Hej alla fotoentusiaster.
Jag har en del frågor av fototeknisk karaktär som inte blivit besvarade, det börjar bli dags att få klarhet i alla dessa frågetecken.
Jag är i kast med att försöka hitta en kamera som tvunget klarar av vissa specifika saker.
Anledningen är att jag är rullstolsbunden med en sjukdom som gör musklerna svaga, det finns ingen möjlighet för mig att lyfta en kamera och titta i sökaren. Den lösning som jag har kommit fram till är att sätta kameran i ett specialanpassat stativ som sedan är monterat på rullstolen för att göra det möjligt att överhuvudtaget kunna fotografera.
Det som jag även behöver är en trådutlösare eller liknande för att kunna styra kamerans viktigaste funktioner. Det finns en uppsjö av trådutlösare men de flesta kan bara styra avtryckaren och viss fördröjning som t.ex:
Men jag behöver en trådutlösare som klarar av att hantera både avtryckare samt zoom funktion. Det verkar även finnas en del sådana som t.ex:
Men den största svårigheten som jag inte trodde skulle vara något problem var att hitta en passande kamera, jag har fått höra att det i dagsläget inte finns några systemkameror som kan justera zoomen genom en knapptryckning utan det görs bara genom att vrida på objektivet numer. Så mina frågor lyder som följande:
Fråga 1 - Finns det inga sk. motordrivna objektiv på dagens kameror?
Fråga 2 - Finns det någon sorts kamera som kan styra objektivets zoom med en knappsats och isåfall vilken/vilka?
Den stora frågan 3 – Vilken kamera samt trådutlösare skulle passa detta ändamål? (Det bör vara en kamera med bra prestanda då jag vill börja fotografera lite mer seriöst, en platt liten kompaktkamera är dock uteslutet men är öppen för förslag)
Mvh /Mattias Larsson