Annons

Hjälp,Canon eos 400d+canon speedlite 430x

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_M82

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag kört fast och ber er andra mer erfarna att försöka hjälpa mej med detta.

Har en canon eos 400d och extern blixt canon speedlite 430ex.

Min fråga är nu, hur får jag blixten att fungera som slav blixt?

Alla tips och hjälp är varmt välkommna.

Mvh//Fredrik M
 
Slavar behöver en master.....

400D kann inte styra 430EX utan en transmitter, t.ex. ST-E2, eller en annan masterblixt på huset.
/Erik J
 
Tack för ditt svar.

På så vis alltså.

Ett alternativ innan man skaffat en master är då en blixtkabel och koppla på så man kan flutta blixten lite.?

Mvh
 
Kanske någon som har något förslag var man hittar en billig och bra master eller är det bara orginal som gäller?

Mvh
 
Så för att få blixten att fungera som en slav blixt så är jag tvungen att ha en master på kameran?

Och det funkar inte trådlöst utan en sådan?

Finns det nån annan blixt som klarar slav med 400D utan en master?



Mvh//fredrik M
 
Du måste ha något som sänder ut något från kameran. Kameran sänder inte ut signaler av sig själv som kan synka med blixten.
 
em fråga till jag måste ha svar på fort...

går det att köpa en Canon Speedlite 580EX och ha på blixten på kameran och ställa in med den så jag kan ha den 580ex på kameran som blixt och andvända den samtidigt som jag har den andra blixten som slav, funkar det då???

Svar önskas omgående!

Tack på för hand.

mvh
 
Ingen som kan(vill) hjälpa mej med detta?

Därför jag frågar är om jag ska köpa mej en 580 istället för en transmitter, om det nu går att göra som jag skrev ovan.?

Tack på förhand!

mvh
 
Vad tror du om att skumma lite i bruksanvisningen till din 430ex, i den står till vilka blixtar den kan vara slav.
 
Jag får sätta mej och "skumma" igenom den en gång till då.

Trodde man skulle kunna få hjälp av er mer erfarna när det gäller sådant här.

Men tack för svaret.

Mvh
 
Fredrik_M82 skrev:
går det att köpa en Canon Speedlite 580EX och ha på blixten på kameran och ställa in med den så jag kan ha den 580ex på kameran som blixt och andvända den samtidigt som jag har den andra blixten som slav, funkar det då???
Inte helt säker på att jag lyckas tolka den där meningen rätt men en 550/580ex kan vara master till flera slavblixtar och fungera som blixt samtidigt.
 
fhe skrev:
Inte helt säker på att jag lyckas tolka den där meningen rätt men en 550/580ex kan vara master till flera slavblixtar och fungera som blixt samtidigt.

Precis det jag undrade!
Det var om 580ex kan sitta på kameran och fungera som ext blixt samtidigt som den styr min 430ex som slav?

Med andra ord kan jag införskaffa mej en 580ex och ha på kameran och ha den som fungerande blixt samtidigt som den kan styra min 430 ex som slav?!

Tack för ditt svar Fredrik!
 
Fredrik_M82 skrev:
Precis det jag undrade!
Det var om 580ex kan sitta på kameran och fungera som ext blixt samtidigt som den styr min 430ex som slav?
Med reservation för att jag inte har en 580ex själv så är det min övertygelse att det fungerar så.
 
Fredrik_M82 skrev:
skummade igenom bruksanvisningen och det står att 580ex, 550ex, transmitter st-e2 funkar.

Kan bara verifiera att det fungerar. Kör själv med dessa grejor. Att tänka på, är att det är IR så inomhus är det inga problem, men ute så får man rikta IR-delen på blixten mot kameran för att vara säker på att de ska se varandra och utlösa blixten varje gång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.