Annons

Hjälp en glad amatör att välja kamera..

Produkter
(logga in för att koppla)
Man måste själv hitta den kompromiss som passar ens egna fotograferande och det sätt man själv utövar sin fotohobby. Alla kameror är kompromisser på ett eller annat sätt. Kan ju bara ge råd utifrån min horisont: Det viktiga är att behärska sin utrustning så att man ger sig på motiv och tacklar dem på ett sådant sätt med den utrustning man har att man får de bilder man tycker sig se. Och då inte bara behärska utrustningen rent tekniskt hur man ställer in och så, utan hur man använder den i kombination med sina motiv i syfte att få de bilder man vill ha. Det är nog den svåra biten.

Utrustning är viktig på det viset att man måste behärska den man har och koppla dess förutsättningar med sitt bildseende så att man får utdelning. Bra bilder har ingen automatisk koppling till bra utrustning. Den länken står fotografen för. Blir inte bilderna bra finns det mycket mer att hämta i att utveckla fotografen, än i att köpa dyrare grejor. Det är i alla fall min erfarenhet. Sedan kan det vara kul med grejor, det i sig kan ju ha ett så stort värde att man ser det som motiverat att köpa på sig en massa dyrbar utrustning. Men man skall inte glömma hur denna behöver kopplas till fotografens bildskapande förmåga. En ny kamera lär man sig ställa in ganska fort, att utveckla sitt bildseende är ett livstidsprojekt. Och för detta senare tror jag inte kameran eller objektiven är så förfärligt viktiga, annat än att man måste känna till den utrustning man har så den kan kopplas till den kreativa ådran på ett konstruktivt sätt.

Med detta ville jag egentligen bara säga att trådskaparen får känna efter vilken slags fotograf denne är och köpa utrustning därefter. Kanske inte så lätt :)

Slår ett slag...

... måste efter att ha läst inläggen ovan och själv är man en newbie, slå ett slag för nämnda Canon semiproffsmodell 40D. Eller egentligen vilket som hamnar på rätt pris av 30, 40 eller 50D. Min kamera är mycket bättre än jag som fotograf och kommer vara så under överskådlig tid. Ett stabilt, rejält hus med rätt tyngd och soliditet. Komplettera med vertikalgreppet (BG-E2) eller hellre hitta komplett hus och grepp, då det alltid blir billigare, och Du har en riktig kompis att hålla i handen. Balansen är super och längre gluggar känns mycket trevligare att jonglera med om huset/greppet är lite att hålla i. >300mm på fri hand känns inte alls så "vingligt".

Kamerainställningarna är omfattande, om man vill, och det vill man efter ett tag. I början vill man plåta och då funkar automatiken jättebra både i bas- som i kreativa zonen. Valde för att också min bättre hälft som bara vill knäppa skall kunna ta med, sikta och trycka av utan att fundera. Vill man sedan, jag håller på att gå helt forlorad, grotta ner sig i inställningar för istort sett vad tusan Du vill, finns det mesta med i den serien och min kompis blev förvånad hur mycket finesser som faktiskt ingick i min 30D när vi jämförde med hans 5D mkII-hus.

Jag är säker på att en Nikon i motsvarande nivå är lika kul och bra och jag kan inte nog rekommendera att köpa semiproffshus i aluminium/AlMg-legering beggat istället för kamerahus i plast ur instegsserien för pygméhänder. Jag har sån tur att en av mina nära vänner är fotograf och naturligtvis har jag fått massa hjälp av honom vid valet.

Subjektivitet är ordet...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto