Robbi
Aktiv medlem
Hejsan allihopa! Står för nuvarande och tänker på att jag skall uppgradera mig i fotoväg. Saken är den att jag började fotografera 2006 med en semi-systemkamera vid namn Kodak P850 och givetvis tycker jag det är riktigt roligt att fota, även fast jag inte slänger upp miljarder kort på fotosidan.
OBS! Att jag har redan läst flera trådar på forumet och är riktigt trött på DX vs FX kriget och har förstått de största skillnaderna så som skärpdjup och isokunskaper och inte minst dx 1.4x förstoring. etc. etc
Får inte glömma kostnaderna för bra objektiv som skall kunna matcha fx.
Nuvarande utröstning består av följande:
D60
nikon 105mm vr micro
18-105 dx
etc.
Det objektivet som sitter på näst jämnt nu det senaste har varit 105 micro vr. Jag tycker det tar överlägset bäst kort kontra 18-105 dx.
Det jag gillar att fota mest, är nuvarande macro och landskap/natur, porträtt,enstaka dop och bröllop.Ända sen första kameran inhandlades så har jag gillat att fota i befintligt ljus oavsett inne eller ute.
Därav känns d700 väldigt lockande med sina fina ISO.
Nu till frågan ang val av ny kamera.
D7000 har fått bra på pappret, tar fina bilder etc. för mig satt den inte så bra i handen och kändes plastig.
D300S- Har jag testat att foto med vid enstaka tillfälle. Den kändes mycket bättre i handen och tar givetvis fina bilder den med.
D700- Har jag bara läst om etc. Den verkar besitta fina kvaliteter !
Skall man vänta tills uppföljarna kommer?
Någon som har haft samma dilemma som jag?
D300s för ca 13000kr vs d700 19000kr är det värt mellanskillnaden?
Skulle mitt 105 micro vr fungera fint på d700 även fast jag tappar förstoringen som DX sensorn ger mig?
Är tamrons 28-75 något att ha?
Eller skall jag köpa ett 24-70 nikkor behålla D60 och vänta med nytt kamerahus?
Berätta gärna om era erfarenheter från dx till fx.
Tack på förhand.
Med Vänliga Hälsningar.
Robert.
OBS! Att jag har redan läst flera trådar på forumet och är riktigt trött på DX vs FX kriget och har förstått de största skillnaderna så som skärpdjup och isokunskaper och inte minst dx 1.4x förstoring. etc. etc
Får inte glömma kostnaderna för bra objektiv som skall kunna matcha fx.
Nuvarande utröstning består av följande:
D60
nikon 105mm vr micro
18-105 dx
etc.
Det objektivet som sitter på näst jämnt nu det senaste har varit 105 micro vr. Jag tycker det tar överlägset bäst kort kontra 18-105 dx.
Det jag gillar att fota mest, är nuvarande macro och landskap/natur, porträtt,enstaka dop och bröllop.Ända sen första kameran inhandlades så har jag gillat att fota i befintligt ljus oavsett inne eller ute.
Därav känns d700 väldigt lockande med sina fina ISO.
Nu till frågan ang val av ny kamera.
D7000 har fått bra på pappret, tar fina bilder etc. för mig satt den inte så bra i handen och kändes plastig.
D300S- Har jag testat att foto med vid enstaka tillfälle. Den kändes mycket bättre i handen och tar givetvis fina bilder den med.
D700- Har jag bara läst om etc. Den verkar besitta fina kvaliteter !
Skall man vänta tills uppföljarna kommer?
Någon som har haft samma dilemma som jag?
D300s för ca 13000kr vs d700 19000kr är det värt mellanskillnaden?
Skulle mitt 105 micro vr fungera fint på d700 även fast jag tappar förstoringen som DX sensorn ger mig?
Är tamrons 28-75 något att ha?
Eller skall jag köpa ett 24-70 nikkor behålla D60 och vänta med nytt kamerahus?
Berätta gärna om era erfarenheter från dx till fx.
Tack på förhand.
Med Vänliga Hälsningar.
Robert.