Annons

hjälp! Bästa kameran för max 15k

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok ursäkta jag läste fel. Men frågan är ju om han får samma saker med en 20D som med D70-kittet som föreslogs, man behöver ju inte ha overkill på sina prylar. Det finns ju många amatörfotografer som kånkar omkring på en Canon 1Ds eller liknande, och som antagligen aldrig kommer behöva den. Det är ju lite som att köpa en storformatskamera för att ta semesterbilder att sätta i ett album.

Dessutom så får han ju större valfrihet med två objektiv och dessutom 1 gb minne.

Det får ju han avgöra vad han behöver och inte behöver, men han frågade efter den bästa kameran under 15 000:- och det var det jag svarade på.

För övrigt tycker jag 1Ds är en på många sätt sämre kamera än 20D.

Mmkay.

Jo men frågan var ju om han skulle lägga ut 15000 på kamera och objektiv eller bara kamera. Då är ju D70 det bästa alternativet.

Tja, då kan man ju lika gärna köpa en D30 för 3000:- och köpa optik för 12 000:-...då är ju D30 bästa köpet, eller hur?

TOPP CAM

Kolla Fuji FinePix S3 PRO kostar litet mer men den tycks vara bra, med speciel typ av CCD som ska funka bättre i svåra ljusforhålande. Men den kostar ca 20 000kr :(

Bilagor

• s3.jpg
    s3.jpg
    27 KB · Visningar: 161
sagan skrev:
Tja, då kan man ju lika gärna köpa en D30 för 3000:- och köpa optik för 12 000:-...då är ju D30 bästa köpet, eller hur?

Nej, om han vill ha en bra digitalkamera (systemkamera räknade jag med) och han inte hade några saker innan så tyckte jag att det paketet verkade bra med två objektiv. Du är ju bara här och tjafsar med folk. Eller det är ju lika bra att han bara lyssnar på dig för du har ju rätt i allt du säger.

Om begagnat är ett alternativ borde följande kombinationner rymmas inom ramen för budgeten.

Alt 1:
Nikon D70
Tamron 28-75/2,8
Nikkor 80-200/2,8

Alt 2:
Nikon D70
Nikkor 24/2,8D
Nikkor 50/1,8D
Nikkor 85/1,8D

PS.
Jag säger som jägarna: köp det bästa kikarsikte du har råd med och köp en bössa för pengarna som blir över.

Senast ändrad:
Jag gjorde en förkortning. Orkade inte skriva systemdigitalkamera. Nu ger jag mej. Tjata på nån stackare som bryr sig.

Fruckan skrev:
Jag gjorde en förkortning. Orkade inte skriva systemdigitalkamera. Nu ger jag mej. Tjata på nån stackare som bryr sig.
Så det inte blir några missupfattningar här.

D30 är en digital systemkamera och ett verkligt (inget påhittat), alternativ till en D70.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto