bakgrund passar lika bra med bländare 11 som 2.8). Jag har två objektiv som sträcker sig ända upp till bländare 38. Då är det riktigt mörkt. Ska man dessutom ta bilden på kvällen blir det helt omöjligt.

Men skärpedjupskontrollen är en funktion som jag verkligen saknar ibland på mitt andrahus. Så länge det är dagsljus använder jag funktionen lite då och då...
 
För att bokstavligen talat kunna förstå hur skärpedjupet fungerar är det bäst att:

1. rikta kameran mot t ex en fönster blomma el dyl.

2. Mät ljuset och ta sedan bilder med olika bländare och tid.

3. Varje bild får då olika skärpedjup. Ett tips att att skriva upp i ett block vilken bländare och tid du hade.

4. Framkalla skriv ner tid och bländare på baksidan av kortet och jämför. Sedan kan du ta fram bilderna så fort du blir lite osäker på hur du vill ha bilden.

Det är ganska bra att inte förlita sig för mycket på automatiken. Du kan visserligen välja automatik men då har du inte full kontroll över hur bilden blir i slutändan. Dessutom kan du ju mixtra med bilden hur du vill när du lärt dig hur bländare och tid fungerar.

Tänk på att rörelseoskärpan blir mer och mer tydlig ju längre tider du använder. Allt under 1/60 brukar vara svårt utan stativ.
Att få rörelseoskärpa är ett väldigt bra grepp om du vill få motivet att se "rörligt" ut. T ex:

Fotograferar du en cykel med tiden 1/500 kommer det se ut som om cyklisten står stilla, bilden blir fryst. Fotograferar du cykeln med lägre tider får du även med rörelsen.
 
Mitt tips är följande:

Skriv ner alla fakta om skärpedjup och rörelseoskärpa på ett papper som du helst plastar in och sedan förvarar i kameraväskan.

Jag har själv problem med att komma ihåg vilket som är vilket när man väl är ute på fältet.

Exempelvis detta:

Stor bländare = låg siffra(2.8) = stort hål = kort skärpedjup

Detta kan ju vilket proffs som helst blanda ihop vid en stressad situation. :)

Blandar man sedan in att ett tele inte har samma skärpedjup som ett vidvinkel då blir det ännu värre.
 
Det som betyder något är avbildningsskalan. Om du jämför skärpedjupet mellan ett tele och ett vidvinkelobjektiv är det samma vid samma avbildningsskala (och samma bländare). Alltså, för att få samma skärpedjup med vidvinkel som med ett tele måste du gå mycket närmare motivet så att det blir lika stort i sökaren.
 
Jim H:

Felaktighet ? Förklara gärna för jag förstår inte vad du menar.

Felle:

Jag citerar min objektivbibel, Canon Lens Work II.

1. Aparture setting:

A large aparture setting gives a shallow depth of field....

2: Shooting distance:

When focusing on a near object, the depth of field will be shallower than if focusing on a more distant object.

3: A shorter focal length provides a greater depth of field, while...

Dessutom kan du aldrig få samma bild med ett vidvinkel på nära håll som ett tele på långt hhåll, utan att förändra perspektivet.
 
Fredrik H skrev:
Jim H: Felaktighet ? Förklara gärna för jag förstår inte vad du menar.
Jag har dragit det i så många trådar redan så jag orkar inte en gång till :)

Dessutom är det ett sidospår för den här tråden. Men jag kan hänvisa till Torsten Ståhlbergs utmärkta artikel i ämnet. I korthet har felle rätt. Ditt resonemang äger nog sin riktighet vid jämförelser mellan bildformat men inte vid objektivval för ett givet format. Äh, nu började jag babbla ändå. Stopp på mig!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar