Annons

Hjälp att välja utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lina.S

Ny medlem
Hej!
Jag är en glad amatör som just börjat exprimentera med kameran i manuellt läge. Har varit lite för lat för det innan. Har idag en Canon EOS 350D med några år på nacken, och två objektiv till detta, Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM samt Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM.

Jag är nu på gång att skaffa ny utrustning. Det jag upplever med det jag har idag är att autofokus inte är klockren. Dessutom att det blir väldigt grynigt när jag använder högre isotal. Gillar inte heller displayen på kameran, den är liten...

Har tittat på nätet och Canon 7D eller Canon 5D Mark II verkar intressanta. Men, jag kan inte läsa mig till skillnader och vet egentligen inte exakt vad jag behöver.

Jag fotar allt möjligt. Under ett par år har det blivit mycket hundsport, men också porträtt och stadsbilder. Just nu försöker jag mig på landskapsbilder. Vill ha möjlighet att utvecklas på alla plan, så att säga :)

Att jag har Canon idag beror på att när jag köpte det digitala kamerahuset, hade jag analoga objektiv som fungerade att sätta på den. Och nu har jag vant mig vid Canon, men det är inte hugget i sten att jag måste ha det.

Min önskan - att få förslag på bra utrustning som täcker mina något luddiga behov :) Prisklass är inte det viktiga i det här läget, det får komma senare :)

Tack på förhand!
 
Hallå Lina.

Om du väljer mellan 5D Mark II och 7D, hade jag nog i ditt fall valt 7D. Den är bättre när man fotograferar snabba saker, då den har riktigt mycket bättre autofokus än 5D Mark II'an har.

Själv använder jag en 1D Mark III och 5D Mark II, och märker att visst går det fotografera tennis och racing som jag brukar göra med 5D'n. Men det blir inte alls lika bra som med 1D'n.

Sen har ju 7D'n en fördel vad det gäller 5D'n. Den har APS-C sensor istället för 5D'n som har fullformat. Det är en stor fördel enligt mig när det gäller sport, man behöver inte ha lika stora objektiv med sig för att komma lika nära.

Sen hade jag nog skaffat lite bättre objektiv. En bra vidvinkel och ett tele. T.ex. Canon 17-40 4L och Canon 70-200 4L. Tror de kostar ungefär 5000:-/styck begagnat.

Så 7D, 17-40 4L & 70-200 4L är mitt förslag. Men gissar på att du kommer få många blandade förslag här.

/Benjamin - http://bybenjamin.se/blogg
 
Jag skulle säga 7D. Du kan behålla objektiven så länge, de är inte värdsklass men duger gott.

Vill du ha en bättre normalzoom så finns EF-S 15-85 IS som är skarpare men lika ljussvag, Sigma 17-50/2.8 OS som är ljusstark men inte knivskarp i kanterna på största bländare eller EF-S 17-55/2.8 IS som är bäst i klassen men lite dyr.

Bättre telezoom hittar du i EF 70-200/4L IS USM.

Ett annat alternativ är att komplettera med ett eller ett par fasta objektiv som är skarpa och ljusstarka.

EF 35/2
EF 50/1.4 USM
EF 85/1.8 USM

eller

Sigma EX 30/1.4 HSM
Sigma EX 50/1.4 HSM
Sigma EX 85/1.4 HSM

Kolla priser här www.cameranu.nl/en
 
Senast ändrad:
Tack så mycket för era råd! Guld värt. Nu har jag en del att kolla upp.

Det är inte så att jag väljer just mellan dessa två hus, utan tar gärna emot andra förslag också! :)
 
Hej!

Kolla lite utanför boxem också, alltså andra märken än Canon.
Du har inte vuxit fast dig i systemet med en massa dyra objektiv mm., så du har möjlighet att shoppa fritt.

Canon 7D är en fin kamera, inget snack. Den har dock en del egenskaper som kanske inte är de viktigaste för dig. Den är stadig,stor byggd i metall och dyr, men har å andra sidan ingen vinklingsbar display osv. Exakt samma inkråm med sensor osv. har du t.ex. i Canon 60D eller den nya 600D, fast billigare och med lite fler finesser.

Det varierar lite med tiden mellan märkena vilken som har bäst bildkvalitet. Canons 18megepixel sensor har varit med ett tag och är inte den vassaste. Störst på sensorutveckling är Sony och deras nya 16,2 megapixel sensor är avsevärt bättre än Canons. Den sitter i Nikon D7000, Pentax K-5 och Sony A580. Bäst bildkvalitet i dagsläget och ett försprång gentemot Canon. Allra bäst är pentax so mligger lite före Nikon och Sony som presterar lika och sen ett ganska stort gap ner till Canon.

Sen förutom det har en del kameror bra inbyggda finesser och där ligger heller inte Canon i främsta ledet idag. Det finns inbyggd automatisk HDR i Sonys kameror t.ex., eller panorama-funktion osv.

En annan sak att titta på är LiveView. Alldeles otroligt användbart med bra implementering. idag är Sony ensamma om att ha blixtsnabb fasdetekterande AF i LiveView-läge.

Pentax och Sony har inbyggd bildstabilisering i kamerahuset som inte Canon och Nikon har. Bra då du får den senaste versionen av stabilisering med alla objektiv.

Ytterligare en sak att kolla på är blixtsystemet. Hur enkelt är det att använda trådlös blixt med kameran. Otroligt bra finess om man har en extern blixt, bara att plocka bort den och låta popup-blixten fungera som trigger. Allra mest avancerad på det området är Nikon där man kan ha olika ratio på flera olika blixtar, men enklast är nog Sonys system som funkar på alla Sony-modeller och alla Sony-blixtar plus några till. På Canon måste du kolla lite extra noga, för det finns inte på alla modeller och alla blixtar.

Allra bäst vädertätning har Pentax. Mycket välbyggd kamera so mpå mässor mm. brukar presenteras med att man häller vatten över den.

Mest innovationsrik är Sony. De har också kameror med halvgenoomskinlig spegel och elektronisk sökare som gör att snabb AF funkar även i videoläge, 10 bilder per sekund med kontinuerlig AF mm.

Visserligen är det här ett Canonforum och därför får du självklara svar på olika Canon-nodeller, men i dagsläget så ligger Canon efter de andra tillverkarna med ett tapp i bildkvalitet och fiffiga funktioner.

Ställ samma fråga i forumen för Pentax, Nikon och Sony så har du massa kunniga människor där från sina respektive system.


/Mats
 
Tack!!
Ja, jag är som sagt inte fastlåst vid Canon, och jag ser nu att jag kanske borde ha lagt frågan i forumet för köpråd istället. Har många bekanta, duktiga fotografer, som kör Nikon, och det är helt klart ett alternativ! De andra märkena du nämner har jag ingen erfarenhet av, men även dessa är säkert värda att kolla upp!
 
Ta dig till en butik och känn på 60D, ett klart steg upp från din gamla kamera och en massa pengar över att lägga på bättre optik jämfört med de Canon-modeller du tittat på tidigare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.