Annons

Hjälp av fotografisk karaktär!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte skriva dina frågor direkt i forumet, istället för i en bifogad fil?

Nåja, till sakerna:
Fråga 1, om motordrivna objektiv: vad jag vet finns det inga objektiv med motordrift på annat än skärpan (och eventuell IS, men den sköts i stort sett utan mänsklig inblandning)
Fråga 2, om kameror med motordrivna zoommöjligheter: det finns, i stort sett alla kompaktkameror uppfyller detta villkor. Det finns de som är bättre än övriga, jag själv är nöjd med min Canon G6. Den är ju lite gammal vid det här laget, men efterföljarna i samma familj lär inte vara sämre... Enkelt uttryck så är det ett mellanting mellan kompaktkamera och systemkamera, med fast optik men väsentligt fler inställningsmöjligheter än traditionella kompakter. Den kan hantera externa blixtar och RAW-filer. Det finns (kanske tom följer med vid köpet) en fjärrkontroll som kan styra zoomen på kameran.

Jag håller med föregående talare, varför inte skriva dina frågor här istf att posta en länk till ett proprietärt format för editering?

Det är som att posta sina bilder som rawfiler.

Känns skumt detta. Har hört talas om PleaseHelpMe virus i document form innan så jag skulle va försiktig med att öppna de.

Skriv istället direkt om va de e du vill ha hjälp med som tidigare har skrivit.

Hej alla fotoentusiaster.

Jag har en del frågor av fototeknisk karaktär som inte blivit besvarade, det börjar bli dags att få klarhet i alla dessa frågetecken.

Jag är i kast med att försöka hitta en kamera som tvunget klarar av vissa specifika saker.

Anledningen är att jag är rullstolsbunden med en sjukdom som gör musklerna svaga, det finns ingen möjlighet för mig att lyfta en kamera och titta i sökaren. Den lösning som jag har kommit fram till är att sätta kameran i ett specialanpassat stativ som sedan är monterat på rullstolen för att göra det möjligt att överhuvudtaget kunna fotografera.

Det som jag även behöver är en trådutlösare eller liknande för att kunna styra kamerans viktigaste funktioner. Det finns en uppsjö av trådutlösare men de flesta kan bara styra avtryckaren och viss fördröjning som t.ex:

Men jag behöver en trådutlösare som klarar av att hantera både avtryckare samt zoom funktion. Det verkar även finnas en del sådana som t.ex:

Men den största svårigheten som jag inte trodde skulle vara något problem var att hitta en passande kamera, jag har fått höra att det i dagsläget inte finns några systemkameror som kan justera zoomen genom en knapptryckning utan det görs bara genom att vrida på objektivet numer. Så mina frågor lyder som följande:

Fråga 1 - Finns det inga sk. motordrivna objektiv på dagens kameror?
Fråga 2 - Finns det någon sorts kamera som kan styra objektivets zoom med en knappsats och isåfall vilken/vilka?

Den stora frågan 3 – Vilken kamera samt trådutlösare skulle passa detta ändamål? (Det bör vara en kamera med bra prestanda då jag vill börja fotografera lite mer seriöst, en platt liten kompaktkamera är dock uteslutet men är öppen för förslag)

Mvh /Mattias Larsson
Daredevil Enterprises at your service

Det finns en serie äldre SLR objektiv till Minolta – xi-serien – som ursprungligen var avsedda för xi-kamerorna ( 2xi, 3xi, 5xi, 7xi, 9xi och SRxi - alla från perioden 1991-92 ). De hade zoom-motor i objektivet och kunde styras via knappar på kamerahuset. Moderna kameror ( digitala ) saknar dessa knappar, men objektiven fungerar på alla KonicaMinolta och Sony DSLR. Motorn manövreras med ytterst små vridrörelsen på zoomringen - sk. proportionalstyrning.

Minolta AF xi 28-105/3.5-4.5
Minolta AF xi 35-200/4.5-5.6
Minolta AF xi 80-200/4.5-5.6
Minolta AF xi 100-300/4.5-5.6

Dessutom finns det ett objektiv utan xi.-beteckning, men som kan vara proportionalstyrt.

Minolta AF 35-80/4-5.6 Power Zoom

Jag kan inte avgöra om det är en annan lösning, eller om det möjligen är ett första försök till xi-lösning.

Av dessa xi-objektiv är det egentligen bara 35-200 som tilldrar sig intresse, efter det att Gary Friedman tagit upp det i sin bok om KM D7D och betecknat det som "Förvånansvärt bra - prisvärt".

Sigma 200-500/2.8 har motordriven zoom, men jag tror inte det finns möjlighet att styra den från kameran.

För fokusjustering kanske du kan använda dig av en sån här http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10148337 då i samband med en rigg som egentligen är byggd för dslr filmning, men jag misstänker att just en sån rigg skulle vara lämplig för dig beroende på din rörlighet i handleder och händer. Den typen av fokusratt gör det lätt att precist styra fokus. Sen så kombinerar du det med en fjärrutlösare med inbyggd timer, där finns det många att välja mellan.

/ Magnus

Nja - jag har hjälpt ett antal funktionshindrade i USA, påfallande ofta med svaga hand-muskler, med anpassning av DSLR. Det handlar oftast om anpassning av just zoom-motorn.

Att fixa till det med en fast brännvidd är inget problem - zoom ökar komplexiteten avsevärt. Tänk ett varv till.

Jag gav upp med att hitta en lösning till min inköpta DSLR (eos 400d), som jag trodde hade möjlighet att styras med en fjärrkontroll. För 3 år sedan testade jag en Micnova kontroll med sladd, den styrde allt det jag efterfrågar men problemet är att jag inte vet vad det var för kamera. Såg ut som en DSLR men kan vara annat, har nån någon aning om denna möjlighet?

/Mattias

Jag gav upp med att hitta en lösning till min inköpta DSLR (eos 400d), som jag trodde hade möjlighet att styras med en fjärrkontroll. För 3 år sedan testade jag en Micnova kontroll med sladd, den styrde allt det jag efterfrågar men problemet är att jag inte vet vad det var för kamera. Såg ut som en DSLR men kan vara annat, har nån någon aning om denna möjlighet?

/Mattias

Vet någon nåt om detta? Den var nog fr.2005-2006 så jag förstår inte vf alla säger att det fanns på 90-talet med tanke på att jag kört med det?!

Nja - jag har hjälpt ett antal funktionshindrade i USA, påfallande ofta med svaga hand-muskler, med anpassning av DSLR. Det handlar oftast om anpassning av just zoom-motorn.

Att fixa till det med en fast brännvidd är inget problem - zoom ökar komplexiteten avsevärt. Tänk ett varv till.

Det låter som du vet vad du pratar om, hade det varit möjligt kunde du kanske sett över möjligheten att anpassa min DSLR-kamera?? Skicka ett PM

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar