Annons

Hjälp! En laptop för bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Jag fundera på att skaffa en ny laptop som jag kan arbeta med bilder både hemma och ute. Jag vet att många skulle rekommendera macbook MEN jag är ute efter windows då jag har mina program köptes för windows.
Så mina kära fotografer och grymma människor, kom gärna med förslag på grymma laptop för bildarbete och VARFÖR ni rekommenderar den (så jag kan jämföra)
Tusen tack!

För mindre 13-tumslaptops kan jag rekommendera Asus laptops med full-HD IPS-skärmar, finns i både högblank touchutförande och halvmatta utan touchstöd. Efter skärmkalibrering har min laptop gett resultat som ligger närmare min "riktiga" skärm (NEC SpectraView) än andra laptops jag provat, och IPS-tekniken gör ju att bilden ser bra ut även om man ändrar vinkeln på skärmen lite (ostabila siktvinklar är annars stora problemet med laptopskärmar, kolla i butiken när du ändrar huvudpositionen - speciellt lite ovan eller underifrån).

Kör själv en Asus U38N-C4010H ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464790 ) som jag uppgraderat minnet på till 10 GB, många lättare Asuslaptops kan gynnas av smärre uppgradering och butiker som Inet borde kunna göra sånt åt dig. Just den här modellen har dock lite slö processor och disk, om jag skulle använda den oftare för redigering skulle jag kika på något med Intel-processor, SSD-disk och kanske större skärm (full-HD på 13-tum är på gränsen till smått).

Använder själv bara laptopen för redigering på resor och i övrigt för att förhandsgranska bilder i studion där jag plåtar direkt in i datorn via USB. I studion är det smidigt med en touchskärm också, men för en ren redigeringsdator kanske en modell med halvmatt/reflexskyddad icke-touch skärm är att föredra (touchskärmar är i regel alltid högblanka). Bra skärm följt av mycket minne är dock de saker jag tycker är viktigast för en vettig redigeringsdator.

Det kan vara bra att vänta några veckor med datorköp då Intel precis släppt sin nya processorserrie Haswell. Dessa ger bättre prestanda och batteritid.

För mindre 13-tumslaptops kan jag rekommendera Asus laptops med full-HD IPS-skärmar, finns i både högblank touchutförande och halvmatta utan touchstöd. Efter skärmkalibrering har min laptop gett resultat som ligger närmare min "riktiga" skärm (NEC SpectraView) än andra laptops jag provat, och IPS-tekniken gör ju att bilden ser bra ut även om man ändrar vinkeln på skärmen lite (ostabila siktvinklar är annars stora problemet med laptopskärmar, kolla i butiken när du ändrar huvudpositionen - speciellt lite ovan eller underifrån).

Kör själv en Asus U38N-C4010H ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464790 ) som jag uppgraderat minnet på till 10 GB, många lättare Asuslaptops kan gynnas av smärre uppgradering och butiker som Inet borde kunna göra sånt åt dig. Just den här modellen har dock lite slö processor och disk, om jag skulle använda den oftare för redigering skulle jag kika på något med Intel-processor, SSD-disk och kanske större skärm (full-HD på 13-tum är på gränsen till smått).

Använder själv bara laptopen för redigering på resor och i övrigt för att förhandsgranska bilder i studion där jag plåtar direkt in i datorn via USB. I studion är det smidigt med en touchskärm också, men för en ren redigeringsdator kanske en modell med halvmatt/reflexskyddad icke-touch skärm är att föredra (touchskärmar är i regel alltid högblanka). Bra skärm följt av mycket minne är dock de saker jag tycker är viktigast för en vettig redigeringsdator.

Ok, så om du skulle kunna rekommendera en icke touchskärm och större än 13". Vilken/vilka skulle det vara?

Frågan är om någon av dem är bra för bildredigering? Någon du rekommenderar? Jag har ingen koll på datorer.

De har nog ännu inte kommit ut på marknaden, men det borde vara dags snart.

Jag håller med Will om att man bör välja en utan touch och med halvmatt skärm. Ingen bärbar dator är optimal för bildredigering, men väljer du någon av de kommande med i5-processor, IPS-skärm, SSD och mycket minne kommer du långt :)

Jag håller med Will om att man bör välja en utan touch och med halvmatt skärm. Ingen bärbar dator är optimal för bildredigering, men väljer du någon av de kommande med i5-processor, IPS-skärm, SSD och mycket minne kommer du långt :)

Jodå, de har kommit ut på marknaden. I alla fall till nya MacBook Air.
/D

Det verkar kommer att vara pekskärm på den Asus modellen och lanseringsdag är i augusti. Jag börjar skolan då och jag vill gärna skaffa en fungerande laptop innan dess.

Har du någon rekommendation ?

Det hinner nog komma fler datorer av olika märken med den processorfamiljen innan augusti, och om inte annat kommer befintliga modeller som finns i lager säkerligen sänkas i pris när de nya släpps.

Någon rekommendation har jag svårt att komma med innan det finns datorer att köpa, men det kan ju vara intressant att veta vad du har för budget.

Det hinner nog komma fler datorer av olika märken med den processorfamiljen innan augusti, och om inte annat kommer befintliga modeller som finns i lager säkerligen sänkas i pris när de nya släpps.

Någon rekommendation har jag svårt att komma med innan det finns datorer att köpa, men det kan ju vara intressant att veta vad du har för budget.

Min budget är max 20k då jag vill ha en som ska vara min bästa vän under kommande år av studie och kanske även längre.
Är väldigt uppskattad om du har några förslag.

och som det ser ut just nu i fall jag inte hinner med att skaffa haswell, så blir det ändå bra utan haswell. Så längre det är en hyfsat laptop till fotoarbete med tunga filer och programmer.

Whatever the laptop you decide to choose please get a good calibrator and use an program like DispCalGui (free) so you can see what are you doing (no surprises). TRy to choose the machine with the better screen (and that does not mean the better contrast but the better linearity)

och som det ser ut just nu i fall jag inte hinner med att skaffa haswell, så blir det ändå bra utan haswell. Så längre det är en hyfsat laptop till fotoarbete med tunga filer och programmer.

Då har jag dessvärre inga råd - jag väntar själv på att välja en med den arkitekturen. IPS-skärm, SSD, och mycket minne är det jag kan råda dig till utan att säga någon särskild modell. För 20K får du mycket dator redan nu, men att inte vänta tills de nya modellerna finns är synnerligen dumt.

-Vad menad med bättre linjäritet?

WEll, putting in very simple words (i wont write a book here :) no screen is linear. To put a very simplistic example a signal of let say (0,0, 223) is shown by the screen as (1,2,215), but a signal of (0,0,225) is shown as ((3,0,222) and so on. Some screens are so unlinear that can not even be calibrated. A calibrator is a spectrophotometer that measures colored patches and do complex mathematics to create LUTs (Look up tables) and matrices . That is applied to the operative system level or in some cases at the graphic card level to remap the colours to look as it should be.
I think i don't need to say how much important this is, otherwise you will colour correct your pictures blind (when you print out or look the picture in a different screen it will look completely off). Actually in a different screen will look off anyway but your original will be fine and closest to the ideal.
The printing, photography and cinema spend fortunes on that and specially in very high end monitors, yo don't need to do that, just choose the best you can for the money you can afford, but to have a calibrator is a MUST.

Just do this exercise: download Davinci Resolve Lite (free). Crush the blacks slightly and watch how many artefacts will you see, look at that nasty banding. Now calbrate the screen and...BUM...everything looks perfect. Of course this does not work in every screen, only in the ones that has enough linearity. Sadly enough, it is impossible to tell you which models has good screens. Macs has good enough screens for sure but cost a lot and are not even the best screens.
The other aspect is the evenness of the screen, many, but many of them looks a color on top a a completely different in the middle and in the bottom, what it makes very difficult to set the right balance of the picture.
You have to do some research and don't trust the sellers, they have not a clue, they only need to sell, unless you go to a professional house like Scandinavianphoto or the like.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar