Annons

hjälp camera raw cs3 plug-in

Produkter
(logga in för att koppla)

Ccamilla

Medlem
Hej,

jag har en canon eos 450D, cs3, windows vista men kan inte få cr2 filerna att fungera. De står "could not complete your request becouse its not the right kind of document när jag försöker öppna.

Jag har precis bytt dator och ominstallerat cs3 och på den tidigare datorn fungerade det som det skulle utan att jag installerade något speciellt (vad jag vet).

Någon som vet hur jag ska göra?
 
Har du lagt in senaste CameraRaw? Den följer inte med om din installationsskiva är gammal. Du får hämta den på Adobe och lägga inm anuellt på rätt ställe i din dator.
 
Titta under "Help" med CS3 öppet. Där finns "Uppdateringar". Klicka här så kommer du rätt. Funkade för mig.
 
Tack för svar,

jo jag har testat att ladda ner 5.1 från adobe. Men det står hos adobe att detta inte skulle vara kompatibelt med cs3 (och det fungerade inte heller) så jag har även laddad ner version 4 i olika varianter.

Sedan ersatte jag plug-in filen på datorn med olika varianter men inget fungerade. Är det inte så man ska göra?

(Någon som vet exakt vilken plug-in jag ska ha?)
 
Tack för svar,

jo jag har testat att ladda ner 5.1 från adobe. Men det står hos adobe att detta inte skulle vara kompatibelt med cs3 (och det fungerade inte heller) så jag har även laddad ner version 4 i olika varianter.

Sedan ersatte jag plug-in filen på datorn med olika varianter men inget fungerade. Är det inte så man ska göra?

(Någon som vet exakt vilken plug-in jag ska ha?)

4.6 ska du till cs3
(5.1 är till CS4)
 
Hej!
Var noga med att den hamnar i rätt mapp.
Här är Adobes instruktion:

To install with Adobe Creative Suite 3 or Photoshop CS3:

Automated installation on Mac or Windows®:

1. Select "Updates..." from the Help menu
2. Follow the on-screen dialogs to download and install the latest available Camera Raw update

Manual installation on Windows®:

1. Exit Photoshop CS3 and Adobe Bridge.
2. Open My Computer.
3. Double-click Local Disk (C:).
4. Navigate to: (Please read directory carefully)

Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats

5. Move the existing Camera Raw.8bi plug-in to another location (for example, a new folder on your desktop). Ensure you keep this version in case you need to revert back.
6. Copy the Camera Raw plug-in, Camera Raw.8bi, from the download into the same folder as Step 4.
7. Launch Photoshop CS3 or Adobe Bridge.


Christer
 
Så länge en Mac funkar så är allt frid och fröjd men börjar det strula är det ett rent helvete! Sitter hör och börjar bli riktigt irriterad och Adobes support är ju helt värdelös om man inte är en mästare på Mac sedan tidigare.
Hade problem med att jag inte kunde spara bilder efter behandling i PS utan att programmet bara la av helt och stängdes av. Adobes support kunde inte hjälpa mig över huvud taget, skyllde på Apples ooperativsystem och gav mig en internetadress för problemlösning (http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=kb401517) med ett antal punkter att gå igenom. Sagt och gjort... men utan resultat. Efter mycket huvudbry så avinstallerade jag programvara och drivrutiner för en skrivare jag installerat tidigare och vipps så funkade det igen. Men nu när jag försöker öppna bilder tagna med en 450D så går det inte. Har laddat ner senaste Camera RAW men sedan är det stopp... igen! Var farao ska jag göra av den filen för att det ska funka? Och varför funkar inte uppdateringen av PS och Bridge längre?

Evigt tacksam för hjälp!
Magnus
 
Ett annat sätt?

Hej.
Jag tröttnade på olika plug-in och började konvertera mina rawfiler och sedan bränna dom och förvara dom på en hårddisk också.
Nu använder jag DNG-converten för den moderna kameran(t ex D700) och sedan öppnar jag den i Photoshop CS med en gammal plug-in 2.4 tror jag. DNG-filerna blir lite mindre än rawfilerna så det blir lite mindre att bränna.
Hälsn.
Staffan
 
...sedan PhotomatixPro 13

Jo, när jag använt Photshop CS till DNG-filen och jag gjort två jpg-bilder så "smälter" jag samman dem till en jpg-bild, med fina lågdagrar/skuggpartier och högdagrar med bra täckning, i gratisprogrammet PhotomatixPro 13...Samma som finns i CS3 men bättre!
Hälsn
Staffan
 
Samma problem fast värre...

Jag kör exakt samma grej som i detta inlägg, Cs3, Vista, Eos450d. När jag installerade CS3 första gången fungerade det med 4.1.1 plug, men nu inte alls. Kan inte komma åt uppdateringar heller. Har även provat med 4.6 plug. Blir snart tokig på detta.

Finns det något annat program som har samma funktioner som cs3 med raw?
 
Från RAW till DNG till JPG

Hej (som jag skrivit ovan)
Jag har gjort så här, att jag konverterar mina Raw-filer till DNG först.
Jaha, varför det? Jo då jag skall bränna/arkivera bildfilerna så är DNG lite mindre således mindre att bränna.
DNG-filer är ett eget format och kan öppnas med vilket Plug-in som helst, så jag kan använda mitt gamla trevliga CS med en tidig plug-in för raw.
Men då jag använder CS 3 så har jag en plug-in som passar för CS 3..
Men den nyare plug-innen för CS 3 är bättre med fler funktioner än den för CS, så jag borde eg använda CS 3 hela tiden...titta på:
http://user.tninet.se/~bmz078n/raw.htm
..till mina kurselever...
Staffan
 
Senast ändrad:
Photomatix Pro inte gratis

Jo, när jag använt Photshop CS till DNG-filen och jag gjort två jpg-bilder så "smälter" jag samman dem till en jpg-bild, med fina lågdagrar/skuggpartier och högdagrar med bra täckning, i gratisprogrammet PhotomatixPro 13...Samma som finns i CS3 men bättre!
Hälsn
Staffan

Gratisprogram? Tja, om man vill ha ett vattenmärke på den färdiga bilden. Annars USD 99 utan eller USD 119 med Photoshop plug-in (kallas i det senare fallet Photomatix Pro Plus). Allt står på www.hdrsoft.com där man laddar hem programmet för test först om man vill. Den senaste versionen heter 3.1.3. Din versionsbeteckning 13 verkar ha att göra med en version 3.0 beta 13.

Programmet verkar onekligen bra och värt pengarna för den som har hyfsat stor användning för det. Men jämför med Photoshop först för att se att det blir bättre. Själv har jag inte gjort det...än.

En annan Staffan
 
Senast ändrad:
Finns kanske inte kvar...

Hej.
Jag menade en vers. 1.3 full, som kunde laddas ner ...förut?
Den är bra på jpg-bilder och är inte större än 3,92 Mb...Den kommer från en fototidning som gratisprogram.
Förmodligen är den inte så bra på .tiff eller dng...jag vet ej...än
skall kolla. För mej räcker det med jpg...

Staffan
 
MultimediaPhoto-Photomatix

Hej
Den vers. jag har, har inga stämplar...
Den är ganska liten 3.95 Mb MultimediaPhoto-Photomatix Pro 1.3 (full)
Skulle jag sända den till dej?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.