Annons

Hjälp ! Dags för en digital systemkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Took

Ny medlem
Hej ! Jag har lite beslutsångest vad jag ska köpa för kamera. Brukar läsa foto och deras jämnförelser och så, men de lutar väl åt 40D eller 400D.

Pris kan jag gå upp till 15 000kr.

Brukar fota det mesta, men just nu har jag bara en systemkamera med filmrulle just nu. Och eftersom jag är en sån som gillar att redigera bilderna så känns det som det blivit dags att kliva upp till En digitalt.

Hjälp nu mig att köpa en digital kamera så jag kan komma igång och ladda upp grymt snygga bilder =D

Mvh Camilla

Jag fotograferar ganska brett.
Jag gillar att fotografera djur, porträtt, människor, natur osv. Har nog inga begränsningar. gillar att exprementera och manipulera bilder osv.

Vill bara lägga pengar på ett bra köp när jag är själv så osäker på vad jag ska köpa.

Canon eos 30D/400D + Canon EF 70-200/4L(begagnad) + Canon EF 50/1.8(begagnad härifrån t.ex) + Tokina 100/2.8 + Canon EF-S 18-55 (du kan köpa den för ungefär 150kr härifrån).

kommer nog landa nånstans runt där

Vad ar det for kamera du har nu da? Kan du anvanda objektiven till den till den nya? Och nar du skriver 40D, menar du Nikon D40?

I vilket fall som helst sa finns det inga daliga val bland de nya digitala systemkamerorna. Om du koper en Nikon, Pentax, Canon eller Sony sa kan det inte bli fel. Ta den som kanns bast att halla i och som passar din budget. Market ar inte sa viktigt, det viktiga ar att du gillar kameran.

For 15000 far du valdigt bra grejer, men jag skulle nog rada dig att spara en del av pengarna och lagga dem pa ett objektiv lite senare nar du vet mer vad du behover.

Om du har (bra) objektiv o andra tillbehör av ett märke. Välj det märket.

Köper du från scratch är Olympus E-510 bäst, sen kommer ingenting o sen kommer Pentax K10D.

Det är lätt att välja nu.

Senast ändrad:
papi skrev:
Pentax K10D med DA 16-50/2.8 Vädertätat och med bildstabilisering.
Nackdelen med K10D är att den inte ger skarpa jpeg om man iten fotar i ram och använder en annan konverterare än Pentax egna. Det är av den anledningen som dpreview gav den betyget "Highly Recomended (just)". Vidare verkar utbudet av objektiv vara lite mer begränsat än till Nikon eller Canon eftersom varken Sigma eller Tamron har Pentaxfattning på alla sina objektiv.

Nja, kör man "Image Tone" på Normal skärper den inte bilderna så mycket. Men skärpningsgraden går att ställa in, det är inga problem. Kolla även här, angående DPreviews recension: http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Jcmn
Här är en recension där de tar upp den inte säskilt höga skärpningen med default-inställningarna och föreslår en inställning som de tyckte passade bra. Står ganska långt nere på sidan. http://www.dcresource.com/reviews/pentax/k10d-review/

För övrigt tycker jag att du borde köpa en kamera, föreslagsvis Canon 30D, Nikon D80 eller nämnda Pentax K10D och fotografera lite med medföljande objektiv, och komplettera utifrån det.

Zotamedu skrev:
Nackdelen med K10D är att den inte ger skarpa jpeg om man iten fotar i ram och använder en annan konverterare än Pentax egna. Det är av den anledningen som dpreview gav den betyget "Highly Recomended (just)". Vidare verkar utbudet av objektiv vara lite mer begränsat än till Nikon eller Canon eftersom varken Sigma eller Tamron har Pentaxfattning på alla sina objektiv.
Pentax K10D har vunnit det prestigefyllda Camera Grand Prix 2007 i Japan i konkurens med 158 andra kameror och TIPA 2007 som bästa avancerade kameran. Att skärpningen är låg default i kameran är lätt att ändra och något som egentligen är rätt bra då man alltid bör skärpa bilden sist i kedjan, även om långt ifrån alla begriper det.Plåtar man i rawformat får man ut dessutom 10-15% högre upplösning än alla andra 10 mp kameror på marknaden.

Utbudet av objektiv är fullt tillräckligt från 10 till 500mm, ofta betydligt billigare än Canons och Nikons motsvarande och minst lika bra. Bildstabilisering får man på köpet till alla gluggar. De objektiv som mätts upp med högsta upplösning på photozone.de är just Pentaxobjektiv på K10D.

Men herregud vad alla ska rekommendera märken! Det spelar faktiskt en oändligt mycket större roll vad man väljer för objektiv! Om vi säger så här: Köp en vidvinkelzoom, något som täcker bränvidderna 16/17/18-45/50/55/70 för generellt fotande och landskap och byggnader, helt enkelt för bilder där man vill ha överblick. Dessutom kan du köpa ett ljusstarkt 50 mm-objektiv för snygga porträtt.
Vill du ta makroobilder köper du till ett par mellanringar, och vill du komma närmare köper du ett tele av typ 50/55/70-200/300.
Vad du ska ha för kamerahus spelar mindre roll. Objektivtyperna som jag har räknat upp finns för alla märken. Det är bättre om du går till en butik och testar olika kamerahus och bildar dig en egen uppfattning istället för att lyssna på alla människor på Internet som generellt sett nästan bara rekommenderar det de använder själva.

Det är aldrig enkelt, men du väljer aldrig fel!

/John

J.Paul skrev:
Men herregud vad alla ska rekommendera märken! Det spelar faktiskt en oändligt mycket större roll vad man väljer för objektiv! Om vi säger så här: Köp en vidvinkelzoom, något som täcker bränvidderna 16/17/18-45/50/55/70 för generellt fotande och landskap och byggnader, helt enkelt för bilder där man vill ha överblick. Dessutom kan du köpa ett ljusstarkt 50 mm-objektiv för snygga porträtt.
Vill du ta makroobilder köper du till ett par mellanringar, och vill du komma närmare köper du ett tele av typ 50/55/70-200/300.
Vad du ska ha för kamerahus spelar mindre roll. Objektivtyperna som jag har räknat upp finns för alla märken. Det är bättre om du går till en butik och testar olika kamerahus och bildar dig en egen uppfattning istället för att lyssna på alla människor på Internet som generellt sett nästan bara rekommenderar det de använder själva.

/John
Håller med.
Åk till en affär och be att få känna lite på kamerorna. Ta lite bilder, blädra runt lite i menyerna och tryck lite på knapparna. Välj sedan den som du tycker ligger bäst i handen.

J.Paul skrev:

Bra rekommendation, och se till att få inbyggd antiskak, automatisk sensorrengöring och live-view också, så att kameran blir så lik en digitalkamera det bara går.

Alla andra hus kan du sortera bort och sen koncentrera dej på optiken!

J.Paul skrev:
...Det är aldrig enkelt, men du väljer aldrig fel!...

Hehe, en sanning när det gäller digital systemkamera, tror jag.

Det är ju ytterst sällan man hör eller läser om någon som är riktigt missnöjd med sitt val, oavsett fabrikat och modell.

Vilket borde innebära att köp av en DSLR, så gott som alltid är en bra affär :)

ANNONS