Advertisement

Annons

hjälp! canon eos 10D fel

Produkter
(logga in för att koppla)

LostInSpace

Aktiv medlem
hej! vore tacksam om någon kunde hjälpa mig då jag inte hittar min instruktionsbok eller hittade någon hjälp på canons hemsida. de tre senaste gångerna jag fotat har kameran visat fel 99 och det går inte ta några bilder. då har jag stängt av den och satt i batterierna igen så har den fungerat ett litet tag till men detta kommer snart upp igen.. vad är det för fel??
 
Hej Emma.

Har ingen 10D men Err 99 är tydligen Canons "allround" felmeddelande och kan vara lite allt möjligt som är odefinierbart.Det kan nog vara allt från strul med CF-kortet till nåt med kontakterna på objektivet.Prova att ta ur minneskortet,plocka av och kolla objektivet och kolla så att allt sitter som det ska.Annars finns det säkert fler som har några tips.
 
hm vad jobbigt för eftersom jag under en spelning byter minneskort typ 2 ggr byter objektiv ca 4 gånger så borde det inte vara det som är felet.. dessutom så bytte jag även batteriet under spelningen ikväll.. jag har inte tid att ha en kamera som strular..

kan det vara så att om man tagit tillräckligt många bilder så pallar den inte längre? jag vet inte hur många bilder man kan ta innan vissa delar börjar bli kassa.. jag har haft den sen juni 2003 så jag har ju tagit ganska mycket bilder eftersom jag fotat säkert 350 spelningar sen dess..
 
Error 99

Hej Emma! På mitt jobb så är vi 30 fotografer som plåtar med 10D kameror. Dom flesta av oss får nån gång ibland upp meddelandet error 99. Vad vi har kunnat förstå så dyker det upp när vi har plåtat flera bilder för snabbt efter varandra och minneskortet inte hinner ladda ner filerna.
Det har mig veterligen aldrig hänt oss när vi plåtar i ett lungnare tempo.
Vi tar ut och sätter tillbaka batteriet och kör sen vidare Tillsammans tar vi ca 800 000 exponeringar per år, men felet uppkom lika ofta
när kamerorna var nya som nu då räkneverket har snurrat många varv.
Så slitage tror jag inte att det kan vara.


Hälsn Janne Kjerrud
 
ja det låter ju ganska logiskt och det kan säkert vara det som är problemet.. konstigt att det aldrig har hänt förut men på alla de senaste spelningarna.. well det är väl bara att fortsätta fota då och inte ta för många bilder för snabbt..
 
Hej igen!

Testa gärna med ett snabbare CF kort och se om det hjälper, om det är så att du tar mycket bilder i snabb följd.

Janne igen
 
jag har tre olika och ett är sandisc ultra 256 mb och det skall väl vara ganska snabbt? för alltså jag tar ju inte bilder snabbare nu än vad jag gjort innan liksom
 
Om det är ett intermittent fel, dvs det uppträder sporadiskt är det knepigt att hitta och kanske en slags glappkontakt någonstans. Försök vara uppmärksam på när felet uppstår och försök lista ut vad det skulle kunna vara.

99% av alla problem med bilar och elektronik kan härledas till kontakter och anslutningar, dvs rent mekaniska problem. Det är sällan själva elektroniken som strular.

Av alla mobiltelefoner jag har någonsin hört talas om som krånglat är det minst 100% som är av glappkontakt-karaktär...

Ett diagnosprogram på serviceverkstad skulle kanske kanske kunna hitta felet, men ett glapp kan vara svårt att provocera fram.
 
Kolla så att du inte fått ärg på kontakterna till kamerahuset, uppstår samma fel med olika objektiv så tyder det ju på att nåt e galet med huset.
Stänger du av kameran mellan objektivbytena?
Kan bli lite konstigt annars...
 
Objektiv

Hej Emma!
Jag fick samma fel i somras och det visade sig vara mitt Sigma objektiv, som inte fungerade längre, fick ett nytt av Sigma.
Kom på felet genom att byta objektiv.
Hälsningar
Ulf
 
Hej!

Jag har fått samma fel med 10D:n ett fåtal gånger. Alla gånger när jag fotat i starkt motljus. Vid dessa tillfällen har jag inte alls brännt av en massa bilder på raken. Men man kan säker få felet av många olika orsaker. Error 99 är ju ett "allround"-meddelande som Peter påpekade. Jag har dock ingen lust att undvika situationen som föranleder felmeddelandet - jag älskar motljus! :/
 
Har precis varit och hämtat min begagnade 10D (som jag hittade på fotosidan.se). När jag hakade på min 10 år gamla Sigma 21-35 så får jag error 99, men bara när jag använder den interna blixten. Jag har tyvärr ingen extern blixt så jag vet inte om problemet kvarstår. Om man söker på nätet så verkar det som problemt oftast verkar uppträda med Sigmaobjektiv. Jag betvivlar att jag har sån tur som Ulf så Sigma byter ut min gamla glugg.
Jag ska iaf göra rent kontakterna på objektivet och se om det hjälper.
 
Äldre sigma-objektiv fungerar dåligt på nyare EOS-modeller. Det hela började faktiskt med EOS 30/33, som har en annan mjukvara i överföringen mellan objektiv/hus. En del av sigmas objektiv kan chippas om, men långt ifrån alla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.