Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp dator problem..

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter2meter

Avslutat medlemskap
Hejsan

Har fått hem min nya hårdvara till datorn. Installerar Vista 64bit, hinner se skrivbordet i 10 sek sen så startar datorn om. Efter omstart så stannar den vid där det rullar på streck nere i mitten, vet inte hur jag ska beskriva. Sen så händer inget mer den bara tuggar på med strecken som rullar på. Kör en reset väljer att starta i felsäkert läge..då börjar den ladda filer men fastnar på crcdisk.sys...

Har provat installera om flera gånger. Testade tillslut med att installer Windows xp. Det funkar hur bra somhelst.

Snälla finns det någon som kan hjälpa mig.. Är det hårdvarufel tror ni?
Har testat att ta ur varje minne och testa dom var för sig... men ingen skillnad... Eftersom xp fungerar galant så borde väl vista va med i leken?

Hoppas på bra hjälp..


Har stoppat in följande i datorn:

Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz
Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Moderkort: MSI G33M-FI, G33, Socket-775, DDR2,
m-ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,
Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2
32MB 7200RPMNätaggregat: Tagan 420W med 24A på +12V



//Peter
 
Hej.

Vista har känd problem med den här filen (crcdisk.sys) i vissa datorer. När den hänger sig vid en .sys fil så är det drivrutin till en av komponenter du har i boxen som inte är kompatibel med Vista.

Försök detta: efter installation av Vista starta inte om dator. Om dator startas om av sig själv sätt in en bootbar Vista CD och starta från denna. Gå till <WINDOWS>\System32\Drivers\ och hitta en fil som heter sptd.sys och radera den. Starta om som vanligt.

Hoppas detta hjälper dig.

mvh
 
Hejsan

Tackar skall testa detta när jag kommer hem. Jag som nu äntligen har en burk som inte ska va sirap när jag har flera program igång samtidigt.

Jag testar och återkommer.
 
Ja vista är installerad på nya disken. XP på gamla datorn.

Har tagit med disken hem till en kompis där funkade det utan problem att installera vista på den. Hittar ingen fil som har namnet sptd.sys.

Undrar om det är moderkortet då som spökar..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.